وحدت و همدلی میان خبرنگاران، حلقه مفقوده‌ای است که می‌شود با تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران و کارگروه‌های مرتبط آن را ترمیم کرد چراکه این اتحاد و همبستگی این قشر را قوی‌تر و منسجم‌تر از قبل خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۳۹۵۵۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بی‌تردید در جوامع پیشرفته، خبرنگاری به عنوان شغلی دشوار پذیرفته شده و خبرنگاران علاوه بر داشتن جایگاه و شأن اجتماعی بسیار بالا، جز طبقه خاص جامعه محسوب شده و نگاهی ویژه به آنها می‌شود و در سایه همین نگاه ویژه است که شأن خبرنگاری حفظ شده و ساحت مقدسی پیدا می‌کند.

ولی در بعضی موارد، با وجود همه شعارهایی که درباره خبرنگاران و جایگاه آنان داده می‌شود، در عمل این شعارها رنگ باخته و با وجود آنکه به لحاظ محتوایی و اندیشه‌ای، خبرنگاران و گزارش نویسان ایرانی یکی از متعهدترین خبرنگاران جهان محسوب می‌شوند، در واقعیت این مهم جایگاهی نداشته و مشکلات زیادی گریبان‌گیر این قشر فرهنگی است.

وحدت و همدلی میان خبرنگاران، حلقه مفقوده‌ای است که می‌شود با تشکیل انجمن صنفی و کارگروه‌های مرتبط آن را ترمیم کرد چراکه این اتحاد و همبستگی این قشر را قوی‌تر و منسجم‌تر از قبل خواهد کرد.

خبرنگاران قائم‌شهری که می‌توان به جرأت آنان در زمره بهترین و متعهدترین خبرنگاران استان و یا حتی کشور قرار داد برای ایجاد این انسجام و وحدت رویه، از سال‌ها قبل تصمیم به تشکیل انجمن صنفی گرفتند که باوجود تلاش پیشکسوتان این عرصه، در برهه‌ای از زمان متوقف شد.

بعد از گذشت سال‌ها و با اضافه شدن نیروهای جوان به بدنه خبری قائم‌شهر، تصمیم بر این شد تا خانواده خبری این شهرستان در قالب گارگروه رسانه گرد هم جمع شوند و به پیگیری مشکلات شهری و انعکاس آن به مردم و مسؤولان بپردازند تا این دور هم آمدن، جرقه‌ای شود برای روشن شدن دوباره تنور انجمن صنفی.

مهم‌ترین دستاورد جلسه‌کارگروه رسانه قائمشهر ، دورهم‌نشینی تنی چند از خبرنگاران پیشکسوت و جوان در تمام حوزه‌های کاری اعم از ورزشی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود.

خبرنگاران در این محفل صمیمی با ارائه نظرات خود به کارگروه رسانه رنگ و بویی تازه بخشیدند و هرکدام به طرح مشکلات در حوزه کاری خود پرداختند که از جمله آن می‌توان به توزیع ناعادلانه آگهی‌های ارشاد، دعوت‌های گزینشی بعضی از ادارات در نشست‌ها و کانال‌های تلگرامی بدون تعهد خبری اشاره کرد.

یکی از خبرنگارانی که در تشکیل انجمن صنفی در کنار سایر بزرگان این عرصه، تلاش‌های بسیاری انجام داد  در این جلسه به ارائه گزارش کار انجمن و میزان پیشرفت آن اشاره کرد و گفت: سال‌ها است که پیگیر تشکیل انجمن صنفی هستیم و بعد از وقفه چندساله، این کار دوباره استارت خورد و نشست‌هایی در این باره برگزار شد.

فرشته حسین‌زاده با بیان اینکه اساس‌نامه‌ای از قبل نوشته و روی بند بند این اساس‌نامه فکر شد، اظهار کرد: سعی کردیم اساس‌نامه‌ای کامل تنظیم کنیم تا خبرنگاران بتوانند از مزایای آن به‌خوبی بهره‌مند شوند.

وی افزود: پیگیری و احقاق حق خبرنگاران یکی از وظایف و اهداف مهم انجمن صنفی است و در حال حاضر کارهای اداری آن انجام شد و به مرحله درج آگهی دونوبته در روزنامه رسید.

این خبرنگار گفت: بعد از درج آگهی، درخواست تشکیل انجمن به مجمع می‌رود و این نوید را می‌دهیم که تا پایان امسال، انجمن صنفی خبرنگاران قائم‌شهری تشکیل و آغاز به‌کار کند.

در ادامه دبیر کارگروه رسانه شهرستان قائم‌شهر نیز اظهار کرد: بعد از تشکیل انجمن صنفی، کمیته‌های مختلفی تشکیل می‌شود تا از خبرنگاران در حوزه‌های مختلف فعالیت‌شان دفاع شود.

سعید کاظمی به کانال‌های تلگرامی و تعدد آنان اشاره کرد و گفت: کانال‌هایی مجاز به انتشار اخبار مهم شهرستان هستند که دارای کد شامد بوده و از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند.

وی به خبرنگاران ورزشی‌نویس قول داد تا مشکلات و موانع موجود در ورود برخی از خبرنگاران به ورزشگاه شهیدوطنی و انعکاس خبری بازی را از طریق نیروی انتظامی پیگیری کند.

مجتبی ابراهیمی از ورزشی‌نویسان این شهرستان نیز خواستار اتحاد و همبستگی بیشتر خبرنگاران  و  تداوم این گونه نشست‌ها و محفل‌های صمیمی شد.

یکی از خروجی‌های مهم این جلسه، تشکیل صندوق رفاه رسانه به‌صورت قلکی بود که با استقبال همه خبرنگاران حاضر در جلسه مواجه و قرار بر این شد تا مبلغی را به‌صورت ماهیانه به این صندوق اختصاص دهند.

مشکلات و گلایه‌های عرصه خبر آنقدر زیاد است که زبان از گفتن و بیان آن قاصر است ولی تشکیل انجمن صنفی و برگزاری دورهمی‌های صمیمانه می‌تواند گوشه‌ای از این مشکلات را حل و از سختی این حرفه سخت بکاهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها