اردوهاي معنوي راهيان نور؛ گامي موثر در راستاي حفظ بركات و ارزش هاي گنجينه تمام نشدني دفاع مقدس و فرصت مناسب جهت خودسازی و درک رشادت‌های و ايثارگري هاي شهیدان جنگ تحميلي است و امتياز و فرصت طلايي كه شهيدان به نسل هاي جديد دادند تا جنگ نرم دشمنان عليه نسل جوان انقلاب خنثي شود
کد خبر: ۸۹۳۷۸۸۵
|
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبر گزاری بسیج، اردو‌های راهیان نور چندین سال است که برای اقشار مختلف مردم به همت سپاه پاسداران و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و این حرکت، اقدامی عظیم فرهنگی و مهم در جامعه امروزی محسوب می‌شود.

بی تردید اردو‌های راهیان نور را می‌توان آغازگر یک تغییر و تحول در دانش آموزان و نسل جدید امروزی دانست چرا که این نسل آن دوران جنگ تحمیلی را به چشم ندیده اند و لذا باید برای تغییر در تاکتیک جنگ نرم امروز این اردو‌ها را افزایش دهیم.

در واقع اردو‌های راهیان نور فرصتی مناسب جهت شناختن است و این امتیاز را در حقیقت شهدای دفاع مقدس به نسل‌های بعد از خود داده اند تا با خداشناسی و خودشناسی بروند به این مناطق جنگی و با رشادت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوند و چه زیباست عظمت خداوند باری تعالی را در دشت‌ها و بیابان‌های مناطق جنگی هشت سال جنگ تحمیلی درک کنید.

اقشار مختلف مردم و به خصوص دانش آموزانی که به این اردو‌های معنوی اعزام می‌شوند طالب این هستند که یک بار دیگر به این مناطق مشرف شوند و هر سال نیز این کار ادامه داشته باشد تا با شهیدان به راز و نیاز بپردازند چراکه در این اردو‌ها بیش از پیش با رشادت‌ها و ایثارگری‌های فرزندان نسل‌های گذشته این سرزمین آشنا می‌شوند و با الهام گرفتن از سیره و روش آن شهیدان والامقام در راستای اعتلای نظام و مبارزه با دشمنان اسلام محکم و با قدرت قدم بر می‌دارند.

علی‌ای حال انتقال و گسترش فرهنگ ایثارگری و فداکاری به نسل‌های جدید جامعه که جنگ را نه دیده اند و نه لمس کرده اند از اهداف مهم اردو‌های راهیان نور است و این اردو‌ها از مهمترین مولفه‌های ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در جامعه امروزی است و راهیان نور در واقع یعنی ورود به سرزمینی که آغشته از عطر بهشت است و قداستش به سرزمین کربلای حسین است و در یک کلام راهیان نور یعنی انقلابی بودن و انقلابی ماندن و زیستن.

دنیای امروز ما نیز دنیای جنگ و نبرد است و در هر نقطه از این دنیا ناامنی و جنگ را مشاهده می‌کنیم و، اما با این حال ایران اسلامی با قدرت و اقتدار خود توانسته صلابت و عزت خود را حفظ کند و رسیدن به این مرز از امنیت پایدار را مرهون رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهیدان است و لذا باید با قدرشناسی و پاسداری از این موهبت و نعمت بزرگ یاد و نام شهیدان را حفظ کنیم که این تنها در بستر راهیان نور محقق خواهد شد.

اردو‌های راهیان نور سالیان زیادی است که نقش بسزایی در انتقال فرهنگ ایثارگری داشته و نیازمند عزمی راسخ و آهنین برای پشتیبانی از این ستاد در جهت تحقق آرمان‌های والای امام راحل و انقلاب به نسلی است که نه رنگ جنگ را دیده اند و نه طعم دفاع از کشور را چشیده اند، ضروری است.

این روز‌ها دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان بسیاری همچون هرساله به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور که همان مشهدالشهداء و سرزمین نور است، مشرف می‌شوند و از فکه و دهلاویه و پادگان دوکوهه گرفته تا شجاعت‌های شلمچه و کناره اروند و کارون و مظلومیت تنگه چزابه و غربت هویزه در حال سیر و سلوک معنوی به یاد و نام و رشادت‌های شهیدان هستند که به راستی بی ادعا در این سرزمین‌ها با تمام جان خود برای دفاع از خاک و ناموس این آب و خاک ایثارگری و فداکاری کردند.

* چندین سال است که آرزوی تشرف به سرزمین نور و مشهدالشهداء را داشته ام

یکی از دانش آموزان اعزامی در گفت و گو با خبرنگار بسیج در خصوص حضورش در مناطق جنگی هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: برای اولین بار است که توفیق نصیب حقیر شده است تا به این مناطق عملیاتی مشرف شوم و سال‌ها بود آرزوی تشرف به این سرزمین نور و مشهدالشهداء را داشتم.

محمدنور جمالزهی افزود: ما دانش آموزان و نسل جدید جامعه باید برای اینکه در درس و زندگی خود موفق شویم راه شهیدان و امام شهیدان را ادامه دهیم و در این راه با وجود سختی‌ها و مشقت ها، در مقابل دشمنان ایستادگی و مقاومت کنیم و در جنگ نرم دشمنان نیز پیروز و سربلند باشیم.

