در جریان رقابتی که بر سر افزایش قیمت بین خودروسازان داخلی شکل گرفته، شرکت کرمان موتور قیمت جک S5 را ۳ میلیون تومان افزایش داد.
کد خبر: ۸۹۳۸۵۳۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ماجرای افزایش قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل همچنان ادامه دارد و اصولاً مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها بر چه اساسی اتفاق می‌افتد و ظاهراً هیچ دستگاهی در این مورد از خودروسازان پاسخ نمی‌خواهد.

در حالی هر روز شاهد افزایش قیمت محصولات یکی از شرکت‌های خودروساز هستیم که نه خبری از نظارت وزارت صنعت به گوش می‌رسد و نه بحثی از کنترل قیمت‌ها و بازار توسط سازمان حمایت مطرح است. به این ترتیب در کنار سکوت خبری شورای رقابت نسبت به آشفتگی بازار خودرو و افزایش حاشیه این بازار، به نظر می‌رسد وزارت صنعت نیز به عنوان متولی اصلی کنترل بازار خودرو در گوشه ای نشسته و فقط ناظر اتفاقات بازار است.

پس از افزایش قیمت 7 محصول سایپا طی روزهای اخیر که باعث رشد 5 میلیون تومانی قیمت سراتو و افزایش 3 میلیون تومانی قیمت چانگان شد، حالا شرکت کرمان موتور هم دست به کار شده و قیمت جک S5 را 3 میلیون تومان افزایش داده است. به این ترتیب قیمت این خودروی چینی از 96 میلیون و 900 هزار تومان به 99 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.

این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که شماره‌گذاری S5 به دلیل بالا بودن مصرف سوخت و الزام اسقاط خودروی فرسوده، طی روزهای گذشته از سوی پلیس راهور متوقف شده بود.

آشفته بازار خودرو در وضعیتی به کار خود ادامه می‌دهد که حتی در شرایط رکود بازار، شاهد تقویت اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی هستیم به طوری که این اختلاف قیمت در مورد خودرویی مانند پژو 2008 به 25 میلیون تومان هم می‌رسد. در حال حاضر این خودرو با قیمت 122 تا 125 میلیون تومان در بازار معامله می شود و این در حالی است که قیمت اعلام شده برای تحویل اولیه آن از سوی ایران‌خودرو 99 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده است.

به نظر می رسد کنترل بازار خودرو نیازمند تولی‌گری دستگاهی مجزا از وزارت صنعت و شورای رقابت است تا عملکرد ناقص این دستگاه‌ها را جبران کند و عزمی جدی برای حمایت از مصرف کنندگان بازار انحصاری خودرو و جلوگیری از زیاده خواهی خودروسازان و بهره وری پایین آنها داشته باشد.

ارسال نظرات