خبرهای داغ:
گزارشی از توییت‌های دانشجویی درباره اروپایی‌ها

#اروپا_برادر_شغاله

پس از نقض‌های مکرر برجام توسط امریکا و خالی ماندن دست دولت، به نظر می‌رسد روحانی به اروپا برای حل مشکل ایران و تغییر رفتار امریکا امیدوار است.
کد خبر: ۸۹۳۵۵۲۱
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از نقض‌های مکرر برجام توسط امریکا و خالی ماندن دست دولت، به نظر می‌رسد روحانی به اروپا برای حل مشکل ایران و تغییر رفتار امریکا امیدوار است. روحانی در دیدار با رئیس مجلس بلژیک با اشاره به تخلفات ایالات متحده در خصوص برجام، گفته از اتحادیه اروپا انتظار داریم که اولاً به طور کامل به توافق برجام عمل کرده و ثانیاً به آمریکا نسبت به پایبندی به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آن‌ها پیام قاطعی داده شود.

این موضوع نشان می‌دهد که دکتر روحانی حسابی بر روی اروپا باز کرده است که نه تن‌ها در توان اروپایی‌ها نیست، بلکه ریسک رابطه با ایران را نیز برای اروپایی‌ها بسیار بالا خواهد برد. رئیس جمهور با استفاده از این تفکر و گزاره‌ها به واقع در حال انتقال این پیام به نظام بین الملل است که ایران توان حفظ منافع خود را ندارد، چه اینکه حالا این اروپایی‌ها هستند که باید منجی منافع ایران باشند.

پیش‌تر و در جریان برجام بار‌ها و بار‌ها ذکر شده بود که ایران نباید از خود نسبت به نظام بین الملل، و به طور خاص آمریکایی‌ها ضعف نشان دهد، چه اینکه همین ضعف سبب خواهد شد تا نقاط ضعف سیاست خارجی ایران برای آمریکایی‌ها تبلور یابد و از آن استفاده کنند. نوع نگاه روحانی و درس نگرفتن از دو شکست مذاکرات هسته‌ای در سال ۸۲ - ۸۴ و ۹۲ - ۹۴ مورد نقد فعالین مجازی قرار گرفت. 

دانشجویان، چون همیشه دلسوزانه به نقد رفتار دولت در این مساله پرداختند. امین اسدی از فعالین سابق دانشجویی، به سابقه تحریم گسترده ایران توسط ۲۷ کشور اروپایی اشاره کرد و نوشت: در سال ۲۰۱۱ وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اجلاس بروکسل تصمیم گرفتند واردات نفت از ایران به اروپا ممنوع شود.
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

رضوان هم معبری به دوران جنگ زد. وی بخش کوچکی از سهم اروپا در حمله صدام به ایران را ذکر کرد و گفت: اگه گفتید اولین کشوری که از حمله صدام به ایران حمایت کرد کدوم کشور بود؟! آمریکا؟ نـــخیر! فرانسه بود جانم.
پس از نقض‌های مکرر برجام

محمدباقر حاجی‌زاده، اما به زبانی طنز خاطرات دوران به اصطلاح گفتگوی تمدن‌ها را زنده کرد و گفت: میگن قراره روحانی ورژن ۲ گفتگوی تمدن‌ها رو ارائه بده، که اولین پیشنهادش انتقال «کدخدایی» از آمریکا به اروپاس! عباسعلی نه ها!
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

برجام تا انقضا پاره نمی‌شود تنها از دستی به دست دیگر خواهد رفت
وقتی ترامپ رئیس‌جمهور شد، برخی حامیان متعصب برجام و عاشقان کدخدای باهوش و مودب نگران شدند که نکند ترامپ وعده انتخاباتی خود را عملی و برجام را پاره کند. برجام پر از منافع برای امریکا است و ترامپ هم نمی‌تواند به این راحتی دل از منافع برجام بکند که در عمل نیز چنین شد و او با وجود غرولند‌ها و تهدیدهای فراوان درباره برجام، ۲ بار استمرار اجرایش را امضا کرد در حالی که مدام تهدید به پاره کردن آن می‌نمود تا نهایتاً با کلی فضاسازی و در حالی که بدون ارجاع برجام به کنگره می‌توانست از طریق فصل رسیدگی به اعتراضات در متن برجام، آن را برای همه طرفهای برجام فیصله دهد، اقدام به چنین کاری ننمود و مسیر طولانی و ابهام آلود کنگره را انتخاب نمود که قطعا دلیل چنین کاری، نداشتن شجاعت و یا بهتر بگویم حماقت لازم نبود، کما این که درباره یونسکو و معاهده پاریس نیز به سادگی گزینه خروج را انتخاب نمود بدون این که نگران هزینه‌های سیاسی و رسانه‌ای آن باشد. اگر ترامپ مسیر رسیدگی به اعتراضات را دنبال می‌کرد و در فرایند رسیدگی به اعتراضش ادعا می‌کرد قانع نشده است، به صورت خودکار قطعنامه ۲۲۳۱ ابطال می‌شد و قطعنامه‌های قبلی هم بازمی‌گشتند و برجام فیصله پیدا می‌کرد بدون این که اروپا بتواند به آن پایبند بماند؛ اما ترامپ چنین اقدامی انجام نداد.

عده‌ای از فعالین دانشجو سعی کردند با بازخوانی سوابق اروپا به افشاگری در این زمینه بپردازند. علیرضا رحیمی از پشت پرده ورود خون‌های آلوده در دهه شصت و شیوع گسترده بیماری ایدز در ایران نوشت و گفت: آیامیدانید، #فرانسه اولین کشوری بودکه توسط خون‌های آلوده، "ایدز" را وارد ایران کرد و تا کنون جبران ومعذرت خواهی نکرده؟!
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

سیدمرتضی موسوی‌نژاد از اعضای اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل به کشتار اروپایی‌ها در همسایگی ایران اشاره کرد و گفت: در حمله آمریکا و کشورهای اروپایی به عراق تعداد قربانیان عراقی فقط تا اوت ۲۰۰۷ بیش از ۱ میلیون نفر براورد شد.
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

یکی دیگر از فعالین سابق دانشجویی، با انتشار تصاویر سرهای بریده به رفتار داعش‌گونه اروپایی‌ها در گذشته معبری زد و گفت: پدران اروپایی داعش روایت تصویر صدهاسال زودتر سر بریدن رو یا گرفتن.
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

البته ترامپ هدفمند حرکت می‌کند یا هدایت می‌شود. وی می‌کوشد برجام با همه محدودیت‌ها و نظارت‌ها و ثمرات ناچیزش برای ما باقی بماند، لیکن هم محدودیتهای بلندمدتش، دائمی شود و هم این که در موضوعات دیگری مثل موشکی و منطقه‌ای امتیازگیری کند. ترامپ با شناخت روحیه وسواس‌گونه دولتمردان برای حفظ برجام به هر قیمت، می‌داند که چطور هم به اهدافش برسد و هم برجام را حفظ کند لذا می‌کوشد با دادن نقش پلیس خوب به اروپا و به خصوص فرانسه که قبلا نقش پلیس بد را به خوبی ایفا کرده بود، برای ماندن ایران در برجام، با وعده پوچ عدم همراهی اروپا با تحریم‌های آمریکا، جذابیت ایجاد کند در حالی که اروپا و بهتر است بگویم شرکتهای اروپایی حتی از تهدیدهای آمریکا نیز حساب می‌برند چه رسد به تحریمهایش! لذا ترامپ میکوشد در قالب همین برجام و با استفاده از ابزارهای نظارتی گنجانده شده در آن، هم اطلاعات بیشتری درباره توان نظامی ایران کسب کند، هم با اعمال نفوذ در آژانس فشار بیشتری بر ایران وارد کند، هم با تقلیل منافع برجام از سطح ناچیز فعلی باب چانه زنی و زیاده‌خواهی و پیش‌روی بیشتر را باز نگه دارد و باز هم تاکید دارم که تن‌ها چاره بهم زدن محاسبات آمریکا، اقدام متقابل و نقض‌های متناسب در برابر نقض‌های آمریکا تا امروز، همچنین اولتیماتوم جدی برای خروج ایران از برجام در صورت خروج آمریکا از آن می‌باشد والا که استمرار موضع انفعالی فعلی که هیچ هزینه‌ای به طرف‌های دیگر برجام وارد نمی‌کند قطعا نمی‌تواند مفید، موثر و بازدارنده باشد.

اما درست دوروز پس از حملات ترامپ، دو کشور اروپایی شوق دولت را در نطفه خفه کردند! سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده‌اند جامعه جهانی باید ایران را برای متوقف کردن فعالیت‌هایش در منطقه و برنامه موشکی‌اش تحت فشار قرار دهد.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آن‌ها توافق کردند که انگلیس و آلمان به توافق هسته‌ای متعهدند. آن‌ها همچنین توافق کردند که لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران و بررسی روش‌های رفع نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران همراه شود.»

حمید سعید فیروزه هم به استراتژی اصلی اروپا در دنبال کردن بازی ترامپ اشاره کرد و گفت: آلمان و انگلیس: جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی ایران همراه شود! اتمام بازی پلیس بد و پلیس خوب!
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

سیدعلی موسوی از فعالین دانشجو، در تایید فرانسه در مورد رفتار انگلیس و آلمان به سخنان چندروز قبل رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و نوشت: ماکرون چندروز پیش: درمورد برجام باترامپ موافقم امیدوارم بتوانیم برروی محدودکردن برنامه #موشک‌های بالستیک ایران کار کنیم!
 
پس از نقض‌های مکرر برجام

ساسان سروش از دیگر فعالین دانشجوی توییتر، از لگدپرانی پینگ‌پنگی اروپا و امریکا همراه هم به برجام انتقاد کرد و گفت: بعد از لگد آمریکا، بریم سراغ لگد اروپا، یعنی ۴ سال عقب‌گرد. اقتصاد‌مقاومتی اجرا بشه ۴ سال پیشرفت میکنیم. ۸ سال پیشرفت یا پسرفت.
 
پس از نقض‌های مکرر برجام
ارسال نظرات
پر بیننده ها