در همایش ضرورت توسعه رویکرد کودک و طبیعت در شهر تهران، تاکید شد
همایش ضرورت توسعه رویکرد کودک وطبیعت با حضور اعضای شورای شهر تهران، معاون امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران، مدیران مرکزمدیریت محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۳۳۳۳۴
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، دکتر خدا کرمی نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع ضرورت تعامل کودک با طبیعت گفت: خانه و مدرسه محل یادگیری فرزندان است ولی هیچیک نمی توانند به اندازه طبیعت تاثیر گذار باشند.
 
وی افزود: شعار دوستدار کودک ندهیم، دوستدار کودک باشیم. روی مهدکودک ها و مدارسمان سرمایه گذاری کنیم تا کودکان به طبیعت بازگردند و با اجزای محیط زیست آشنا شوند.
 
نایب رئیس کمیسیون سلامت همچنین خاطرنشان ساخت: شهر را برای نفس کشیدن و حفظ طبیعتش آماده سازیم و کودکان را از چهار دیواری های بی روح آپارتمان های سنگی شهر بیرون آوریم تا بتوانند طبیعت را لمس نمایند.
 
دکتر عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود فعالیت های متنوع جمعی برای کودکان و افزایش فاصله بین آن ها و طبیعت، جامعه به سوی بی تحرکی پیش می رود.
 
وی اظهار کرد: ارتباط کودکان با طبیعت سبب افزایش خلاقیت، یادگیری، تجربه، اعتماد به نفس و کنجکاوی آن ها از طریق به کارگیری حواس 5 گانه، سلامت جسمانی و روانی و کاهش ترس می شود.
 
ایشان همچنین گفت: شهرداری تهران در این زمینه مصوباتی خوبی دارد که یکی از آن ها ایجاد بوستان ویژه کودک است. 
در ادامه همایش دکتر گلمکانی رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: در اسناد ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استمرار در انجام همه امور اشاره شده است که بدون تردید این امر با مشارکت آحاد مردم امکانپذیر خواهد بود.
 
وی همچنین خاطرنشان ساخت: یکی از نیازهای مهم کودکان، تعامل آن ها با طبیعت است که باید بتوانیم شرایط تامین این نیاز را فراهم سازیم و این امر به دو طریق شامل بهره گیری از مدارس طبیعت و دوم ایجاد کانون های محیط زیست در مدارس جهت مشارکت کودکان و دانش آموزان امکانپذیر است.
 
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر اینکه کودکان حق ایمن زیستن، بازی و مشارکت کردن را دارند، گفت: در شهر دوستدار کودک باید حقوق و نیازهای کودکان در نظر گرفته شده تا کودک بتواند با آرامش خاطر و به دور از تنش های محیطی فعالیت نماید.
 
همچنین دکتر وهاب زاده بوم شناس و پژوهشگر محیط زیست و بنیانگذار مدارس طبیعت در ایران با اشاره به اهمیت تعامل با طبیعت در رشد فکری و جسمی کودکان گفت: نا آشنا بودن کودکان با طبیعت ریشه در نظام پرورشی ما دارد چراکه آموزش را مقدم بر پرورش میداند. در صورتیکه اگر پرورش نباشد آموزش هم وجود نخواهد داشت.
 
ایشان افزود: در حال حاظر 55 مدرسه طبیعت در کشور مشغول فعالیت هستند که باید مردم آن را بشناسند.
 
وهاب زاده علت اکثر مشکلات جامعه را نگاه نادرست بزرگسالان به کودکان دانست و گفت: ما کودکان را موجوداتی ناتوان میبینیم و به جای آن ها مصلحت اندیشی می کنیم، اما اگر به بازی کودکان نگاه کنید خواهید دید که آن ها دائماٌ در حال تئوری دادن و امتحان کردن این تئوری ها هستند تا به نتیجه برسند، پس کودکان موجودات پژوهشگری هستند.
 
وی ادامه داد: کودکان باید در طبیعت آزاد و رها باشند تا بتوانند فرصت ها، حواس، مردم و جامعه را بشناسند و مشکلات را خودشان به تنهایی حل نمایند.
ارسال نظرات