کد خبر: ۸۹۳۳۴۷۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «عصرایرانیان» در مصاحبه با محمد گلریز خواننده انقلابی کشورمان به بررسی وضعیت این روزهای موسیقی در کشور پرداخته است. متن کامل این مصاحبه در ادامه می آید:


آقای گلریز، شرایط حاکم بر موسیقی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما دل پر دردی داریم از مسئله موسیقی، به خصوص موسیقی پاپ چه از نوع زیر زمینی آن چه از نوع رو زمینی که پخش می‌شود که نه محتوا دارند نه شعر و نه ردیف.من نام موسیقی باب شده این روزها را موسیقی اجق وجق می‌گویم.چرا که هیچ چیزی عاید مخاطب نمی‌کند جز اینکه تنها روحیه و اعصاب مخاطب را بهم میریزد . مقام معظم رهبری نیز بارها در جلسات مختلف تاکید کردند بر اینکه مورد هجمه‌های مختلف فرهنگی هستیم و حتی چندی پیش نیز به وزیر ارشاد وقت گفتند که من بخاطر وضعیت نابسمان فرهنگی شبها نمیتوانم بخابم.اما متاسفانه هر چه هشدار می‌دهند کسی گوشش بدهکار نیست و اینکه به دنبال چه هستند وچه اهدافی را دنبال می‌کنند خدا می‌داند.ما نیز بارها اعتراض کردیم به وضعیت حاکم بر موسیقی کشور اما یک دست صدا ندارد و کسی گوش به این حرف‌ها نمی‌دهد.درواقع از دیدگاه من دست‌هایی در کار هستند که می‌خواهند موسیقی مبتذل را به جامعه تزریق کنند از سویی رسانه‌های رسمی‌که وظیفه مقابله با رواج این مسائل که هیچ سنخیتی با فرهنگ و موسیقی ما ندارد به جای اینکه موسیقی حماسی و ملی غنی خودمان را تقویت کنند تنها نظاره میکنند و در نهایت شاید جلساتی برگزار کنند که همه آنها در حد حرف باقی میماند.


فکر می‌کنید خود نهاد‌های مسئول این پیشامد‌ها را تهدید و زنگ خطری به شمار نمی‌آورند؟
اگر فقط کمی‌احساس خطر میکردند و آینده بینی داشتند همه حوزه‌های هنر و فرهنگ چنین آشفته نمی‌شد.سکان داران فرهنگ و هنر به این نمی‌اندیشند که وقتی موسیقی مبتذل ارائه شد فقط بعد موسیقی نیست ؛ آنها الگوی جامعه می‌شوند و فرم لباس پوشش و رفتار جوانان و آیندگان این مملکت را تخریب میکنند و در زندگی خانوادگی و اجتماعی اثر می‌گذارد . با وجود این همه دشمن که کشور ما دارد باید بیشتر به موسیقی حماسی خود بپردازیم تا حس مقاومت را در مردم خود بیشتر تقویت کنیم برای مثال شهید حججی که یکی از اسوه‌های انقلاب و استقامت ماست، چرا نباید به او بپردازیم و چند اثر در خور و شایسته برای کار بزرگی که کرده است ساخته شود و خوانده شود.قشر زیادی از مردم ما شهید داده‌اند، جانباز دارند چراآنها را فراموش کرده‌ایم و چرا نباید برای آنها بخوانیم؟آمریکا و اقمارش دشمن‌های نظام و انقلاب و مردم ما هستند، اینها آمدند دیدند که با جنگ سخت حریف ما نمی‌شوند از راه جنگ نرم وارد شدند. در زمان دفاع مقدس چندین کشور در مقابل ما ایستادند و صدام را حمایت کردند ولی نتوانستند ما را شکست بدهند. کارشناسان آنها آمدند و گفتند که باید با جنگ نرم به سراغ آنها رفت. یکی از این طرف هنر مبتذل است وبدون شک یکی از مصادیق آن موسیقی است. امروز بنظر من موسیقی حرف اول را در تأثیرگذاری می‌زند. خود آمریکایی‌ها گفتند که میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند برای این مسیر.


آیا در شرایط موجود کسی دغدغه‌های این چنینی برای کشور دارد؟
دغدغه مندی و نگرانی مدیران خیلی کمتر شده همین اواخر در انتخاب وزرا کمتر کسی بود که هدف و برنامه اش بهبود فرهنگ انقلابی باشد.اما رهبر انقلاب بسیار پیگیر و نگران هستند زمانی که ایشان را دیدم سرودهای انقلابی را زمزمه میکردند :(این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد/ فریاد انسانهاست کز نای جان خیزد).زمزمه ایشان این هدف را داشت که به شعر‌های انقلابی بیشتر توجه شود اما این روزها حس میکنم دست‌هایی در کار است که مانع بهبود شرایط فرهنگی و موسیقی ما میشود و به عنوان عضو کوچیکی از خانواده موسیقی واقعا احساس خطر میکنم و هشدار می‌دهم.


این روزها با پدیده ای به نام وفور خواننده‌ها و موسیقی‌های خاص مواجهیم این موضوع را مثبت می‌دانید یا منفی؟
من منفی می‌دانم.خوانندگی بازیگری هر هنری که می‌خواهد به عنوان شغل باشد باید آموزش داده شود نمی‌شود که هر کس ته صدایی داشت سریع وارد حوزه موسیقی بشود چرا که اصول بر این است که این افراد سالها آموزش ببینند و تربیت بشوند.متاسفانه الان شرایط و موجی به وجود آمده که افراد ماشین و فرش زیر پای خود را می‌فروشند برای خواننده شدن.
من فکر می‌کنم عدم جلوگیری از این بحران از سوی مدیران تنها این است که می‌خواهند مردم را سرگرم کنند تا متوجه مشکلات کشور از جمله بیکاری که اوضاع وخیمی‌دارد نشوند.


شما ارشاد را مسئول بازداری از این مسائل می‌دانید؟
ببینید ما در هر کاری هنری و حتی غیر هنری وارد بشویم، تبلیغ حرف اول را می‌زند! سکان امروز دست صدا و سیما و دست ارشاد است، آنان هستند که خط و مشی ما را مشخص می‌کنند و امکانات می‌دهند. از ما که کاری بر نمیاید آنها هستند که بودجه و سرمایه دارند و باید بیایند برای موسیقی حماسی و ملی هزینه کنند تا دوباره موسیقی ایران شکوفا شود و به اصل خود بازگردد.شما جشنواره موسیقی فجر را ببینید آیا حتی یک آهنگ یا ترانه انقلابی در آنجا پخش می‌شود؟اسمش جشنواره فجر هست اما هیچ اثری از انقلاب و بنیان گذارن انقلاب نیست .میلیاردها خرج میکنند اما دریغ از یک آهنگ. در صورتی که برای یادآوری خاطره‌های دهه فجر تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، در جشنواره ای مانند جشنواره موسیقی فجر باید کنسرت‌هایی برگزار شود که مردم با شنیدن آن‌ها به یاد فداکاری‌ها و از خود گذشتگی‌های همه مردم ایران که برای انقلاب اسلامی‌تلاش کرده‌اند و همچنین شهیدان بزرگواری که در این مسیر جان خود را فدا کردند، بیفتند.


شما که خواننده انقلابی هستند و سرود‌های زیادی برای انقلاب و شهدا دارید ،از شما حمایتی می‌شود؟
زمانی که آقای شاه آبادی در معاونت صدا و سیما بودند کمی‌به موسیقی حماسی و دفاع مقدس توجه می‌شد اما الان 4.5 سال است که دیگر هیچ خبری نیست.من چندی پیش می‌خواستم برای شهید همدانی به پاس خدمات و رشادت‌هایش قطعه ای آماده کنم اما هیچ کس حمایتی نکرد.در گذشته و بخصوص اوایل انقلاب خود صدا و سیما سفارش میداد و ما قطعه مورد نظر را می‌ساختیم ؛برای شهید رجایی ،مطهری و بهشتی می‌خواندیم و هنوز پس از سالها آن ترانه‌ها ورد زبان مردم هستند و ماندگار شدند اما الان کسی اینکار‌ها را که نمیخواهد ما خودمان هم پیشنها می‌دهیم رد میشود .


به سبک غربی خواندن به حوزهایی حتی مثل مداحی‌ها نیز کشیده شده نظر شما در این خصوص چیست ؟
بله متاسفانه این حال و هوا بر مداح‌های اهل بیت نیز اثر گذاشته است و به سبک خواننده‌های مد روز مداحی میکنند که از نظر من اصلا کار قشنگ و درخوری نیست.وقتی ما خودمان این همه ردیف و دستگاه‌های خوب داریم و خودمان انقدر در آواز غنی هستیم چرا باید این چنینی فضای تا مداحی اهل بیت نیز کشیده شود.ما با قاومتمان در جنگ بر رژیم طاغوت بر داعش پیروز شدیم.مردم ما همیشه پابرجا و معتقد به اصول خود هستند اما مدیران و سکان داران عرصه و فرهنگ و هنر هستند که هر روز و هرماه و هرسال بیشتر کنار میکشند و فراموش میکنند مبنا و اصول انقلاب اسلامی‌را.


وضعیت موسیقی سنتی را چگونه می‌بینید آیا توجه لازم از سوی دستگاه ذی ربط به آن می‌شود؟
الان همه چیز تحت تاثیر موسیقی اجق وجق است از 10 تا کنسرت‌های که ارائه می‌شود 8 تای آن پاپ است و در نهایت یکی دوتا آن سنتی و ایرانی است.این در حالی است که هنوز هم موسیقی ملی و اصیل ورد زبان مردم است.اما هر روز شاهد آن هستیم که یک خواننده پاپ معرفی می‌شود که دیگر اسم‌ها را فراموش کردیم.


شما از جمله خوانندگان انقلابی محسوب میشوید اینکه برای انقلاب می‌خوانید از سر ائدئولوژی و تعلق شما به آرمان‌های انقلاب است یا نه و صرفا کار حرفه ای میکنید؟
اعتقاد من به این سبک خواندن است؛ اگر کمی‌سست بودم وارد این جریان نمیشدم چرا که انسان به خودش نمی‌تواند دروغ بگوید و اگر دروغ باشد مدت زیادی در ان حرفه و شغل دوام نمی‌آورد. از زمانی که انقلاب شد ما از پایه گذاران موسیقی انقلاب بودیم، اولین سرود انقلاب را ما خواندیم. اغلب افراد در آن زمان کارهایی که انجام می‌دادند بدون هیچ چشم داشت مادی بود. الان هم پای کار هستیم و تا زمانی که نفسی هست برای انقلاب و ایران و اهل بیت می‌خوانیم.


آقای گلریز در پایان چه پیشنهادی برای بهبود شرایط موجود در عرصه موسیقی دارید؟
هنرمندان برای موفقیت روزافزون به حمایت‌های مختلفی احتیاج دارند تا راحت بتوانند با هجمه‌های فرهنگی و هنری مقابله کنند. ابزار هنر بزرگترین و بالاترین سلاح در این مبارزه است که نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.تقاضای من این است که‌اندکی در کنار مسائل دیگر به موسیقی حماسی و انقلابی نیز پرداخته شود و به فرمایشات رهبری توجه داشته باشند و تنها به حرف و شعار اکتفا نکنند چرا که این ترانه‌ها و سرود‌ها هستند که حس غرور و مقاومت را در مردم ما بیدار میکنند.

ارسال نظرات