مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری:
امام جمعه بلداجی در جلسه اخلاق کارکنان ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام گفت: خداوند حافظ جان، مال، آبرو و ناموس مردم است.
کد خبر: ۸۹۳۳۶۳۰
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  جلسه اخلاق کارکنان ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام در حسینیه آیت الله بهاءالدینی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی، مدیر حوزه های علمیه استان و امام جمعه شهر بلداجی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی در این جلسه با اشاره به آیه شریفه12 از سوره مبارکه حجرات  " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ " از سوره مبارکه حجرات به تشریح آثار و عواقب سوء ظن و غیبت از منظر دین مبین اسلام پرداخت.

این کارشناس مسایل مذهبی، گفت: خداوند در این آیه شریفه فرموده است؛ " اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏ پذير مهربان است". و با توجه به محتوای این آیه برداشت می شود که سه مطلب؛ ظن و گمان، تجسس و غیبت با هم مرتبط هستند.

وی، با بیان اینکه غیبت از گناهان کبیره با عواق و آثار ترسناک می باشد، افزود:  مقدمات و عوامل و راه افتادن در معصیت غیبت و همچنین آثار و عواقب ارتکاب این گناه در این آیه نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی ادامه داد: ظن و گمان که مؤمنین موظف به پرهیز از آن شده اند؛ به صورت غیر اردادی در وجود هر انسانی ممکن است ورود کند؛ اما مسئله اصلی این است که نباید به این ظن و گمان ترتیب اثر داده شود.

امام جمعه بلداجی تصریح کرد: اصل گمان یک ادراک نفسانی است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد؛ اما اگر ترتیب اثر به گمان داده شود آنگاه وارد مرحله تجسس شده که به امور شرّ مربوط می شود.

وی، گفت: واژه دیگری نیز به نام "تحسس" یا " تحقیق" نیز وجود دارد که به امور خیر مربوط می شود و انسان به دنبال احراز خیرات فرد می باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری افزود: اگر تجسس صورت گرفت و به یک یا چند گناه از فرد هم رسیدیم که او به دنبال پوشاندن عیوب و گناهان خویش است؛ بالاترین معصیت این است که بخواهیم آن گناهان و عیوب را افشاء کنیم که به آن غیبت گفته می شود.

وی، دلیل اینکه در آیه فوق خداوند از غیبت شونده به برادر مرده تعبیر کرده این است، که اولاً " انماالمؤمنون اخوه" یعنی مؤمنان با هم برادرند و ثانیاً هنگام غیبت برادر دینی حضور ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی، دو شرط زندگی اجتماعی را منزلت و هویت دانست و گفت: با غیبت از افراد؛ منزلت و هویت آنها از بین می رود و الزامات زندگی اجتماعی را از دست می دهند؛ در حالی که در دعای پرفیض کمیل می خوانیم" کم من ثناءِ جمیلٍ لیستُ اهلاً له نشرته"، یعنی چه بسیار القاب نیکویی که من اهل آنها نبوده ام ولی خداوند برای تحقق زندگی اجتماعی فرد آنها را در بین مردم انتشار داده است.

وی، تإکید کرد: اگر کسی با علم به اینکه سخنانش غیبت است و قصد وی نیز از بین بردن آبروی فرد غیبت شونده باشد؛ طبق روایات معصومین علیهم السلام در حلال بودن نطفه اش اشکال قطعی وجود دارد.

امام جمعه بلداجی، افزود: همه کسانی که از هواهای نفسانی خویش و حتی حلال خود مانند شهید حججی ها و امثال این شهید بزرگوار گذشتند؛ برای آن بود که دیده شان به نور اهلبیت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها روشن گردد؛ لذا باید سیره شهدا را سرمشق و الگوی زندگی خویش قرار دهیم.

وی، در ادامه با اشاره به تإکید بر تقوا در این آیه قرآنی گفت: خود گناه ترسی ندارد؛ ولی عواقب و آثار گناه است که ترسناک هستند و باید برای دورماندن از خطرات آن از ارتکاب به گناه پرهیز شود و تقوا را در زندگی خویش پیشه نماییم.

این کارشناس مسایل دینی، حق الناس را مهم دانست و گفت: هرچند صفت رحیمیت خداوند شامل حال بندگان مؤمن می شود؛ ولی شهید نیز با آن مقام والای خویش برای حق الناسی که احیاناً بر گردن او باشد بازخواست می شود .

رحمانی، تصریح کرد: چهار چیزی که حافظ آنها خداوند تبارک و تعالی است عبارتند از ؛ جان، مال، آبرو و ناموس مردم.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای قرار گرفتن آحاد حاضران در جلسه اخلاق در زمره شهدای راه حق و حقیقت، خواستار توجه به آموزه های دینی و قرآنی و تقوای الهی شد.

ارسال نظرات