فرماندار هریس با اشاره به کاهش کم سابقه نزولات آسمانی طی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، از کاهش 80 درصدی تولید محصولات کشاورزی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۶۶۳۳
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، صابر تقویمی با بیان اینکه پارسال 21 هزار تن محصول کشاورزی در هریس تولید شده بود، عمده ترین محصول کشاورزی این شهرستان را گندم اعلام و اظهار کرد: میزان بارش ها طی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 46 درصدی در هریس داشته که موضوعی قابل تامل است و عواملی همچون خشکسالی، سدسازی های نابجا، رشد جمعیت، ضعف مدیریت در حفظ منابع آب رودخانه ها و حفر چاه های غیرمجاز کشاورزی از جمله عوامل این وضعیت است.
وی اظهار کرد: طبق تحقیقات، خشکسالی ارتباط مستقیم با میزان مراتع، جنگل ها، آب سدها، دریاچه ها و رودخانه ها دارد.
تقویمی با انتقاد از فروش آب به صورت غیرمجاز توسط کشاورزان هریس، گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها، در راستای جلوگیری از مازاد برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز، عقد قرارداد نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی با اولویت چاه های مازاد برداشت باید در اسرع وقت عملیاتی شود.
وی ادامه داد: در صورت تعلل مالکان چاه های آب کشاورزی بدون کنتور هوشمند و مازاد مصرف، با معرفی به مراجع قضایی برق این قبیل مشترکین قطع خواهدشد.
تقویمی، اطلاع رسانی به کشاورزان و نصب اطلاعیه مشترک توسط ادارات جهاد کشاورزی و منابع آب در خصوص کشت محصولات کم مصرف پاییزه، تغییر الگوی کشت سیب زمینی به کدو، کشت ارقام گندم کم آب بر و تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز را خواستار شد.
وی، عملیات شناسنامه دارکردن تمام اراضی کشاورزی شهرستان هریس با توجه به اینکه تا بi حال 638 قطعه شناسنامه اراضی صادر شده است، برای مدیریت منابع آب و تعیین میزان مصرف و همچنین کمک به احیای دریاچه ارومیه را از ادارات مربوطه خواستار شد.
فرماندار هریس، تمدید مجوز چاه های فعال موجود را منوط به شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی مالکان چاه ها دانست.
تقویمی، از وجود 123 حلقه چاه برداشت غیرمجاز در شهرستان هریس خبرداد و افزود: از این مقدار، 43حلقه تابi حال نسبت به عقد قرارداد جهت نصب کنتور هوشمند اقدام و بقیه به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی از بهره برداری 122هکتار از اراضی پایاب سد پارام با اعمال آبیاری تحت فشار خبرداد و افزود: در این راستا هزینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این پایاب ها 85 درصد کمک دولتی و15درصد آورده صاحب زمین می باشد.

ارسال نظرات