خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: تدریس مسائل مستحدثه باید به اساتید درس‌‌های خارج ریشه دار سپرده شود، ضمن اینکه ورود و خروج این درس‌ها باید با یک اصول و انضباط لازم انجام شود.
کد خبر: ۸۹۳۶۳۰۵
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار مدیر و جمعی از فضلای حوزه علمیه با اشاره به اهمیت تدریس مسائل مستحدثه در کرسی‌های درس خارج اظهار کرد: اهتمام و جدیت در تدریس مسائل مستحدثه برای رفع نیازهای فقهی جامعه و نظام و اثبات جامعیت اسلام برای هر زمان و هر مکان حائز اهمیت است و حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی مسائل جدید مستحدثه باشد و عدم پاسخگویی به منزله نقص مذهب است.

وی با بیان موانع و مشکلات تدریس مسائل مستحدثه بر لزوم تدریس مدرسین زبده و صاحب صلاحیت لازم در تبیین و واکاوی این گونه مباحث اشاره و تاکید کرد: تدریس مسائل مستحدثه باید به اساتید درس‌‌های خارج ریشه دار سپرده شود، ضمن اینکه ورود و خروج این درس‌ها باید با یک اصول و انضباط لازم انجام شود و باید نرم افزارها، شیوه‌ها و محتواهای لازم برای اساتید تهیه شود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ضمن پیشنهاد راه اندازی نشریه ای درباره مسائل مستحدثه گفت: ضروری است مجله‌ای راه‌اندازی شود که در این مسائل مستحدثه و جدید بیان شده و در اختیار اساتید قرار گیرد تا گفتمان سازی لازم ایجاد شود و راهکارها نشان داده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اسلام یک دین جهانی و جاودانی است، باید پاسخگوی همه نیازهای فقهی مردم جهان در هر نقطه که زندگی می‌کنند و حتی در مناطق قطبی و سفرهای فضایی و مانند آن باشد. خوشبختانه علمای بزرگ ما در گذشته نیز پیوسته نسبت به مسائل مستحدثه حساس بودند و برای پاسخ به آنها مشورت می‌کردند و در بعضی از نوشته‌هایشان حاصل این تلاش‌ها و کوشش‌ها منعکس است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها