قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

بیش از ۸۰ درصد سوغات زائر در مشهد از چین وارد می‌شود

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۸۰ درصد سوغات زائر در مشهد از چین وارد می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۹۳۹۹
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سیدمرتضی بختیاری در حاشیه بازدید از فروشگاه مرکزی به‌نشر که با حضور رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، مدیرعامل و جمعی از مدیران و کارکنان به‌نشر برگزار شد، اقدامات انجام‌شده این انتشارات را در زمینه سوغات فرهنگی زائر نویدبخش بهبود وضعیت بازار آن در آینده دانست و بر لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در جهت خنثی کردن توطئه‌های فرهنگی دشمنان تأکید و اظهار داشت: مجموعه آثار موجود در نمایشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی نشان می‌دهد در این زمینه کار کارشناسی صورت گرفته و آثار خوبی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.

وی با بیان این که طبق آمار بیش از ۸۰ درصد سوغات زائر از کشور‌هایی مانند چین وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی کام‌مان را تلخ می‌کند که در زمینه سوغات زائر، غنی‌ترین پیغام‎ها و دستاورد‌ها را داریم و حتی مردم در منازل خود هم می‌توانند محصولاتی را به عنوان سوغات زائر تولید و روانه بازار‌ها کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که در ۶ ماهه ابتدای امسال طبق آمار استانداری خراسان رضوی بیش از ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زائر به مشهد سفر کرده‌اند، تصریح کرد: هم‌افزایی و نوآوری در زمینه سوغات زائر، علاوه بر زمینه‌سازی برای رشد و توسعه اقتصادی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی، در بخش فرهنگی نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا سوغات زائر حاوی پیام‎های امام رضا (ع) و ارزش‌های منبعث از اندیشه رضوی است.

بختیاری ضمن قدردانی از اقدامات سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و به‌نشر در حوزه توسعه بازار سوغات فرهنگی زائر، بر لزوم ترویج فرهنگ کار نیز تأکید کرد و افزود: باید این فرهنگ‌سازی از دوران کودکی آغاز شود؛ اگر فرهنگ کار را با هوش سرشاری که ایرانیان دارند، در کنار هم قرار دهیم، قطعاً در دنیا حرف اول را خواهیم زد؛ عملکرد جوانان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نشان داده که می‌توانیم بسیاری از قله‌های علمی را فتح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود کتاب‌ها و آثار فرهنگی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان در سال‌های ۵۲ و ۵۳، خاطرنشان کرد: در آن زمان یکی از دغدغه‌ها این بود که مارکسیست‌ها کتاب‌های داستان‌های کودکانه را برای تزریق اندیشه باطل مارکسیست ماهرانه و در بسیاری موارد به صورت رایگان توزیع می‌کردند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در آن سال‌ها آثاری مانند «داستان راستان» اثر آیت‌الله مطهری و «مناظره دکتر و پیر» اثر شهید هاشمی‌نژاد وجود داشت، اما تعداد آن‌ها اندک بود؛ خوشبختانه در حال حاضر تعداد صاحبان قلم و صاحبان فکر که میتوانند خوراک تغذیه‌ای مغز‌های کودکان را به زبان خودشان فراهم کنند، زیاد شده‌اند، اما این موضوع به این معنا نیست که کفایت امر کند و باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

بختیاری همچنین در این بازدید وعده داد صحبت‌های گذشته در خصوص اختصاص فضایی مناسب و نزدیک به حرم جهت عرضه سوغات فرهنگی زائر رضوی به زودی عملی شود.

در این بازدید حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر و مهدی یک‌پسر، مسئول دبیرخانه پروژه سوغات فرهنگی زائر رضوی نیز به ارائه گزارشی پرداختند.

نمایشگاه و فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی چندی پیش با حضور تولیت آستان قدس رضوی کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد؛ در این نمایشگاه که در نیم‌طبقه دوم فروشگاه مرکزی به‌نشر قرار دارد، حدود ۴۰۰۰ نوع کالا و محصول فرهنگی با هدف افزایش سهم تولیدات داخلی در سبد سوغات زائران رضوی عرضه می‌شود؛ کتابکده کودک نیز در طبقه منفی یک این فروشگاه در فضایی به مساحت ۴۰۰ مترمربع به عرضه حدود ۸۰۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان اختصاص دارد؛ در بخشی از این مرکز تخصصی، علاوه بر عرضه کتاب، اسباب‌بازی‌های مختلف و بازی‌های فکری متنوعی با هدف ایجاد عدالت فرهنگی، تجربه‌آموزی و ... در دسترس کودکان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و نیز مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۳۲۰۹ یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق تلگرام به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار