مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی خبر داد

جمع آوری 38 میلیارد ریال زکات در استان مرکزی

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: در شش‌ماه اول سال بیش از 38 میلیارد ریال زکات در استان مرکزی جمع‌آوری شده است.
کد خبر: ۸۹۳۸۱۶۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ قنبر موسی‌نژاد مدیرکل کمیته امداد و دبیر شورای زکات استان مرکزی در نخستین جلسه شورای زکات این استان در سال جاری قانون و ساختار زکات را یکی از محکم‌ترین قانون‌های نظام اسلامی دانست و گفت: این قانون پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تائید شورای نگهبان رسیده است، همچنین تائید مقام معظم رهبری را نیز دارد.

وی افزود: کارگزاران زکات در هر استان اعضای شورای زکات هستند که بایستی با اهتمام جدی در این خصوص قدم بردارند و با همکاری و هماهنگی مسئله زکات را در جامعه احیا کنند.

وی افزودافزود: : در بسیاری از کشورهای اسلامی وزراتخانه‌ای با عنوان زکات وجود دارد و این در حالی است که در کشور ما حتی شورای زکات بدرستی ساماندهی نشده است، زکات به عنوان رکن اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جامعه دارد و تشکیل کارگروه جهاد کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های ذیربط می‌تواند کمک شایانی به احیای آن داشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر بانک اطلاعاتی جامعی از ظرفیت‌های زکات استان مرکزی در دست نیست، چنانچه این اطلاعات احصاءشود می‌توان در زمینه هدف‌گذاری در این بخش از اطلاعات این بانک استفاده کرد.

موسی‌نژاد با بیان اینکه استفاده از آمار و اطلاعات ما را به برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این خصوص سوق می‌دهد، گفت: تعریف شاخص برای کشاورزان در خصوص زکات، تجلیل از کشاورزان برتر در این حوزه و فرهنگ‌سازی زکات در بین کشاورزان از جمله اقدامات مفید در این زمینه است.

وی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ زکات به عنوان یک دغدغه عمومی می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌گیری از مواهب زکات شود، افزود: سال گذشته بیش از 300 میلیون تومان سهم اعتبار استانی ما بود که از این مقدار تنها 40 میلیون تومان آن محقق شد، امسال این اعتبار حدود 700 میلیون تومان است و چنانچه این میزان کاملا محقق شود می‌تواند در این حوزه ظرفیت‌سازی مطلوبی داشت.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: بر اساس آمار در شش‌ماه اول سال بیش از 38 میلیارد ریال زکات در استان مرکزی جمع‌آوری شده است که از این میزان 12 میلیارد ریال زکات فطریه، قریب به 7 میلیارد ریال زکات مستحبی و حدود 19 میلیارد ریال زکات واجب در حوزه غلات بوده است.

موسی‌نژاد عدم پرداخت مطالبات گندمکاران را در ادای دین زکات اثرگذار دانست و گفت: عدم پرداخت پول گندمکاران از سوی دولت باعث شده تا برخی از آنان توان عمل به تعهدات خود را در حوزه زکات نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی بیش از 38 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند، بیش از 22 هزار زن سرپرست خانوار و بیش از 1100 بیمار صعب‌العلاج وجود دارد که این افراد دارای مشکلات عدیده‌ای بوده و نیازمند کمک ویژه‌ هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات