سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح گفت: ما امروز بیش از گذشته به استحکام‌سازی درونیِ زیرساخت‌های انقلابی و اسلامی نیاز داریم اما این نباید با انزواگرایی سازمانی اشتباه گرفته شود.
کد خبر: ۸۹۳۹۱۵۲
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار سید مسعود جزایری صبح امروز در اجلاس سراسری هیئت رئیسه مجامع بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور که در محل هتل نخل مشهد برگزار شد اظهار داشت: دو مفهوم سرمایه و قدرت به‌مفهوم سیاسی آن با هم تفاوت دارند به‌طوری که بسیاری از وقت‌ها ما فکر می‌کنیم به‌صرف داشتن سرمایه، قدرتمند و توانا هستیم در حالی که این طور نیست.

وی افزود: سرمایه مانند پولی است که در بانک است و استفاده لازم از آن نمی‌شود اما اگر وارد چرخه بازار شود ممکن است به قدرت بینجامد در واقع فرد سرمایه‌دار است اما ممکن است قدرتمند نباشد و فعل و انفعالاتی لازم دارد.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: اسلام بزرگترین سرمایه است اما آیا همیشه بزرگترین قدرت هم هست؟ اسلام به‌شرطی که فعل و انفعالاتی روی آن اتفاق بیفتد تبدیل به قدرت می‌شود.

جزایری با بیان اینکه پدیده‌ای به‌نام انقلاب اسلامی با سرمایه اسلام به وقوع پیوست و تبدیل به قدرت شد، گفت: مشابه این اسلام در عربستان و کشورهای دیگر هم است اما آن همان سرمایه است چرا که وقتی راکد بماند نمی‌توان آن را قدرت دانست. در واقع قدرت به این معناست که اقناع‌گری داشته، جلوی نفوذ را بگیرید، ادله لازم برای تصمیم‌ها و اختیار و اراده لازم را داشته باشید.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه "باید مراقب این واژگان باشیم چرا‌ که گاهی به خود ما القائاتی می‌شود که کاذب است"، تصریح کرد: اسلام عزیز به‌فضل الهی تحول در منطقه و جهان ایجاد کرده به‌طوری که بزرگترین قدرت‌ها مقابل این انقلاب زانو زدند و شما زانو زدن آمریکا را به‌وضوح می‌بینید.

جزایری با اشاره به اینکه امروز نعره زدن آمریکا و اروپا از روی استیصال است نه قدرت، ادامه داد: این قدرت و هر قدرتی همواره دشمنان خودش را دارد لذا باید مراقبت دائمی داشته باشد که ورود بحث من از این نقطه است.

وی تصریح کرد: گاهی باید به تهدیدات پاسخ داد اما مطلب دیگر و مورد نظر این است که برای ارتقای قدرت چاره‌ای جز داشتن درون‌سازی مستحکم ندارید و این مهم برای تمام نظام‌ها و حکومت‌ها صدق می‌کند.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جمهوری اسلامی نهادهایی را به‌وجود آورده است که باید دید وظیفه این نهادها در مستحکم‌سازی انقلاب و نظام چیست، وظیفه بسیج به‌عنوان نهاد الهی که امام(ره) دستور تشکیل آن را دادند در استحکام‌سازی چیست؟ بسیج اصناف چه نقشی در این امر، تولید قدرت ملی، ارتقای فرهنگ دفاعی و غیره دارد؟

وی با تأکید به توجه به کارکرد ویژه بسیج هر حوزه به‌جای کارکردهای عام، افزود: برای مثال کارکرد ویژه و اختصاصی بسیج مدارس تعریف کارکرد بسیج در مدیریت آموزش و پرورش است و باید از خود سوال کنیم که ما در مدیریت حوزه آموزش و پرورش کجای کار هستیم؟ نقش ما در متون درسی کجاست؟ پس کارکرد تخصصی باید برون‌دادهای عینی داشته باشد و نمی‌توان در کلی‌گویی خود را قانع کنیم.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: کارکرد تخصصی این بسیج کجاست که جامعه با سند وارداتی برای زیربنای تعلیم و تربیت روبه‌رو می‌شود، این مثالی است که می‌توان به سایر حوزه‌های بسیج تسری داد.

جزایری با بیان اینکه یکی از پرمعنا‌ترین مفهوم‌ها حوزه فرهنگ است، گفت: بنده جامع‌ترین تعریف را به‌لحاظ حیطه علمی از مقام معظم رهبری دیدم و اگر فرهنگ را طبق فرموده ایشان مشمول ذهنیات، باورها، سنت‌ها، افکار، اعتقادات، ارزش‌ها، اخلاقیات، رفتارها و غیره بدانیم محتوابخش سایر عرصه‌های زندگی نظیر دیپلماسی، اقتصاد، علم و فناوری، امور دفاعی نظامی و غیره می‌شود و شاکله نهادها را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه کارکرد خاص بسیج اصناف حفظ موقعیت اسلامی و انقلابی این حوزه مأموریت است، افزود: قاعدتاً ثمره و محصول کارکرد نهایی هر یک از اقشار بسیج باید بتواند استحکام‌ساز این مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها باشد و باید بتوانیم این کارکرد را در فرهنگ دفاعی جامعه مشاهده کنیم.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان تعریفی از قدرت ملی و ارزیابی رابطه آن با بسیج و بسیج اصناف گفت: به‌طور خلاصه قدرت ملی زمانی است که کشوری توانایی، اراده و ظرفیت‌های لازم را در اختیار داشته باشد و در پرتوی آن می‌تواند اهداف و ارزش‌های حیاتی خود را حفظ کرده و عمق بخشد.

جزایری خاطرنشان کرد: باید ببینیم؛ ظرفیت‌های موجود و سرمایه‌های کشور در بسیج اصناف کدام است؟ چه فعل‌ و انفعالی روی این سرمایه‌ها باید انجام شود تا تبدیل به توان، گفتمان مسلط و فاقد آسیب‌پذیری یا کاستن آسیب‌پذیری شود؟ اهداف و ارزش‌های حیاتی کشور که باید حفظ توسعه و تعمیق پیدا کنند کدام است و در نهایت چه نوع تهدیدی این ارزش‌ها و سرمایه‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد و در برابر آن چگونه باید عمل کرد و امنیت ملی را ارتقا داد؟ امنیت ملی وضعیتی است که در آن یا تهدیدی وجود ندارد و یا اگر تهدیدی متوجه کشور شود قابل مدیریت باشد.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با طرح این پرسش که رسالت بسیج اصناف درباره تهدیدهایی که متوجه انقلاب در حوزه ماموریت اصناف است چیست، گفت: واقعیت ناخوشایند این است که ما با تهدید و بحران‌هایی روبه‌رو هستیم که باید بدانیم چگونه مدیریت شوند چرا که اگر تهدید مدیریت نشود امنیت ملی مخدوش می‌شود.

جزایری با بیان اینکه "کارکرد ویژه و خاص بسیج اصناف در این باره چیست و تاکنون چه‌ کرده‌ایم؟" اظهار داشت: این موارد مباحث اصلی است که باید همواره به آن بپردازیم، تأکید من این است که انقلاب اسلامی دشمنانی به عده و عُده قابل توجه و قابل اعتنایی دارد که نمی‌توان آن‌ها را دست کم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بسیج اصناف به‌لحاظ سطح، عمق، دامنه و فراگیری از فراوانی و گستره بسیار بااهمیتی برخوردار است قطعاً به همین دلیل از سطوح تأثیرگذاری بالایی برخوردار بوده و باید بیش از این باشد.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بسیج نقش قابل ملاحظه‌ای در استحکام درونی نظام دارد و باید این نقش را بروز دهد اما ما خیلی وقت‌ها به کارکرد عمومی اکتفا کردیم و در زمینه کارکرد ویژه کوتاهی شده است.

جزایری با طرح دو رویکرد در این زمینه گفت: رویکرد تهدیدمحور بدین صورت است که شما نمی‌توانید ذهن کنشگر مقابل را پیش‌بینی کنید و مرتب در معرض تهدید قرار دارید و برای تهدید اقتصادی و غیره مواضع دفاعی می‌سازید اما رویکرد دیگر مستحکم‌‌کردن درون و پایه‌های نظام است تا فرهنگ مقاوم و دفاعی داشته باشد و به‌دنبال آن اقتصاد مقاوم شده باشد که هر هجمه‌ای بر آن تأثیرگذار نباشد.

وی افزود: در این رویکرد فعل و انفعالاتی باید صورت گیرد که اگر تیری پرتاب شود نفوذ ایجاد نشود و نظام قدرتمند شده باشد و این امر سبب می‌شود که از هویت استوار برخوردار شویم.

معاون فرهنگی و امور دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم با هجمه‌هایی که به نظام وارد می‌شود مقابله لازم را داشته باشیم و این رویکرد تاکتیکی است اما رویکرد راهبردی در راستای ساخت و استحکام ظرفیت‌های مربوطه، ارتقای قدرت و امنیت ملی است و بسیج اینجا و در این رویکرد باید نقش بازی کند.

جزایری با تأکید بر رویکرد راهبردی در مقابل رویکرد تاکتیکی گفت: مصون‌سازی اقتصاد و تولید را در دستور کار قرار دهیم و مرتب رویکرد تاکتیکی نداشته باشیم چون این وضعیت معیشتی خطر بزرگی برای انقلاب است و سرمایه‌های اجتماعی از بین می‌رود. ما امروز بیش از گذشته به استحکام‌سازی درونیِ زیرساخت‌های انقلابی و اسلامی نیاز داریم اما نباید با انزواگرایی سازمانی اشتباه گرفته شود.

ارسال نظرات