به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی ناحیه گلوگاه، حسین عظیمی نخبه گلوگاهی در ارتباط با علت ساخت دستگاه کواد کوپتر هوشمند بر پایه شناسایی میدان مغناطیسی، گفت: با توجه به رشد صنعت برق در کشور نیاز به استفاده از این انرژی در حال گسترش است.
وی با اعلام اینکه بحث تامین و نگهداری دستگاه خطوط انتقال نیروی نیز در جایگاه ویژهای قرار داشته، افزود: در زمان خرابی مسیر توزیع برق در برخی مناطق بسیار سخت و دشوار است.
این نخبه گلوگاهی در صنعت برق، یادآور شد: زمانی که سیستم انتقال برق دچار مشکل میشود، در حالت عادی همه مسیرها باید مورد بازبینی قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه در زمان بروز خطا متولیان بررسی و علت خرابی برای مشخص کردن مکان دقیق باید مسیرهای طولانی را طی کرده تا به نقطه مورد نظر برسند، افزود: دستگاه کواد کوپتر هوشمند به طور کامل میدانهای مغانطیسی را بررسی کرده و اطلاعات دقیق خطاها و بروز مشکل را فیلم برداری کرده و در اختیار اپراتور قرار میدهد.
عظیمی اضافه کرد: در حال حاضر بررسی وضعیت خطا توسط اکیپ به سختی انجام میشود و گاهی پیش میآید که اکیپ برای رفع مشکل مسیرهای بسیار طولانی را باید طی کند.
وی ادامه داد: غیر از سختی کار در بررسی میدانی، بحث سرعت عمل در رفع نقص بسیار مهم است که این دستگاه میتواند در سریع ترین زمان اطلاعات محل خطا را در اختیار قرار دهد.
این نخبه گلوگاهی ادامه داد: کواد کوپتری را طراحی کردیم که بر پایی شناسایی میدان مغناطیسی و با هوش مصنوعی،بدون دخالت انسانی بسته به سازهای که طراحی کردیم که برنامه جی پی اس پوینت در اختیار دستگاه قرار گرفته و مکانهای مشخص شده به صورت کامل بررسی و اطلاعات آن منتقل میشود.
عظیمی اضافه کرد: کوادکوپتر در حال حاضر در دنیا وجود داشته و در حال استفاده است، ولی ما کات کوپتری را طراحی کردیم که می تواند به سیم بسیار زیاد نزدیک شود.
وی با اعلام اینکه کوادکوپترهای موجود در دنیا از فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری میدانهای مغناطیسی را بررسی میکنند، افزود: ضریب خطا و احتمال از بین رفتن کات کوپتر ۱۰۰ میلیونی تومان در حین وزش با هم وجود داشت.
این نخبه گلوگاهی خاطر نشان کرد: کواد کوپتری طراحی شده هوشمند بوده میدان مغناطیسی را بررسی کرده و بر اساس میدان مغناطیسی موجود به سیم نزدیک میشود.
وی اضافه کرد: فاصله کوادکوپتر به میدان مغناطیسی توسط اپراتور به دستگاه داده می شود و مسیر به صورت کامل بررسی و اطلاعات میدانی در اختیار تیم تعمیرات قرار می گیرد.
عظیمی اضافه کرد: دستگاه طوری طراحی شده که دوربین ویژه ای بر روی آن نصب شود.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده است، افزود: در حال حاضر رباتی را شبیه سازی کردیم، مکانیزم در ربات طراحی شده و در صورت تامین اعتبار امکان ساخت این دستگاه وجود دارد.
این نخبه گلوگاهی گفت: کٌلیت موضوع تست و اندازه گیری شده و امکان انجام آن وجود دارد.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت این دستگاه را بسته به وضعیت دستگاه و تعداد دوربینهای که قرار شود اعلام کرد.
عظیمی در پاسخ به این سئوال که قیمت این دستگاه با نمونه خارجی باید تفاوت قیمتی داشته باشد، گفت: دستگاه طراحی شده ما نمونه خارجی نداشته و دستگاهی با این کیفت تاکنون طراحی نشده است.