خبرهای داغ:
در شورای بسیج مهندسین کشاورزی مطرح شد

شیر کامل بهترین جایگزین شیر خام/ مرغ هورمونی نداریم

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی پیشنهاد دادیم شیر کامل جایگزین شیر خام شود گفت: به مردم توصیه می کنیم که شیر خام را از مراکز مورد تایید دامپزشکی و بعد از جوشاندن استفاده کنند.
کد خبر: ۸۹۳۵۱۹۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، محمد اصغر زاده سرپرست اداره کل دامپزشکی استان در جلسه شورای بسیج مهندسین کشاورزی با بیان اینکه در زمینه سلامت فرآورده های خام دامی در استان ما اوضاع خوب است اظهارداشت: طبق پایش هایی که هر ساله دامپزشکی روی شیر خام دارد 90 تا 95درصد شیر تولیدی کشور هیچ مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزء پاکترین استانها در تب مالت است و  سل اصلا نداریم عنوان کرد: آموزش ، قرنطینه و واکسیناسیونی که در سه سال گذشته انجام شده تب مالت در استان ما به یک سوم کاهش یافته است.

اصغر زاده با بیان اینکه فرآورده های  شیر خام باید از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود افزود: گاورداری های سنتی از نان خشک کپک زده هم برای خوراک دام استفاده می کنند اما بر گاوداری ها و دامداری های صنعتی نظارت و کنترل جدی صورت می گیرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اظهارداشت: کار دامپزشکی فقط نظارت بر فرآورده های خام دامی است و ما با عرضه شیر خام مخالفیم .

وی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم که شیر کامل جایگزین شیر خام در استان شود متذکر شد: لااقل شیر خام جوشانده می شود اما استفاده از لبنیات سنتی و محلی مانند پنیر، ماست، بستنی  و غیره از شیر خام  که به آن نظارتی صورت نمی گیرد اشتباه است.

اصغر زاده ادامه داد: باید تعاملی سازنده بین دستگاه های متولی صورت گیرد و با سوپر مارکت هایی که اجازه فروش محصولات لبنی را ندارد برخورد شود و بر کار مغازه های لبنیاتی نیز نظارت صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز سازمان دامپزشکی سلامت مردم است اظهارداشت: در روستاها و عشایری هم آموزش های لازم در زمینه پرورش دام و طیور داده می شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه وظیفه دامپزشکی است که از مزرعه تا سفره مردم سلامت غذایی را کنترل کند گفت: به مردم توصیه می کنیم که شیر خام را از مراکز مورد تایید دامپزشکی و بعد از جوشاندن استفاده کنند.

وی بیان داشت: از معاونت غذا و داروی استان پیگیری پاستوریزه کردن شیر شتر و اخذ مجوز سیب سلامت برای این محصول با وجود تولید و ظرفیت خوب در استان را خواستاریم که هم اکنون هیچ سهمی از بازار خارج استان ندارد.

اصغرزاده تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت درمان محور است درحالیکه باید پیشگیری محور باشد . چرا باید برای افزایش تعداد تخت های بیمارستان افتخار کنیم؟

وی اظهارداشت: عسل را در اروپا بررسی کردند بالای 90درصد باقیمانده سموم است حال در ایران که عسل ارگانیک نیست.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گفت: با بسیج سازندگی همکاری آغاز کردیم که دامپزشکی در مراکز دهستانها تحت نظارت دامپزشکی از صفر تا صد محصولاتی با کیفیت تولید شود و به نام منطقه به سایر استانها ارسال شود.

وی اضافه کرد:  با حمایت ارگانها و مشارکت بخش خصوصی می توانیم از محصولات خوبی که در استان داریم بهترین استفاده را ببریم و صادرات را افزایش دهیم.

اصغر زاده بیان داشت: از ساماندهی مشاغل خانگی غفلت شده است  اما با تعامل دستگاه ها و مردم حاضریم در این زمینه کار کنیم.

خانم ملکی رئیس اداره نظارت بر بهداشت مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه اظهارداشت: نظارت بر واکسیناسیون دام، کشتارگاه های دام و پیش سرد کردن بعد از کشتار را بر عهده داریم.

وی با بیان اینکه اصلا هورمون در طیور استفاده نمی شود که به صرفه هم نیست عنوان کرد: در مورد پرورش مرغ در مردم این عقیده بوجود آمده که در مرغداری ها هورمون و دارو به مرغ ها خورانده می شود اما این اشتباه است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان گفت: آنتی بیوتیک ها در مورد طیور وجود دارد که نظارت ما بر استفاده بی رویه و غیر استاندار به خصوص در طیور است.

وی با بیان اینکه پرورش مرغ سبز یا بدون آنتی بیوتیک در 29 واحد  استان داریم افزود: این تولیدات تحت نظارت شبکه دامپزشکی و سالم است. اما چون با هزینه بیشتری تولید می شود کمی گرانتر است و اکنون به خارج استان نیز ارسال می شود.

ملکی با بیان اینکه ما بر شیر خام تا قبل از اینکه وارد کارخانه شود نظارت داریم ادامه داد: امروز گرایش مردم استان برای خرید شیر خام است و این به خاطر بحث هایی به دلیل وجود پالم یا افزودنی در شیر پاستوریزه است.

وی بیان داشت: نظارت ما بر کارخانه های تولید خوراک دام و طیور، فرآورده های خام دامی  و گاوداری های صنعتی و بزرگ است  و نظارتی بر تولیدات سنتی و خانگی و روستاییانی که دامداری و پرورش طیور دارند بر عهده ما نیست.  در این زمینه باید آموزش دهی به مردم در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان گفت: در کشور تولید محصولات ارگانیک به صورت صنعتی و مجوز دار نداریم .

گفتنی است در این جلسه که با حضور نمایندگانی از سازمان ها و مهندسین کشاورزی با محوریت سلامت مواد غذایی و محصولات کشاورزی برگزار شد تعدادی از حاضرین نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

  

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار