مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هیات اقتصادی و سرمایه گذاری استان به منظور افزایش مبادلات اقتصادی با کشور عمان و دیدار با فعالان اقتصادی از امروز عازم کشور عمان شد
کد خبر: ۸۹۳۸۲۵۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
سکینه اشرفی در گفت و گو با خبرنگار بسیج از سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این هیات تا پنجم آبانماه در عمان حضور خواهد داشت، افزود: هیات اقتصادی و سرمایه گذاری استان به سرپرستی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و متشکل از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی و چند شرکت خصوصی است.
وی شرکت در نمایشگاه صنعت ساختمان، بازدید از بنادر عمان، دیدار با سفیر و رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مسقط، ایرانیان مقیم و فعالان اقتصادی عمان را از مهمترین برنامه‌های سفر این هیات به کشور عمان ذکر کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در این سفر تاکید بر قوت بخشیدن به حضور سرمایه گذاران ایرانی مقیم عمان در استان و افزایش مبادلات اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگارخبرگزاری بسیج گفت: یک هزار و ۸۶۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی با ورود هیات‌های تجاری در دولت تدبیر و امید در این استان جذب شده است.
ماندا زنگنه اظهار داشت: سیستان وبلوچستان برای نخستین بار توانست مقام سوم جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور کسب کند.
به گزارش بسیج  سیستان وبلوچستان دیار نخل و آفتاب با برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشور‌های حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشور‌های آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتاز را برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آب‌های شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا داراست.
اقلیم مناسب کشت محصولات سودآور صادراتی نظیر خرما، مرکبات، موز، انبه و ... و دشت‌های هموار و زمین مستعد برای کشاورزی در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان با تولید محصولات خارج از فصل، اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و صیادی، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته، وجود هشت بندر صیادی، بیش از ۲ هزار فروند شناور صیادی، کارخانه‌های کنسروسازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو و واحد‌های شناورسازی از دیگر قابلیت‌های این استان است.
قرار گرفتن سیستان وبلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگ‌های ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیل‌های معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این استان است.
اقلیم مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری در سواحل دریای عمان و دامنه‌های تفتان و سایر نقاط استان، وجود نهاد‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای در سطح استان بویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی، وجود هفت بازارچه مرزی فعال در طول نوار مرزی استان با کشور‌های همسایه (افغانستان و پاکستان) همچنین چندین شرکت تعاونی فعال مرزنشینان، صنایع کشتی سازی در چابهار و وجود کشتی‌های مدرن صید و صیادی پرساینر، وجود تاسیسات زیربنایی مهم از جمله شبکه‌های وسیع حمل و نقل جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی و وجود هفت گمرک در سطح استان در زمینه صادرات و واردات از دیگر قابلیت‌های استان است.
همچنین بهره مندی از نزدیکترین مسیر به کشور‌های آسیای میانه برای ترانزیت کالا‌های بین المللی و انتقال محصولات و شاهراه ترانزیت کالا از جنوب به شمال، وجود شهرک و ناحیه‌های صنعتی متعدد و اسکله‌های مهم کشتیرانی شامل اسکله‌های بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و ایران بندر، اتصال استان و مرز پاکستان به شبکه راه آهن سراسری کشور نیز این استان را در موقعیت ممتازی قرار داده است که در این شرایط استان می‌تواند به پل ارتباطی ریلی اروپا به آسیای جنوب شرقی تبدیل شده به طوری که این امر مهمترین مزیت نسبی منطقه درتوسعه صنعتی محسوب می‌شود.
سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت‌های بسیار ایده آلی دارد که انرژی بادی در کریدور‌های باد، انرژی خورشیدی و تشعشع تابش سولار، انرژی زمین گرمایی در دامنه آتشفشان نیمه خاموش تفتان و کوه‌های منطقه دلگان و بزمان، انرژی بایومس و بایوگاز در مناطق دامداری سیستان، بمپور و باهوکلات و انرژی امواج و اقیانوس با موج‌های مناسب دریای بزرگ چابهار به بلندای بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون از آن جمله هستند.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان یکی از عمده ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیستان و بلوچستان برای توعه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه صادرات و واردات، ترانزیت و ایجاد صنایع بزرگ و کوچک است.
این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها سیستان و بلوچستان را به یکی از استان‌های تولیدی و صادراتی تبدیل کره که توسعه ارتباطات با کشور‌های همسایه می‌تواند جنوب شرق کشور را متحول کند.
ارسال نظرات