وی با بیان اینکه شهداء آنچنان در ایمان و اعتقادات خود قوی و محکم بودند که حتی در شرایط سخت و طاقت فرسا نتوانستند کوتاه بیاییند، گفت: شهداء تا خون در رگ‌ها داشتند در برابر دشمنان بعثی با صلابت و اقتدار ایستادگی کردند که باید ما دانش آموزان این رشادت‌ها را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و از آن‌ها درس بگیریم.

* اگر هزار بار دیگر هم اسم من را بنویسند، حاضرم در اردوی راهیان نور شرکت کنم

یکی دیگر از دانش آموزان خاشی در گفت و گو با خبرنگار  ما اظهار کرد: اردو‌های معنوی راهیان نور یک فرصت طلایی و مهم است و من برای سومین بار است که به اردوی راهیان نور مشرف می‌شوم و اگر هزار بار دیگر هم اسم من را بنویسند، حاضرم در اردوی راهیان نور شرکت کنم.

محمد جمالزهی با بیان اینکه شهیدان و رزمندگان دفاع مقدس رفتند تا از خاک و ناموس ایران اسلامی دفاع کنند و در این راه جان دادند، افزود: در جامعه کنونی امروز وظیفه ما این است راه آن‌ها را بشناسیم و به وصیت‌های آن‌ها عمل کنیم و نگذاریم خدای نکرده خون آن‌ها پایمال شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج مبنی بر اینکه چه توصیه‌ای به هم سن و سال‌های خود دارید، گفت: توصیه می‌کنم قدر امنیت و آسایش امروز جامعه را بدانید زیرا برای این امنیت ده‌ها هزار جوان شهید شدند و نگذارند دشمن آن‌ها را از راه اسلام و قران منحرف کند و به اردو‌های راهیان نور بروند تا از نزدک دفاع از اسلام و انقلاب را لمس کنند و با ایثارگری‌های این شهیدان والامقام بیشتر آشنا شوند.
* اردو‌های راهیان نور می‌تواند نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کند

یکی دیگر از دانش آموزان، به خبرنگار  ما گفت: برای دومین بار است که به این سرزمین بهشتی و نورانی می‌شوم و در عصرکنونی که دشمن در تهاجم فرهنگی جنگ نرم جوانان را مورد هدف خود قرار داده این اردو‌ها بسیار تاثیرگذار و مهم است و می‌تواند اهداف و نقشه‌های ننگین دشمنان اسلام را خنثی و نقشه‌های آنان را نقش برآب کند.

یوسف مرادزهی با بیان اینکه دانش آموزان با درس خواندن می‌توانند در راه سربلندی ایران قدم بردارند، تصریح کرد: باید به آرمان‌های های شهداء احترام بگذاریم و مراقب اعمال و رفتارمان باشیم تا مدیون خون شهداء و ایثارگری‌های رزمندگان نشویم و مراقب حلال و حرام باشیم.
* اهل سنت هم در کنار اهل تشیع در اردو‌های راهیان نور نقش پررنگی دارند

یکی از علمای اهل سنت اعزامی به این اردو‌ها به عنوان کارشناس و روحانی کاروان در گفت و گو با خبرنگاربسیج اظهار کرد: اردو‌های راهیان نور برای همه اقشار است و برادران و خواهران شیعه و سنی در کنار هم در این اردو‌ها نقش بسیار پررنگی دارند.

مولوی قدرت الله حسین زهی با بیان اینکه در اردوی راهیان نوربه زیارت یادمان‌های شهداء می‌رویم و یک سفر معنوی بسیار خوبی را تجربه می‌کنیم، گفت: در این سفر معنوی علاوه بر پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی دانش آموزان، نماز جماعت را نیز برای آنان اقامه میکنیم.

* شهداء حقانیت ایران اسلام را به جهانیان به اثبات رساندند

به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان به راستی شهداء و رزمندگان جنگ تحمیلی با ایثارگری‌ها و رشادت‌های بی بدیل خود حقانیت ایران را به همه جهان نشان دادند و اثبات کردند و امروز وظیفه ما این است که جهت ترویج و زنده نگه داشتن این ایثارگری‌ها کوشش کنیم و این سند را جاودانه ماندگار کنیم و در حقیقت "تکریم شهدا کمتر از یاد شهدا نیست" از یک جهت و کسب علم و معرفت در محضر شهداء از سوی دیگر درس‌های بسیاری را به جوانان خواهد داد که در هیچ کلاس درسی تدریس نخواهد شد و این اردو‌ها دارای تأثیرات پایداری در ذهن و روان حاضران در کربلای ایران است.

سخن آخر این است که با توجه به هجمه‌ها و توطئه‌ها و نیرنگ‌ها و ترفند‌های شوم دشمنان در جنگ نرم امروز این اعزام کاروان‌های راهیان نور و انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به نسل‌های اتی بسیار تاثیرگذار است و در راه مبارزه با دشمنان حائز اهمیت است، اما این مهم نیازمند حمایت تمامی دستگاه‌ها و نهادهاست و باید در راستای ترویج و تببین فرهنگ شهداء و برگزاری هر چه بهتر و حضور بیشتر دانش‌آموزان در اردو‌های راهیان نور بکوشند.

گفتنی است مراسم بدرقه این دانش آموزان عازم به مشهدالشهداء با حضور علماء و روحانیون، جمعی از مسئولین و فرماندهان نظامی و انتظامی در محل هنرستان فنی شهید رمضانی شهرستان خاش برگزار شد.
ارسال نظرات