یکی از کارشناسان موسسه علم و سیاست برلین از اروپا خواست بعد از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ موضع خود در قبال ایران را آشکارا بیان کرده و به کنگره درباره خطر انزوای آمریکا در صورت لغو برجام هشدار دهد.
کد خبر: ۸۹۳۴۰۵۷
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، "مارکو اوورهاوس"، از کارشناسان موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با "دویچه وله" آلمان به سخنرانی ضد ایرانی اخیر ترامپ پرداخته و درباره اینکه وی برجام را تایید نکرده و تجدید تحریم ها را به کنگره واگذار کرد گفت: مشکل حالا حل نشده بلکه به تعویق افتاده است. ترامپ در سخنرانی خود ادعا کرده است که ایران هم متن و هم روح برجام را نقض کرده است. او حالا می خواهد از طریق کنگره آمریکا و تشدید یک قانون ملی که به زعم وی می تواند ضعف های موجود در برجام را برطرف کند وارد عمل شود. این به نوعی تلاش در این راستا است که به صورت یکجانبه یک توافق چند جانبه را تغییر دهد. این روند می تواند در کوتاه مدت و یا دراز مدت به این مسئله منجر شود که آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شود. ما باید حالا منتظر بمانیم و ببینیم کنگره چگونه رفتار کرده و عمل می کند.

وی در ادامه گفت: این مسئله به سختی قابل پیش بینی است. جمهوری خواهان آمریکا احتمالا تلاش خواهند کرد تا قانون فعلی (قانون اصلاح برجام) را تکمیل و تشدید کنند. در این صورت برخی مطالبات مشخص از ایران در این قانون تعریف می شود. اگر ایران این درخواست ها را برآورده نکند در این صورت آمریکا دوباره به صورت یکجانبه تحریم هایی را که قبلا لغو شده بود اجرایی می کند. این عملا به مفهوم لغو برجام از طرف آمریکا است. البته جمهوری خواهان برای اینکه این قانون را تغییر دهند به اکثریت در سنا نیاز دارند که از آن برخوردار نیستند. آن ها در این راستا به حمایت دموکرات ها نیاز دارند و اینکه آیا دموکرات ها با آن ها همراهی خواهند کرد مشخص نیست.

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه گفت که استراتژی ترامپ حالا این است که بیشترین فشار را بر کنگره و متحدان اروپایی خود وارد کند تا این توافق که از دید او بد است را بهتر کند. ترامپ حتی تهدید کرده است که اگر کنگره وارد عمل نشود و متحدان اروپایی کاری نکنند بنابراین وی از قدرت ریاست جمهوری خود استفاده می کند تا از این توافق خارج شود.

وی درباره واکنش‌های احتمالی ایران به این اوضاع گفت: اینکه ایران چه واکنشی نشان می دهد هنوز کاملا مشخص نیست. ترامپ اعلام کرده است که سپاه پاسداران را کاملا تحریم خواهد کرد. این می تواند یک مرحله تنش زایی جدید در روابط با ایران باشد.

این کارشناس آلمانی با اشاره به نقش مهم سپاه پاسداران در جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که ایران مطمئنا چنین اقدامی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

"اوورهاوس" در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که روابط ایران با آمریکا همچنین تحت ریاست جمهوری اوباما هم متشنج و سخت بود. بعد از سخنرانی ترامپ این مناسبات همچنان در مسیر تیرگی بیشتر پیش خواهد رفت.

به گزارش تسنیم، وی افزود: افرادی که در ایران همواره می گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست حالا سخنان خود را تایید شده می یابند. چشم انداز موفقیت توافق هسته‌ای بعد از سخنرانی ترامپ بسیار بد شده است.

وی همچنین از تاثیر یکجانبه لغو برجام از طرف آمریکا بر اعتماد بین دو سوی آتلانتیک سخن گفته و در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که یک سیاست آمریکایی که حالا به صورت یکجانبه بر انزوای ایران تمرکز می کند در علاقه و به نفع اکثر کشورهای اروپایی نیست.

اروپا باید بعد از سخنرانی ترامپ از نظر سیاسی و سیاسی امنیتی آشکارا موضع خود را مبنی بر اینکه چگونه می خواهد با ایران برخورد کند را نشان دهد.

وی درباره سخنان اخیر گابریل که درباره تلاش اروپا برای اعمال نفوذ در این راستا بر کنگره آمریکا سخن گفته است نیز اظهار داشت: نفوذ اروپا و آلمان بر کنگره آمریکا طبیعتا بسیار محدود است. اما صفر هم نیست. بسیاری سناتورهای با نفوذ و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هستند که می خواهند از این مسئله جلوگیری کنند که آمریکا در عرصه بین المللی منزوی شود. به این ترتیب این یک استدلال مهم است که دیپلمات های اروپایی برای دوستان آمریکایی خود در کنگره این مسئله را آشکار کنند که آمریکا با سیاست خود در قبال ایران خود را در معرض خطر انزوای بین الملی قرار می دهد. پس این مهم و درست است که آن ها بر کنگره اعمال نفوذ کنند.

ارسال نظرات