خبرهای داغ:
معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: از ابتدای اجرای این طرح یک هزار میلیارد تومان اعتبار از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان در همدان هزینه شده است.
کد خبر: ۸۹۳۴۵۵۳
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

هزینه‌کرد یک هزار میلیارد تومان با اجرای طرح تحول سلامت در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر ایرج خدادادی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته جهانی غذا اظهار داشت: این روز به عنوان روز نمادین برای پاسداشت رسالت و اهداف سازمان غذا و دارو در کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۴ مهرماه و ۱۷ اکتبر به مناسبت روز جهانی نامگذاری شده است، افزود: شعار روز جهانی غذا در سال 2017 با عنوان «تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی» نامگذاری شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی با اشاره به روند روبه رشد مهاجرت از روستا به شهر در جهان عنوان کرد: این روند باعث شده روستاهایی که تامین کننده مواد غذایی ما هستند دیگر در کار اصلی خود اشتغال نداشته باشند بنابراین ما مجبوریم غذای اولیه را به شکل دیگری تامین کنیم تا نیاز افزایش جمعیت تامین شود.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی غذا و دارو به این است که سیاست مهاجرت در اینده تغییر و مجدد به روستاها برگردد، گفت: در راستای حصول این هدف باید اقداماتی انجام داد تا سرمایه گذاران در حوزه امنیت غذایی سرمایه گذاری کنند و روستاها توسعه یابد .

خدادادی با اشاره به اینکه شعار جهانی روز غذا و دارو در کشور ما قابل پیگیری است، تصریح کرد:  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کشور علاوه بر اینکه نیم نگاهی به این شعار جهانی دارد با توجه به مشکلات منطقه ای عنوان دیگری را هم به عنوان « اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ ارتقا و سلامت» اضافه کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی بیان کرد: شعار «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ ارتقا و سلامت»  به این معنا است که اگر ما بتوانیم در چارچوب مرزهای کشور خود مردم را آموزش و تغییراتی در فرهنگ غذایی ایجاد و الگوهای غذایی را اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی با بیان اینکه برای رسیدن به اصلاح الگوهای تغذیه تمام دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند، گفت:  بیشترین فعالیت در الگوهای غربی در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه است.

وی عنوان کرد : ما به عنوان حوزه معاونت غذا و دارو مو ظف به تامین ایمنی مواد غذایی هستیم و معاونت بهداشتی به همراه سازمان های خارج از دانشگاه موظف به تامی امنیت مواد غذایی است که مواد غذایی کافی در دسترس همگان قرار گیرد.

خدادادی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور عنوان کرد: از ابتدای اجرای این طرح یک هزار میلیارد تومان اعتبار از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان در همدان هزینه شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی اضافه کرد: این اعتبار در راستای تامین تجهیزات پزشکی، خدمات درمانی و در حوزه بهداشتی هزینه شده که عمده این هزینه برای درمان بیماری ها به کار رفته است که می‌توانیم با اصلاح الگوی مصرف آن را رفع و شیوع آن را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اصلاح فرهنگ  در بخش مصرف مواد غذایی  با طرح این سوال که چرا باید در طول سه سال هزینه‌های زیاد برای درمان صرف شود، گفت:  این در حالی است که با اصلاح الگوی مصرف و اندکی هزینه در بحث بهداشت می توانیم از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنیم.

خدادادی به شیوع بیماری های غیرواگیر اشاره و عنوان کرد : بر اساس آخرین مقالات چاپ شده که به مطالعه چاقی در 133 کشور جهان پرداخته شده، چاقی در ایران در طی سه سال اخیر دو برابر شده  به طوری که از 39.2 سال 1980 هم اکنون به 53.1 در افراد بالغ رسیده و با سرایت  در کودکان  و از 6.7 به 14 درصد رسیده که این یک زنگ خطر است.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از چاقی نیز طی سه سال گذشته دو برابر شده تصریح کرد : در این سال ها میانگین شیوع چاقی در سطح جهان 12 درصد و در کشور ما 53 درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی ادامه داد: اگر می خواهیم آینده روشنی داشته باشیم باید روش و الگوی زندگی را تغییر دهیم که وزرات بهداشت در این خصوص گام‌هایی را برداشته که در بخشی از آن ما مکلف به اجرای آن هستیم  و شامل کاهش مصرف نمک، قند و چربی است.

وی عنوان کرد: ما در حوزه صنایع غذایی می توانیم تکالیف خود را اجرا کنیم و کارخانه ها را مکلف کنیم که هر ساله نمک مواد غذایی خود را کاهش دهند که البته هر ساله این مهم ر ا انجام می دهند به طوری که کارخانه ها در  دو سال گذشته 20 درصد کاهش نمک داشتند و این روند برای سال های آینده ادامه خواهد داشت.

خدادادی با تاکید بر اینکه معاونت غذا و دارو تنها می‌تواند درحوزه محصولات غذایی و فرآوری که بر هر شکل صنعتی تولید می شود می تواند نسبت به کاهش مصرف نمک ایفای نقش کند، تصریح کرد :  ما نمی‌توانیم در جیره غذایی روزانه مردم وارد شویم بنابراین ضروری است در این بخش فرهنگ سازی شود و الگوهای صحیح غذایی ارائه شود.

وی با بیان اینکه 11 میلیون فرد چاق در کشور وجود دارد، گفت: این آمار را تنها با الگوی مصرف مواد غذایی می توانیم کاهش دهیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه بوعلی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه سم‌شناسی همدان با بیان اینکه در این آزمایشگاه 133 نوع از سموم باقیمانده آفات را شناسایی و مورد سنجش قرار داده ایم، گفت: این آزمایشگاه در غرب کشور نمونه است.

وی به برنامه های اجرایی سالانه معاونت غذا و دارو  اشاره و تصریح کرد: طی یک  برنامه عملیاتی کشوری محصولات را در سطح عرضه ارزیابی می‌کنیم چرا که ممکن است محصولی را که از کارخانه نمونه بگیریم، کیفیت بیشتری داشته باشد.

خدادادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته 12 درصد از نمونه‌های نان که از مراکز بهداشتی به دست ما رسیده بود، نمک اضافی داشت، بیان داشت: در زمینه نان و آرد بارها در جلسات مختلف گزارش داده‌ایم که بر اساس گزارش ما تاکنون هیچ‌نمونه نانی که جوش‌شیرین در آن به‌کار رفته باشد، پیدا نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود داروخانه شبانه‌روزی در شهرستان‌ها یادآور شد:  این داروخانه‌ها تابع حد نصاب جمعیتی است و به ازای هر 60 هزار نفر یک داروخانه شبانه‌روزی می‌توانیم داشته باشیم به طوری که در همدان 10 داروخانه شبانه‌روزی و در مجموع در استان 24 داروخانه شبانه‌روزی فعال است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات