رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار گفت: با شرکت جمعی از هنرمندان بومی دیار گروس (بیجار) و تعزیه خوانان استان‌های کردستان، کرمانشاه و مرکزی هفته جاری در این شهر اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۸۴۳۰
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

مهدی سلطانی  در گفتگوی با خبرگزاری بسیج از کردستان، با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) اقیانوس بیکران سخن و درس زندگی است، اظهار کرد: طبق یک سنت قدیمی شهرستان بیجار در ماه صفر شاهد برگزاری آیین سنتی تعزیه خوانی است.

وی افزود: به منظور زنده نگهداشتن سنت و آیین تعزیه خوانی به سبک و روش سنتی چهارمین دوره تعزیه خوانی با حضور ۲ گروه حرفه ایی در محل تیمچه حاج شهباز این شهر به اجرا در خواهد آمد.

سلطانی تاکید کرد: بیش از ۱۶ نفر از هنرمندان خوش نام تعزیه خوان استان‌های کرمانشاه، کردستان و مرکزی در قالب ۲ گروه روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در تیمچه حاج شهباز در میانه بازار بیجار بخش‌هایی از قیام عاشورای حسینی را به نمایش در می‌آورند.

وی با اشاره به علاقه مندی مردم هنر دوست بیجار به کار‌های فرهنگی و مذهبی یادآور شد: برای برگزاری چنین آیین هایی، نیازمند تامین مالی هستیم که اداره اوقاف و امور خیریه، بسیج هنرمندان، دانشگاه پیام نور، فرمانداری و امام جمعه بیجار حمایت‌های مادی و معنویی خوبی در این خصوص داشته اند.

سلطانی در خصوص مکان اجرای تعزیه گفت: تیمچه حاج شهباز در میان مردم شهرستان بیجار با توجه به بنای سنتی و هنرمندانه آن بخصوص از گذشته‌های دور مورد توجه مردم است و اکنون پس از بازسازی زیبایی خاص دارد و آیین تعزیه خوانی در این مکان برگزار می‌شود.

سلطانی از وجود هنرمندان بومی منطقه که در زمینه تعزیه خوانی میان مردم احترام و جایگاه خاصی دارند خبر داد و افزود: حضور گرم مردم هنگام اجرای آیین تعزیه خوانی موجب حفظ و تداوم این سنت دیرینه و تشویق هنرمندان فعال این عرصه خواهد شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات