خبرهای داغ:
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین خبر داد:
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین از جذب38درصدی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید به رشته های هنرستانی خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۴۷۹۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

سعید پاینبرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درقزوین، در  زمینه ساختار جدید هنرستان ها بیان داشت: ساختار جدید هنرستان ها از دوره دو ساله به دوره سه ساله تبدیل شده و عملا یک سوم دانش آموزان  که قریب به دوازده هزار دانش آموز هستند در این مجموعه ها مشغول به تحصیل هستند و پیش بینی می شود این میزان در سال آینده به حدود ۱۸ هزار دانش آموز افزایش یابد.
وی گفت: بر همین مبنا ضریب استفاده دانش آموزان از تجهیزات کارگاهی افزایش می یابد و این میزان در حال حاضر حدود ۷۵ درصد است که با تمام ‌کمبودها جوابگوی بخشی از نیاز دانش آموزان هنرستانی می باشد اما مسلما با ورود هنرجویان در سال تحصیلی آینده این میزان تجهیزات جوابگوی نیاز آنها نخواهد بود.
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار داشت: با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها، ساعات استفاده از کارگاه ها بیشتر و نیاز به تجهیز و راه اندازی کارگاه های جدید نیز افزایش یافته است.
پاینبرد افزود: بنا به پیش بینی های کارشناسان، با ورود ۵ هزار دانش آموز به فضاهای هنرستانی، در حوزه تئوری مشکلی وجود نخواهد داشت اما در زمینه فضاهای کارگاهی و نیاز دو چندان هنرستان ها به این فضاها، لزوم استاندارد سازی آنها بیش از پیش نمایان می شود.
وی در خصوص تامین اعتبارات این فضاها عنوان کرد: بخشی از اعتبارات ملی است که ۳۲ میلیارد تومان در ردیف اعتباری تجهیز هنرستان ها پیش بینی شده اما هنوز مبلغی از این میزان به استان ها تخصیص داده نشده است.
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین در مورد اعتبارات استانی مطرح کرد: این اعتبارات به دو دسته اعتبارات عمرانی و اعتبارات از درآمد تجهیزات تقسیم می شوند که اعتبارات عمرانی در دست دولت بوده و درآمد اعتبارات اختصاصی نیز بسیار ضعیف است.
پاینبرد اضافه کرد: با توجه به حساسیت امر برای ورودی های سال آینده و کمبود تجهیزات کارگاهی و نیز با توجه به کمبود اعتبارات عمرانی و اختصاصی، لزوم تعامل دستگاه ها و استفاده از ظرفیت آنها دوچندان می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از ظرفیت شرکت های تولیدی همانند شرکت های قطعه ساز خودرو و همچنین مشارکت شهرداری ها، می توان هنرستان ها را مجهز کرد چرا که هر چه هنرستان ها توسعه یابد دانشگاه ها نیز دانشجویانی کارآمدتر را پذیرا خواهند شد.
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: با توسعه هنرستان ها، از ورود بی رویه دانش آموزان به رشته های نظری جلوگیری می شود و گرایش دانش آموزان به رشته های هنرستانی، موجب پرورش نسلی می شود که دارای دانش عملی بوده و از این دانش می تواند برای ایجاد شغل استفاده نماید.
پاینبرد در ادامه افزود:  ۱۰۶ هنرستان در استان قزوین وجود دارد که با توجه به این آمار، امسال ۳۸ درصد دانش آموزان وارد هنرستان ها شده و مابقی آنها جذب رشته های نظری شده اند.
وی در خصوص رشته های تحصیلی هنرستان ها اظهار داشت: به طور کلی ۸۷ رشته تحصیلی برای دانش آموزان دختر و پسر در هنرستان ها وجود دارد که در سال تحصیلی جدید رشته مکاترونیک برای پسران و رشته سراجی برای دختران حزو رشته های جدید تحصیلی می باشند و با توجه به ظرفیت هنرستان ها رشته های دیگری نیز می توان اضافه کرد اما به دلیل کمبود تجهیزات کارگاهی این موضوع تحقق نیافته است.
1010/ت03/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها