خبرهای داغ:
مسئول دهستان پترگان زیرکوه:

دولت مسیر فروش محصولات را باز کند/ هدر رفت آب شیرین با وجود تشنگی مردم

مسئول دهستان پترگان زیرکوه گفت: دولت باید در زمینه فروش محصولات به روستاییان کمک کند و به جای دادن وام برای ایجاد اشتغال، مشکل فروش را حل کند.
کد خبر: ۸۹۳۷۳۱۵
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب قرار است هزار نقطه در ایران به تراز انقلاب اسلامی برسد. بنابراین بسیج سازندگی این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

 63 دهستان محروم در استان شناسایی شده است و استان ما به نسبت کشور ضریب محرومیت بالایی دارد.

اولویت کار بسیج سازندگی در سال 96 تمرکز بر روی دهستان‌ها و پیشرفت و آبادانی آنها است. امسال اجرای طرح برای 6 دهستان محروم به همت بسیج سازندگی و 3 دهستان به همت آستان قدس رضوی آغاز شده است.

 به همین منظور قرارگاه پیشرفت و آبادانی با هدف شناسایی نقاط محروم و رفع محرومیت از آنها در استان راه‌اندازی شده است.

 محوریت کار و آبادانی در دهستان ها بر اساس کار توسط مردم است و با استفاده از توان و ظرفیت های مردمی در هر منطقه کارها به پیش خواهد رفت.

 یکی از دهستان ها که با موفقیت در راه اهداف مشخص شده مراحل پیشرفت را طی می کند پترگان زیرکوه یعنی شرقی ترین نقطه ایران است.

حسین میری مسئول دهستان پترگان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهارداشت: از اول امسال کار ما برای آبادانی دهستان و رساندن آن به تراز انقلاب اسلامی شروع شده و مدت زمان اجرای این  طرح سه سال است.

وی عنوان کرد: 12روستا زیرمجموعه دهستان پترگان است که شاهرخت مرکز دهستان است.

مسئول دهستان پترگان زیرکوه با اشاره به اقداماتی که تاکنون انجام شده افزود: تا کنون سند چشم انداز پیشرفت و آبادانی دهستان تراز انقلاب آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری اطلاعات کافی برای اجرای پروژه ها در دهستان، شناسایی کارگاه های زودبازده، اشتغال هایی با هزینه کم در روستاها تاکنون صورت گرفته است.

میری با بیان اینکه تاکنون اشتغالزایی در برخی روستاها انجام گرفته است ادامه داد:  مرغ داری کاملا سنتی و ارگانیک و کارگاه عرق گیری، حوله بافی و ریسندگی  راه اندازی شده و موتور چهارچرخ برای گردشگری در منطقه و دستگاه پرس دوغ خریداری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: علت موفقیت ما این بوده است که تاکنون بدون اخذ هیچ مبلغی از سازمان و تنها از کمک خیرین با ایجاد صندوق خیریه کار را به پیش برده ایم.

مسئول دهستان پترگان زیرکوه اظهارداشت: فروش تضمینی محصولات نیز با خود ما است ، بازاریابی می کنیم و قسط وام را از سود اجناس برمی داریم تا تولیدکننده ضرر نکند.

وی بیان داشت: در پنج کارگروه اقتصاد ـ اشتغال، فرهنگی ـ اجتماعی، تعلیم و تربیت، سلامت و عمران کار را پیش گرفتیم.

میری اضافه کرد: تاکنون برای 30 نفر در این دهستان اشتغال ایجاد شده است. 10 نفر به طور مستقیم و 20 نفر به طور غیر مستقیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی مردم منطقه فروش محصولات است تصریح کرد: دلالان تمام سود را به جیب می زنند.

 مسئول دهستان پترگان زیرکوه متذکر شد: دولت باید در زمینه فروش محصولات به روستاییان کمک کند و به جای دادن وام برای ایجاد اشتغال، مشکل فروش را حل کند.

وی با بیان اینکه اگر روستاها خالی از سکنه نشود؛ امنیت بالا می رود اظهارداشت: اگر دولت درصدد حل مشکلات روستاییان و مرز نشینان برآید مهاجرت معکوس صورت می گیرد، جلوی فقر فرهنگی گرفته  و معضلات حاشیه نشینی در شهرها حل می شود.

میری خاطرنشان کرد: متاسفانه استان ما بی آب است اما روی آب راه می رویم. نمی توانیم به درستی این آب را مهار کنیم و به هدر می رود.

فرمانده سابق سپاه ناحیه زیرکوه افزود: آب منطقه ما زیاد است و کسی نیست مشکل هدر رفت آب شیرین تجنود که سالهاست این مشکل وجود دارد اما مسئولین فکری برای مهار آن نمی کنند.

وی با بیان اینکه  چندین روستا در زیرکوه با تانکر آب آشامیدنی آنان تامین می شود گفت: موسسه الزهرا(س) مجوز کارخانه آب معدنی را گرفته اما اجازه کار به آن نمی دهند.

 علیرغم کمبود منابع آبی در بسیاری از مناطق، قسمت هایی از شهرستان زیرکوه در محدوده منطقه مرزی روی بستری از آب قرار دارد و دسترسی به آب در عمق بسیار پایین از سطح زمین اتفاق می افتد، اما بنا به دلایلی ساکنین این مناطق امکان بهره برداری از این آبهای زیرزمینی و روان آب ها را ندارند و این آب ها در دل دشت ها هدر می رود.

از جمله مناطق آبخیز شهرستان زیرکوه می توان به منطقه کبوده و مارزنگی اشاره کرد که دارای چشمه ها و قناتهای فراوانی است و همه این آبها به جز مقدار ناچیزی که جهت مصرف حیوانات استفاده می شود، هدر می رود.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها