مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان موسوم به زانیاری در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است
کد خبر: ۸۹۳۵۳۳۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، عراقی‌ها و به ویژه اکراد این کشور، خوشبین از پیروزی‌های صورت گرفته علیه تروریست‌های داعشی، امیدوار به آغاز دوران سازندگی و فراموشی رنج‌ها و محنت‌هایی بودند که با ظهور برق آسای داعش در سال 2014 بر آنها گذشت. عراق دوران موفقی را از اتحاد و همبستگی تمام قومیت‌ها، مذاهب و نیروهای نظامی و امنیتی در نبرد علیه گروه تروریستی داعش پشت سر گذاشت.

آزادی موصل به عنوان پایتخت خلافت خودخوانده داعش و غروب توطئه سازمان یافته علیه کشور عراق، نقطه عطفی در این اتحاد و همدلی عراقی‌ها بود. اما غافل از آنکه توطئه دیگر در کاخ‌های پیرمام مترصد فرصتی بود که این بار وحدت سرزمینی آنها را نشانه بگیرد. رفراندوم اقلیم کردستان و اهداف پشت پرده آن، زندگی مسالمت آمیز عراقی‌ها را با خطر جدی روبرو کرد. اشتباه محاسباتی مشاورین داخلی و خارجی بارزانی در این قضیه مشهود است.

حلقه مشاورین بارزانی با حضور کسانی همچون برنارد کوشنر وزیر امور خارجه اسبق فرانسه بر این باور بودند که شمار زیادی از کشورهای جهان از اقدام به برگزاری رفراندوم حمایت خواهند کرد یا در صورت عدم حمایت از برگزاری آن با سیاست امر واقع، اقلیم کردستان نوعی برگ برنده را در تعامل با بغداد، کشورهای همسایه عراق و حتی جهان در اختیار خواهد داشت. قاطعیت بغداد، حمایت کشورهای همسایه از حفظ تمامیت ارضی عراق و بالاخره بی توجهی جامعه جهانی به درخواست تجزیه طلبی رئیس اقلیم کردستان، شرایطی را رقم زد که به گفته غالب مفسرین مستقل کرد، دستاوردهای گذشته اقلیم هم با تهدید جدی روبرو خواهد شد. در این میان اعلام بی طرفی آمریکا در حوادث دیروز کرکوک حامی پیام مهمی برای کردها خواهد بود. اینکه آمریکا متحد تاکتیکی است نه متحد استراتژیکی که روی آن حساب ویژه ای باز کرد بلکه این بغداد و رجوع به قانون اساسی است که می‌تواند آینده اکراد را در چارچوب مرزهای سیاسی و جغرافیایی عراق تضمین کند.

توافق اتحادیه میهنی کردستان و نیروهای عراقی

مسئول شاخه خانقین اتحادیه میهنی کردستان با اعلام جزئیاتی از جلسه مشترک با نیروهای عراقی و استاندار دیاله گفت: در این جلسه بر حفظ وضعیت موجود و حضور نیروها پیشمرگ در مناطق فعلی توافق شده است. شیرکو میرویس مسئول شاخه خانقین اتحادیه میهنی کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روز دوشنبه جلسه مشترکی با حضور محمود سنگاوی فرمانده محور گرمیان، عدنان محمد مینا فرمانده محور طبج نیروهای پیشمرگ، فرماندار خانقین، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق، استاندار و فرمانده پلیس استان دیاله برگزار شد. وی همچنین گفت با توافق صورت گرفته، وضعیت موجود منطقه بدون هیچ درگیری حفظ خواهد شد. بر اساس این توافق، نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان در این مناطق خواهند ماند و نیروهای پلیس عراق امنیت داخلی شهرها و مناطق مورد منازعه در استان دیاله را عهده دار خواهند بود.

مسئول عالیرتبه امنیتی اتحادیه میهنی کردستان: مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم

«لاهور شیخ جنگی» مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان موسوم به زانیاری در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است. وی گفت: ما را متهم به ضدیت با برگزاری رفراندوم می‌کردند اما اکنون مشاهده می‌کنید که کرکوک را هم از دست دادیم. برادرزاده طالبانی تاکید کرد که به هیچ شیوه مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم و لازم است استعفا دهد. مسئول امنیتی اتحادیه میهنی کردستان هدف بارزانی از برگزاری رفراندوم را خارج کردن کرکوک از کنترل اتحادیه میهنی کردستان دانست و گفت: آنها در پی حفظ چاه‌های نفتی خود بودند.

جنبش تغییر و درخواست انحلال حکومت اقلیم کردستان

جنبش تغییر از احزاب منتقد رفراندوم برگزار شده بارزانی در بیانیه‌ای درخواست انحلال حکومت اقلیم کردستان را مطرح و اعلام کرده است مسئولیت حوادث فعلی متوجه کسانی است که دستاوردهای چندین ساله کردها را فدای منافع شخصی و حزبی خود کردند. جنبش تغییر همچنین از حکومت عراق، توقف درگیری‌ها و خروج از مناطق کنترل شده را خواستار شده است. در بیانیه جنبش تغییر همچنین آمده است که اکنون در نتیجه رفراندوم بدون برنامه احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق و یاران آنان، دستاوردهای اقلیم کردستان با تهدید و سرنوشت نامعلومی روبرو شده است. جنبش تغییر اوضاع کنونی را نتیجه شکست سیاست‌ها و عدم مسئولیت پذیری سران اقلیم کردستان دانسته است.

ماجرای 30 نامه ارسالی یک مسئول کُرد

یک مسئول کرد از ارسال 30 نامه خود به سران اتحادیه میهنی کردستان قبل از برگزاری رفراندوم پرده برداشته است. بهروز گلالی نماینده اخراجی اتحادیه میهنی کردستان در ترکیه گفته است که قبل از برگزاری رفراندوم، 30 نامه را با هدف تبیین مخاطرات این پروسه به دفتر سیاسی این حزب ارسال کرده و درباره عواقب برگزاری آن هشدار داده است. گلالی درخواست کرده است مسعود بارزانی و یاران رفراندومی وی در اتحادیه میهنی کردستان از مسئولیت های خود استعفا دهند.

اخراج نیروهای اتحادیه میهنی به دستور بارزانی

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان خروج واحدهای 70 نیروهای پیشمرگ وابسته به اتحادیه میهنی کردستان را از این وزارتخانه اعلام کرده است. رسانه‌های اتحادیه میهنی به نقل از سخنگوی وزارت پیشمرگ، این خبر را اعلام کردند. وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان همچنین اعلام کرده است تلاش‌های آنان با هدف سازماندهی واحدهای 70 در بدنه این وزارتخانه با شکست روبرو شده است. پیشتر فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان نیز در بیانیه‌ای نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان را به خیانت و تسلیم سنگرهای پیشمرگ به نیروهای عراقی متهم کرده بود.

جماعت اسلامی کردستان: حوادث دیروز نتیجه اشتباه برگزاری رفراندوم بوده است

جماعت اسلامی کردستان به عنوان دیگر حزب منتقد رفراندوم برگزار شده بارزانی در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث کرکوک اعلام کرده است که آنچه روی داده است نتیجه اشتباه برگزاری رفراندوم و عقب نشینی آشکار از مناطق مورد منازعه است. در بیانیه این حزب اسلامی اقلیم کردستان همچنین آمده است که حوادث فعلی نتیجه عدم واقع بینی در پسا داعش، تصمیم اشتباه برگزاری رفراندوم، بی توجهی به مخالفت‌های داخلی و توصیه‌های کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی بوده است. جماعت اسلامی کردستان تاکید کرده است این حوادث ثابت کرد که با چنین تفکر و سیاستی نمی‌توان اقلیم کردستان را اداره کرد. در ادامه این بیانیه بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات میان اربیل و بغداد تاکید شده است.

اظهارات استاندار جدید کرکوک

به گزارش تسنیم، استاندار موقت کرکوک از ساکنین این شهر خواسته است به منازل خود بازگشته و بر حفاظت از جان و مال آنها تاکید کرده است. راکان جبوری نیروهای امنیتی را مامور محافظت از ساکنین کرکوک کرده است. در پی این دستور، شمار گشتی‌های پلیس کرکوک در سطح شهر افزایش یافته است. جبوری از فعالیت رسمی ادارات و نهادهای دولتی در کرکوک خبر داده است. شایان ذکر است که شمار زیادی از ساکنین کرد کرکوک در پی تحولات دیروز به شهرهای اربیل، سلیمانیه و منطق گرمیان رفته‌اند. رسانه‌های وابسته به بارزانی می‌گویند این افراد، حاکمیت بغداد را در کرکوک رد و به دیگر شهرها پناه برده‌اند.

اربیل در آماده باش کامل

نیروهای امنیتی اربیل به حالت آماده باش کامل درآمده و جانشین فرماندهی این نیروها هم اعلام کرده است که مورد خاصی در پایتخت اقلیم کردستان مشاهده نشده است. «بارزان قصاب» به رسانه های وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق گفت: به ساکنین اربیل اطمینان خواهیم داد که هیچ خطری آنها را تهدید نخواهد کرد و وضعیتی آرام بر شهر حاکم است. وی در عین حال گفته است که نیروهای امنیتی اربیل به حالت آماده باش درآمده‌اند.

ارسال نظرات