کاهش میزان گندم تولید شده از 14 میلیون تن به 9 میلیون تن زنگ خطر کاهش ذخایر استراتژیک این محصول مهم را به صدا در آورده است، علاوه بر این کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت پاییزه در سال جاری زراعی نیز نگرانی ها درباره بحرانی شدن میزان تولید گندم در سال آینده را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۹۳۴۶۳۴
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

به گزارش اگری پرس 

تولید 14 میلیون تن گندم در سال گذشته موجب شد ایران با در اختیار داشتن 3 میلیون تن گندم مازاد علاوه بر بی نیازی از واردات این محصول استراتژیک، بتواند برای اولین بار  گندم خود را به اروپا بفروشد؛ خودکفایی گندم در سال 95خبر شیرینی بود و مسئولان با برگزارکردن جشن شکرانه بر این دستاورد مهم بالیدند و در هنگامه انتخابات از آن بهره بردند اما آیا این دستاورد ملی برای کشاورزان که پدید آورندگان اصلی خودکفایی هستند و هرساله گندم خود را نسیه به دولت می فروشند و ماه ها چشم انتظار اعلام قیمت خرید تضمینی هستند نیز شیرین و گوارا است؟

طعم گس خودکفایی در کام کشاورزان

 سال گذشته  قیمت خرید تضمینی با تاخیر کم سابقه ای 5 ماه بعد از موعد قانونی اش اعلام شد  و در این مدت کشاورزان سردر گم از آینده اقتصادی خود، کمپین ها راه انداختند  و نامه ها نوشتند و فریاد زدند تاخیر در اعلام قیمت موجب دلسردی کشاورزان و کاهش تولید می شود؛  بی توجهی به این خواسته قانونی کشاورزان موجب نکاشته شدن بخش وسیعی از زمین های گندم شد و کشاورز با یک حساب سرانگشتی هزینه تولید به این نتیجه رسید کاشت گندم برایش صرفه اقتصادی ندارد!

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی خرید گندم از کشاورزان به قیمت پایین تر از نرخ تورم را برداشت غیر قانونی از جیب کشاورز دانسته و می گوید: دولت چند سالی است که به صورت غیرقانونی از جیب کشاورز برداشت می‌کند، هزینه‌های تولید کشاورزان هرساله افزایش پیدا می‌کند، اما از آن‌طرف دولت چون زورش می‌رسد مطالبات کشاورزان را متناسب با نرخ تورم پرداخت نمی‌کند و کنترل تورم توسط کشاورز مظلوم انجام می‌شود که نمونه آن این است که اگر تورم در یک سال 10 درصد بوده، نرخ گندم 2.2 درصد افزایش یافته و جایی وجود ندارد که بگوید باید این موضوع رعایت شود.

وی با اشاره به نفوذ لابی های قدرتمند در بدنه دولت بیان می دارد:دولت بر اساس میزان لابی‌گری و تأثیرگذاری اصناف مختلف و حضورشان در رسانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند که نمونه آن افزایش هرساله قیمت محصول خودروسازانی است که خودروهای غیرایمنی مانند پراید تولید کرده و دست مردم می‌دهند ؛در حالی‌که این کشاورزان هستند که در رسانه‌ها حضور ندارند، لابی قوی نداشته و توان دفاع از حقوق خود را هم ندارند و نمی‌توانند وکیل میلیاردی مانند خودروسازان بگیرند تا حقوق خود را احیا کنند، بنابراین دولت تلاش چندانی برای حل مشکلات کشاورزان نخواهد کرد.

پاپی‌زاده با اظهار تاسف از ظلمی که به کشاورزان می شود، می افزاید: کشاورز بینوا که چند سال است روی تولید خود کار کرده، محصول روی دستش مانده و مجبور است آن را با هر نرخی به دولت بفروشند.

واردات گندم در راه است

سال زراعی جدید از نیمه شهریور ماه هر سال آغاز می شود و مناطق سردسیر یک هفته پس از آن اقدام به کشت گندم می کنند. در حال حاضر با گذشت حدود یک ماه از آغاز تقویم کشت گندم در کشور هم چنان خبری از اعلام قیمت خرید تضمینی نیست و گویی این سناریوی تکراری قصد تمام شدن ندارد!

راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت تبدیل به یک عادت شده است، می گوید: با وجود آنکه براساس قانون خرید تضمینی، نرخ محصولات تا پایان شهریور ماه باید از سوی شورای اقتصاد اعلام شود اما در سال های گذشته نرخ این محصول استراتژیک با تأخیرهای طولانی مدت همراه بوده است.

وی  با اشاره به گذشت حدود 20 روز از آغاز کشت پاییزه و عدم اعلام قیمت خرید تضمینی گندم بیان می دارد: عدم اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم  بر میزان سطح زیر کشت محصول تأثیرگذار است، چراکه گندمکاران در شرایط کنونی با مشکلاتی در پرداخت هزینه های اجاره بها زمین ، آب و نهاده ها روبرو هستند.

 

راضی نوری با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی محصولات باید تابع میزان تورم باشد، افزود: البته سال گذشته نرخ گندم کمتر از میزان تورم بود که با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی در پی گلایه های گندمکاران به جایی نرسید، حال انتظار می رود که امسال حداقل 13 تا 15 درصد به نرخ 1300 تومانی سال گذشته اضافه شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  در خاتمه در خصوص استمرار تاخیر در پرداخت مطالبات و اعلام نرخ می تواند واردات گندم را به همراه داشته باشد یا خیر، گفت: کاهش انگیزه کشاورزان از زراعت گندم بر میزان تولید تاثیر مستقیمی خواهد داشت، همانگونه که میزان تولید از 14 میلیون تن سال گذشته به 9 میلیون تن امسال رسید.

کاهش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت گندم/ بذر کیلویی ۲۰۰ تومان گران شد

تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی، باعث شده سطح زیر کشت پاییزه گندم در شروع  سال زراعی جدید نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با اشاره به انتشار نامه اخیر گندمکاران به ریاست جمهوری در اعتراض به قیمت خرید تضمینی و تاخیر در اعلام آن می گوید: باید نرخ خرید تضمینی متناسب با نرخ تورم تعیین شود ،اگر این افزایش قیمت رخ ندهد به معنی آن است که کشاورز از جیب خود هزینه های تولید و تورم را می دهد  یا اینکه از سودش کاسته می شود نتیجه این امر ضعیف شدن کشاورز است که حتما بر روی تولید او هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاخیر در اعلام قیمت را موجب لطمه به خودکفایی گندم دانسته وتصریح می کند: تا این تاریخ یعنی ۲۲ مهر ماه ۹۶ ، سطح زیرکشت گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

ایمانی با اشاره به افزایش قیمت بذربه عنوان یکی از علل بی رغبتی به کاشت، می افزاید:ما بذر گندم را سال گذشته ۱۵۶۰ تومان خریداری می کردیم اما امسال قیمت آن به ۱۷۶۰ تومان رسیده است، قیمت بذر کیلویی ۲۰۰ تومان گران شده است؛ چرا بحث تورم و افزایش قیمت همه جا وجود دارد اما وقتی نوبت کشاورز می شود پا روی گلوی او می گذاریم و فشار می آوریم تا ضعیف شود

وی با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات گندمکاران می گوید: کشاورزان مطالبات خود را هنوز به طور کامل دریافت نکرده اند و  در تامین کود، بذر و نهاده های مورد نیاز خود درمانده شده‌اند. به عنوان مثال خود بنده ۲۳ خرداد ماه گندم تحویل دولت داده ام اما تاکنون فقط ۵۰ درصد مطالباتم را دریافت کرده ام درحالی که ۴ ماه از آن زمان گذشته است.

ایمانی با تاکید بر این مطلب که اگر دولت بخواهد هنوز امکان جبران کسری تولید سال آینده وجود دارد،تاکید می کند: علت عمده کاهش سطح زیر کاشت مساله بلاتکلیفی در رابطه با قیمت است ضمن اینکه با توجه به حمایت هایی که از کشت کلزا می شود، کشاورزان سمت و سوی کشت خود را تغییر داده و از کشت گندم به کشت کلزا متمایل شده اند به طوری که امسال شاهد افزایش سطح زیرکشت کلزا در کشور خواهیم بود.

به گزارش اگری پرس  اعلام خبر کاهش سطح زیر کشت به میزان 40 درصد  در سال جاری از این جهت مایه تامل است که اظهارات صریح عباس کشاورز معاون زراعت جهاد کشاورزی در پنجمین گردهمایی کشت پاییزه  96-97بر پایداری خودکفایی گندم تاکید دارد. حال از مسئولان وزرات جهاد کشاورزی که از تعابیری چون "وارداتچی بودن" و "نفوذ مخالفان خودکفایی در بدنه وزراتخانه" اعلام برائت می کنند،باید پرسید چرا وعده پایداری در خودکفایی گندم خدشه دار شده است؟

ارسال نظرات