وزارت صنعت با مصوبه اسقاط خودروهای داخلی مخالف است!
آلودگی هوا و چالش‌های مرتبط با آن جزو موضوعات مهم و دغدغه‌های این روزهای جامعه و مردم بویژه در کلانشهر‌هاست.
کد خبر: ۸۹۳۸۳۰۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، با پایان عمر دولت یازدهم و آغاز دولت جدید موج تغییرات در سطح مدیران به این سازمان نیز رسید و عیسی کلانتری به عنوان رئیس جدید سازمان محیط‌زیست انتخاب شد و این روزها همگان در انتظار برنامه‌ای جامع و کامل و راهگشا برای مقابله با آلودگی هوا در کشور از سوی مدیران هستند.

روز گذشته نشستی با عنوان «تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا» برگزار شد که از 7 دستگاه اصلی که در زمینه آلودگی هوا دارای مسؤولیت بودند، نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، نفت، نیرو، کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حضور نداشتند. در این نشست که به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شد بحث مرگ و میر سالانه 33 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مطالب عنوان‌شده بود.

مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا
عباس شاهسونی، سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه عنوان داشت: آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده و بر اثر وجود ذرات معلق در هوا، سالانه 2/4 میلیون نفر در جهان کشته می‌شوند.  سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی بر اثر آلودگی هوا گزارش می‌دهد، گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مانند سکته قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین دلایل مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا هستند. وی مبنای محاسبه میزان مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را داده‌های سازمان محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در سال 94 میانگین غلظت ذرات معلق در 25 شهر کشور 7/31 میکروگرم درهر مترمکعب بوده است که این میزان با یک روند کاهشی روبه‌رو بوده به طوری که سال 90 میزان ذرات معلق هوا 39 میکروگرم در مترمکعب بوده است. شاهسونی تأکید کرد: روند کاهشی ذرات معلق هوا از سال 95 متوقف شده و به همین دلیل نیازمند بررسی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان محیط‌زیست هستیم.

راه‌اندازی سامانه پایش آلودگی هوا

در ادامه این نشست، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط‌زیست درباره پایش آلاینده‌ها در سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: 190 واحد پایش کیفی هوا در 31 استان کشور فعال هستند و تلاش کرده‌ایم این ایستگاه‌ها به آنالایزرهای ذرات معلق مجهز شوند، چرا که الگوی آلودگی هوا در ایران از منواکسیدکربن به ذرات معلق تغییر کرده است.  مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط‌زیست از راه‌اندازی سامانه پایش آلودگی هوا خبر داد و گفت: این سامانه تا آذرماه تکمیل شده و اطلاعات شاخص هوا را برای دستگاه‌ها، پژوهشگران و عموم مردم به نمایش می‌گذارد.  وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات 190 ایستگاه پایش کنترل کیفی هوا در این سامانه موجود نیست. مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: براساس نظر رئیس سازمان محیط‌زیست، از این پس پایش سوخت به صورت هفتگی انجام می‌گیرد و علاوه بر 3 ترکیب اشاره‌شده، میزان گوگرد موجود در سوخت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مخالفت وزارت صنعت با مصوبه اسقاط خودروها

در همین رابطه، سعید روحی، معاون فنی راهور ناجا با بیان اینکه شماره‌گذاری خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین در پلیس به شرط داشتن سطح آلایندگی یورو4، 5 و 6 انجام می‌گیرد، گفت: از ابتدای مهرماه سال 96 این استاندارد برای خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین درون‌شهری نیز اجرا می‌شود.

روحی با بیان اینکه 80 درصد آلایندگی شهر تهران و دیگر کلانشهرها مربوط به منابع متحرک است، گفت: خودروهای فرسوده از عمده‌ترین منابع آلایندگی هستند و باید از سیستم حمل‌ونقل خارج شوند، این در حالی است که از 5/1 میلیون خودروی شماره‌گذاری‌شده در کشور، کمتر از یک‌دهم از رده خارج شده است.

معاون فنی راهور ناجا با اشاره به مصوبه اسقاط خودروهای داخلی که تیرماه سال گذشته به تصویب رسید، گفت: قرار بود خودروسازهای داخلی به ازای تولید خودروهای با مصرف بالای 5/8 لیتر بنزین یک خودروی فرسوده اسقاط کنند اما وزارت صنعت با این طرح مخالفت کرد و مصوبه لغو شد.

به کاهش ذرات معلق خوشبین نباشیم

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، فروکش کردن گرد و خاک در سال‌های اخیر را علت کاهش میزان غلظت ذرات معلق دانست و گفت: نباید به کاهش ذرات معلق در سال‌های گذشته خوشبین باشیم، چرا که علت این کاهش، کم شدن توفان‌های گرد و غبار در سال‌های پیش بوده نه اینکه کارهای اجرایی انجام گرفته باشد.
 
 
ارسال نظرات