رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با انتقاد از تأخیر ۱۴ ماهه سازمان حمایت در اعلام اسامی شرکت‌های متخلف در پیش فروش خودرو، گفت: نمایندگان رسمی هم حدود ۱۲ ماه است که بیش از ظرفیت، ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر: ۸۹۳۴۰۲۳
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید مؤتمنی، با اشاره به اعلام نام 7 شرکت از سوی سازمان حمایت به عنوان شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو، اظهار داشت: طبق مصوبه 18 فروردین 95 دولت، شرکت‌هایی می‌توانند برای پیش‌ فروش خودرو اقدام کنند که دارای مجوز از وزارت صنعت باشند، این در حالی است که از تاریخ این مصوبه تاکنون برخی شرکت‌ها نسبت به پیش‌ فروش خودرو بدون دریافت مجوز اقدام کرده‌اند، اما حال با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق، به تازگی صدای سازمان حمایت درآمده است.

وی ادامه داد: حالا که شکایت‌های زیادی نسبت به پیش‌فروش‌های غیرقانونی خودرو مطرح شده، سازمان حمایت با تأخیر به این مسئله وارد شده و نام شرکت‌های غیرمجاز را اعلام کرده است، این در حالی است که فهرستی از اسامی شرکت‌های متخلف در مرداد سال قبل از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل به دستگاه‌های مربوطه ارائه شده است، ولی حالا سازمان حمایت با تأخیر 14 ماهه به این مسئله وارد شده است.

مؤتمنی با بیان اینکه در حال حاضر همه می‌دانند که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف است و اگر کسی برای پیش‌‌فروش ثبت‌نام کند نمی‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند، افزود: در این شرایط سازمان حمایت وارد موضوع شده در حالی که در خرداد ماه که ثبت‌نام‌ها بسیار زیاد بود و شکایت‌های زیادی مطرح می‌شد، هیچ عکس‌العملی را از سوی سازمان حمایت شاهد نبودیم و حتی در برخی موارد نیز از این شرکت‌ها حمایت عملی می‌شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد شکایت‌های ارائه شده به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بسیار زیاد شده و به همین دلیل سازمان حمایت مجبور به ورود به مسئله شده است، در حالی که وظیفه‌اش جلوگیری از جرم است.

به گفته وی، زمانی که ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد، برخی افراد که انبارهایشان پر از خودرو بود، از این موضوع سوء استفاده کردند و سود بالایی را به جیب زدند. طبق قانون، واردکنندگان می‌توانند سود 10 تا 15 درصدی را کسب کنند نه سود 100 درصد! در حالی که شرکت‌های سودجو در شرایطی که ثبت‌سفارش بسته شد، به سودهای نجومی رسیدند.

* سازمان حمایت، حمایتی از مصرف‌کننده نمی‌کند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با بیان اینکه سازمان حمایت فقط نام حمایت از تولیدکننده را یدک می‌کشد،‌ گفت: اقدامی برای حمایت از مصرف‌کننده توسط این سازمان انجام نمی‌شود.

مؤتمنی در ادامه با بیان اینکه حدود یک ماه است تعداد شکایت‌های مطرح شده در مورد شرکت‌های متخلف پیش‌ فروش‌کننده خودرو کمتر شده است، گفت: خریداران متوجه ماهیت این شرکت‌ها شده‌اند و مراجعه کمتری برای ثبت‌نام دارند.

وی افزود: این شرکت‌ها تا زمانی که ورودی داشته باشند، به مردم سود پرداخت می‌کنند و یا در ازای خودرویی که نمی‌توانند تحویل دهند، پول مردم را با تأخیر پس می‌دهند اما وقتی ورودی شرکت کم شود، دیگر به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

 

مؤتمنی با بیان اینکه پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های اعلام شده تخلف محسوب می‌شود،‌ گفت:‌ اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تعهدهایی را از این شرکت‌ها گرفته و در صورت پیش‌فروش خودرو با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها آگهی رسمی و پیش‌فروش به صورت رسمی ندارند،‌ گفت: ممکن است پیش‌فروش‌هایی به صورت غیررسمی انجام شود ولی مردم باید آگاه باشند و بدانند که ثبت‌ سفارش واردات خودرو متوقف است، حتی نمایندگان رسمی نمی‌توانند خودرو به مردم تحویل دهند.

* تخلف نمایندگی‌های رسمی در پیش فروش خودرو

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تحویل خودرو توسط برخی نمایندگی‌های رسمی فروش خودرو نیز صورت نمی‌گیرد، گفت: این شرکت‌ها حدود 12 ماه است که بیش از ظرفیت خود ثبت‌نام انجام داده‌اند اما نمی‌توانند خودرو را به مشتری تحویل دهند، مشکل توقف ثبت‌سفارش مربوط به سه ماه اخیر است اما این شرکت‌ها تعهدات اسفند 95 خود را نیز عملی نکرده‌اند و بهانه آنها این است که ثبت‌ سفارش بسته است در حالی که در اسفند 95 ثبت‌ سفارش مشکلی نداشته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با بیان اینکه نمایندگان رسمی باید سرمایه خود را در کار خرید و فروش خودرو استفاده کنند، گفت:‌ این شرکت‌ها ابتدا باید نسبت به واردات اقدام کنند، بعد به مردم خودرو بفروشند نه اینکه مانند مؤسسات غیرمجاز عمل کنند.

به گفته وی‌، پیش‌فروش خودرو همیشه با تخلف همراه است و در برخی موارد شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، بعد قیمت را افزایش می‌دهند و مشتری نیز به خاطر اینکه قیمت در بازار رو به افزایش است، صبر می‌کند و خودرو را با تأخیر تحویل می‌گیرد. در نتیجه بازار سیاه خودرو و واسطه‌گری تقویت می‌شود.

 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً فعالیت شرکت‌های عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس را به دلیل نداشتن مجوزهای لازم در پیش‌ فروش خودرو غیرقانونی اعلام کرد.

ارسال نظرات