چرا کره شمالی الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت شناخت؟
کد خبر: ۸۹۳۳۸۱۶
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سفارت روسیه در کره شمالی چند روز گذشته اعلام کرد که پیونگ‌یانگ اطلس جدیدی از نقشه جغرافیایی منتشر کرده که در آن شبه‌جزیره کریمه به‌ عنوان بخشی از خاک روسیه مشخص شده است.

این منبع افزون بر آن به‌ نقل از وزارت امور خارجه کره شمالی گفته است که "پیونگ‌یانگ به رأی مردم کریمه جهت الحاق این شبه‌جزیره به روسیه احترام می‌گذارد و نتیجه همه‌پرسی برگزار شده در این منطقه را قانونی و مطابق قوانین بین‌الملل می‌داند".

در تفسیر این ماجرا باید گفت که در حال حاضر کاخ سفید میزبان رئیس جمهوری با مواضع ناسنجیده‌ در قبال تحولات مختلف جهان است و می‌توان گفت که این فرد درک خوبی نسبت به تحلیل‌های جهانی ندارد. یکی از این تحولات بحران کره شمالی است که سخنان دونالد ترامپ موجب بدتر شدن وضعیت آن، همچنین گسترش ترس و تقابل شدید در شرق آسیا شده است.

در این میان برخی کشورها مانند چین و روسیه اگرچه از اقدامات پیونگ‌یانگ حمایت نمی‌کنند، اما فعالیت‌های ایالات متحده آمریکا در نزدیکی مرزهای خود را تهدید جدی می‌دانند.

با این حال، در این میان روسیه همواره بر اهمیت گفت‌وگو جهت حل بحران کره شمالی تأکید و مواضع واشنگتن در این خصوص را خطرناک توصیف کرده است، مسکو به‌ نوعی مسیر حل مسالمت‌آمیز بحران  را پیگیری می‌کند و در تلاش است تا ایفای نقش مؤثر و مثبتی در این زمینه داشته باشد.

در همین زمینه «محمد زارع» تحلیلگر ارشد مسائل آسیای شرقی طی گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در تشریح این ماجرا گفت: تقریباً در دو ماه گذشته اتفاقاتی رخ داده که می‌تواند اثراتی را در نوع نگاه کره شمالی به وجود آورده باشد. یکی از این اتفاقات مطرح شدن بحث ترور رهبر کره شمالی توسط مالکوم چالمرز از مؤسسه "آر.یو.اس.آی." انگلیس و درخواست چین جهت پیدا کردن یک رهبر جدید برای کره شمالی می‌باشد. این مباحث در برخی رسانه‌های چینی مطرح شد و نگرانی مقامات پیونگ‌یانگ را به‌دنبال داشت.

وی در ادامه افزود: حجم انتقادات رسانه‌های چینی به کره شمالی افزایش یافته و آنها در گزارش‌های خود پیونگ‌یانگ را بازیگری غیرتابع عنوان کرد‌ه‌اند. در ادامه، رسانه خبری کره شمالی نیز در پاسخ به آنها از نوع عملکرد و پوشش خبری‌ مسائل کره در چین انتقاد کرده است.

کارشناس مسائل آسیای شرقی تأکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد که میزان اختلاف چین و کره شمالی افزایش یافته و این مسئله در حرکت پیونگ‌یانگ به‌ سمت روسیه اهمیت زیادی دارد. در ماه اکتبر هیأتی از کره شمالی به روسیه سفر کرد که این سفر به‌ صورت متقابل هم انجام شد. خبر آزمایش موشکی جدید کره شمالی در روز برگزاری کنگره حزب کمونیست را برای اولین بار روس‌ها و پس از این دیدارها مطرح کردند.

زارع به بازی سیاسی مقامات آمریکایی‌ در این زمینه اشاره کرد و گفت: بازی آمریکا و تلاش برای نشان دادن کره شمالی به‌ عنوان تهدیدی برای پکن و واشنگتن مانند آنچه در فرایند عادی‌سازی مناسبات چین و آمریکا، با برجسته کردن تهدید شوروی در سال 1972 اتفاق افتاد نیز بر ماجرای گفته‌ شده و اختلاف چین و کره شمالی بی‌تأثیر نبوده است.

لازم به ذکر است اخیراً خبرگزاری اسپتونیک طی گزارشی عنوان کرد که هیأت نمایندگی کره شمالی به‌ریاست "دون چخون" معاون اول رئیس پارلمان کره شمالی در مراسم رسمی اجلاس اتحادیه بین‌پارلمانی در سن‌پترزبورگ شرکت کرد، اما به‌گفته منابع خبری این مقام کره‌ای به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداد.

ارسال نظرات