خبرهای داغ:
دکتر حسینی شاهرودی در همایش توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شاهرود با اشاره به غفلت از حلقه های زنجیره تولید روستایی که کیفی سازی و صادرات است اظهار کرد: از بدو انقلاب بنا بر سیاست های نادرست نتوانسته ایم ساز و کار مناسبی در رونق اشتغال روستایی داشته باشیم.
کد خبر: ۸۹۳۳۹۳۳
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید حسن حسینی شاهرودی در همایش توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شاهرود در سالن ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان با بیان اینکه یکی از پارامتر‌های اصلی توسعه، نگاه به روستا‌ها است، اظهار کرد: در بودجه و لایحه دولت امسال به مجلس ۱.۵ میلیارد دلار حدود شش هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص داده شد و دولت معادل همین عدد را به بانک‌ها تکلیف کرد تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی پرداخت شود که تحقق این مهم می‌تواند کار بزرگی را در روستا‌ها انجام دهد.
وی با ابراز اینکه بعد از گذشت سال‌ها تنها یک حلقه اشتغال را دیدیم و حال باید دید که بعد از راه‌اندازی کارگاه تولیدی و خانگی چه اتفاقی باید بیفتد و آیا زنجیره‌های پس از تولید را نیز کامل کرده‌ایم؟، گفت: باید قسمی از این اعتبار را به‌سوی پس از تولید به‌سوی ایجاد بازار در داخل و خارج از کشور سوق دهیم تا بتوانیم محصول را عرضه و روستایی‌ها دغدغه‌ای ماندن فروش کالا را نداشته باشند.
عضو خانه ملت با تأکید بر اینکه نتوانسته‌ایم بازار داخلی را سامان دهیم، بیان کرد: از سال ۸۳ تاکنون هیچ اقدام مؤثری در راستای اقشار وسیعی از جامعه که مولد و شاغل بودند و ما را از وابستگی به خارج بی‌نیاز کردند انجام دهیم، مقدمه امنیت با تولید مواد غذایی بر دوش کشاورزان و روستایی‌ها است و حال چرا این قشر جز لایه‌های آخر قرار گرفتند و تازه به فکر افتادیم که آینده آن‌ها را تأمین کنیم؟
حسینی شاهرودی با یادآوری اینکه یکی از اقدامات خوبی که دولت وقت در سال ۸۳ انجام داد تحقق بیمه روستایی بود و ۳۹ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار گرفتند، تصریح کرد: باید تاکنون ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند تا روستایی احساس امینت کند و نگران آینده نباشد، لذا دولت اعتبارات خوبی گذاشت و مجلس نیز آن را تصویب می‌کند.
وی با اشاره‌ای به سیاست دولت هاشمی رفسنجانی و اجرای طرح اسکان عشایر در روستا‌های مختلف کرد و با بیان اینکه در این طرح بدون در نظر گرفتن مطالعات امکانات شغلی اجرا شد، افزود: حضور عشایر در اقصی و نقاط کشور و همچنین در خارتوران شاهرود که با کمتر از ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند چه انگیزه‌ای باعث ماندگاری آن‌ها شده است؟ قطعاً سیاست‌های دولتی و هم خود مردم پتانسیلی را در منطقه دیده‌اند که همان‌جا را به‌عنوان وطن خود انتخاب کردند.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آمایش سرزمین هنوز بعد از ۳۸ سال محقق نشده است، عنوان کرد: طرح آمایش سرزمینی نباید رشد بادکنکی داشته و تصمیمات مقطعی گرفته شود، زیرا بدون مطالعه حرکت کردن تبعات سنگینی را بر جای خواهد داشت.
حسینی شاهرودی با ابراز تأسف از اینکه باسیاست‌های غلط، توسعه را به کلان‌شهر‌ها آورده و از توسعه روستا‌ها غافل شدیم، تصریح کرد: طبق اعلام سازمان ملل در سال ۱۹۲۰ در جهان شاهد ۳۰ درصد جمعیت روستایی و ۷۰ درصد جمعیت شهری خواهیم بود که این مهم به‌نوعی اعلام‌خطر برای کاهش جمعیت روستایی است چراکه روستا‌ها دیگر جاذبه ندارند و مهم‌ترین عامل درواقع عدم اشتغال برای جوانان است.
وی افزود: با توجه به خشک‌سالی، کمبود منابع آب و مکانیزه شدن کشاورزی نتوانستیم شغلی را برای روستاییان ایجاد کنیم سیاست‌های غلطی که از بدو انقلاب با توجه به شرایط اقتصادی و جنگ تحمیل اجرا شد اجازه نداد که در بحث ایجاد شغل و کار مناسب اقدام کنیم و فقط یک حلقه زنجیره تولید را دیدیم و از بازار مصرف، کیفیت و استاندارد غفلت کردیم لذا نتوانستیم در تولید روستایی موفق باشیم.
عضو خانه ملت خواستار افزایش تعداد دفاتر کارگزاری در شهرستان‌های شاهرود و میامی شد و گفت: در شرایط فعلی حدود ۱۷ دفتر کارگزاری بیمه در این دو شهرستان وجود دارد که با توجه به پهنه گسترده و روستا‌های زیاد برای مردم شرایط رفت‌وآمد مقرون‌به‌صرفه نیست لذا باید اقدامی صورت گیرد تا کارگزار بتواند در سطح منطقه حضور مناسب داشته باشد.
حسینی شاهرودی ادامه داد: تکثیر و تجهیز دفاتر کشاورزی و زیرپوشش قرار دادن کل کشاورزان در دستور کار قرار دارد و مجلس نیز در بودجه ۹۷ قطعاً بند‌هایی برای تسهیل آن در نظر خواهد گرفت.
وی افزود: در دولت گذشته با توجه به محدود بودن منابع، پوشش بیمه‌ای با رشد فزاینده به دو برابر افزایش یافت که امیدواریم در دولت دوازدهم به ۱۰۰ درصد برسد و شاهد عملیاتی شدن پارامتر‌های توسعه و نگه‌داشتن جمعیت در روستا‌ها باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها