عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد:
عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: مطرح کردن اصطلاح خلیج عربی با هدف ایجاد تفرقه بین ایران و دیگر کشور‌های عربی است.
کد خبر: ۸۹۳۹۰۵۴
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، اعظمی شب گذشته در نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که در سالن شورای دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص وضعیت ژئوپلیتیک خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس با وسعت ۲۴۰ هزار کیلومتر سومین خلیج بزرگ جهان است که هشت کشور در اطراف آن قرار دارد که مجموع جمیت این هشت کشور ۱۳۰ میلیون نفر است که سهم کشور ایران از این تعداد جمعیت ۵۴ درصد است.

وی افزود: خلیج فارس منطقه‌ای مهم و راهبردی است چرا که سواحل آن دارای ذخایر نفتی است.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: ۶۵ درصد ذخایر شناخته شده و کشف شده نفت کل جهان و ۳۳ درصد ذخایر گاز مربوط به منطقه خلیج فارس و مسیر انتقال نفت کشور‌های پیرامون خود است.

وی خاطر نشان کرد: خلیج فارس جزایر مهم زیادی دارد که متعلق به ایران است که این جزایر جزء جزایر استراتژیکی است.

اعظمی ابراز داشت: از همان ابتدا پارس‌ها در بخش جنوبی ایران سکونت داشتند و دریانوردان ایران ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نگاه ویژه‌ای به آب‌های خلیج فارس داشتند.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اینکه خلیج فارس از همان ابتدا با همین نام شناخته شده بوده است، گفت: اولین بار یونانی‌ها بودند که نام این خلیج را پرسیکوس به معنای خلیج فارس نهادند که البته این یکی از اسناد است و سند‌های مکتوب دیگری هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مطرح کردن اصطلاح خلیج عربی با هدف ایجاد تفرقه بین ایران و دیگر کشور‌های عربی است، اظهار داشت: این اصطلاح برای اولین بار توسط یکی از نمایندگان انگلیس مطرح شد.

اعظمی عنوان داشت: خلیج فارس با قرار گرفتن در مسیر انتقال نفت جهان به لحاظ ژئواستراتژیک حائز اهمیت است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها