عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد:

سستی ما در ترویج تمدن و هویت ایرانی سبب توهین مقامات کشورهای غربی شده است

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به توهین اخیر رئیس جمهور امریکا گفت: ما باید قبل از شنیدن یاوه‎گویی‌های مقامات کشور‌های غربی و امریکا در اثبات هویت تاریخی و ایرانی اسلامی خود اقداماتی انجام دهیم ولی متاسفانه در این امر کوتاهی کرده‌ایم
کد خبر: ۸۹۳۹۰۳۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، وحید سینایی شب گذشته در نشست هم اندیشی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که در سالن شورای دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: مباحثی، چون ضعف یا فقدان شهروندی و ناتمام ماندن فرآیند دولت و ملت سازی در منطقه خلیج فارس حائز اهمیت است که باید به ابن دو مقوله توجه کرد.

وی افزود: همه کشور‌هایی که به همگرایی رسیده‌اند از جمله اتحادیه اروپا به همگرایی شهروندی و فرآیند دولت و ملت سازی دست یافته‌اند، ولی متاسفانه ما در منطقه خلیج فارس به این موارد دست پیدا نکرده‌ایم.

سینایی در خصوص تشریح مقوله فقدان شهروندی ابراز داشت: همه شهروندان در همگرایی شهروندی حقوق و تکالیف برابر دارند، ولی در منطقه خلیج فارس مفهوم شهروندی در هیچ یک از کشور‌ها اعمال نشده است بطوریکه برخی کشور‌ها مثل ایران پیش‌رو هستند و برخی کشور‌های جنوبی خلیج فارس عقب افتاده هستند و شهروندان حقوق برابر ندارند.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص مقوله فرآیند دولت، ملت‌سازی بیان داشت: برخی کشور‌های اطراف خلیج فارس تحت تاثیر افکار و استعمار غرب بوده‌‎اند. کشورهایی، چون عراق که در مقایسه دیگر کشور‌های منطقه پیشینه سیاسی دارد محصول فروپاشی امپراطوری عثمانی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: عامل اصلی حفظ عراق سیاست منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود وگرنه این کشور منابع درونی یکپارچه نداشت.

وی با بیان اینکه ساختار‌های مذهبی و دودمانی در کشور‌های کرانه جنوبی خلیج فارس تداوم پیدا کرد، اظهار داشت: در اوج ناسیونالیست عربی نفوذ این ایدوئولوژی را در کشور‌های منطقه شاهد نبودیم و دلیل آن هم حاکم بودن نظام قبیله‌ای و دودمانی بود.

وی اشاره داشت: به دلیل حاکم بودن نظام قبیله‎ای در این کشور‌ها در دیدار‌های رسمی به البسه و نماد‌های بومی اهمیت می‌دهند، مسابقات آنان مربوط به سنت‌هاست، برای مطرح شدن کشور خود به قهرمانان کشور‌های دیگر تابعیت اعطا می‌کنند و همه این اقدامات و تلاش‌ها برای هویت‌سازی بومی است.

سینایی ابراز داشت: در هیچ یک از کشور‌های جنوب خلیج فارس جنبش‌های استقلال‌طلبانه را شاهد نبودیم و کشور‌های استعمارگر به این کشور‌ها استقلال بخشید.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند دولت ملت‌سازی پس از استقلال در این کشور‌ها آغاز شد و پس از آن به دنبال هویت خلیجی رفتند و نسبت به خلیج فارس غیریت نشان می‌دهند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی تاکید کرد: برای پایان بخشیدن به این غیریت‌سازی نسبت به خلیج فارس باید دو مقوله حقوق شهروندی و همگرایی و نیز فرآیند دولت ملت‌سازی تحقق یابد و همگرایی ملی بین کشور‌های منطقه صورت پذیرد.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا بیان داشت: چرا در جهت اثبات نادرستی سخنان کشور‌ها نسبت بدگویی به ایران و تمدن ایران کاری نمی‌کنیم؟ کدام کشور‌ها نسبت به اثبات ریشه‌های ملی و باستانی خود بی‌تفاوت هستند؟ چرا جوانان ما نسبت به پیشینه تاریخی و تمدن ایران آگاه نیستند؟

سینایی تصریح کرد: چرا به جای اینکه هویت ایرانی اسلامی خود را اثبات کنیم همین که یکی از مقامات غربی به تمدن ما توهین می‌کند شروع به اعتراض می‌کنیم. ما باید قبل از این توهین‌ها هویت خود را در جهان اثبات کنیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که به مسئله خلیج فارس می‌پردازیم باید به پیشینه تاریخی آن افتخار و در جهت ترویج آن اقداماتی انجام دهیم.

این استاد دانشگاه به ویژگی زیست محیطی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: نگاه جوان ما نباید به آن سوی خلیج فارس باشد و باید ما در مقوله زیست محیطی خلیج فارس نیز اقداماتی انجام دهیم، ولی ما به این موارد توجهی نمی‌کنیم و فقط واکنش نشان می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما باید قبل از شنیدن یاوه‎گویی‌های مقامات کشور‌های غربی و امریکا در اثبات هویت تاریخی خود اقداماتی انجام دهیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها