عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تجارت منطقه‌ای یکی از ضرورت‌های روز جمهوری اسلامی ایران است، گفت: با حفظ اصول تعامل تجاری منطقه‌ای باید دنبال شود.
کد خبر: ۸۹۳۳۱۶۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

یحیی آل‌اسحاق  در مورد اینکه با توجه به شرایط اقتصادی دنیا باید به فکر گسترش روابط منطقه‌ای بود یا باید زمینه‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی را بوجود آورد، گفت: تجارت منطقه‌ای یکی از ضرورت‌های روز جمهوری اسلامی ایران و همچنین یکی از مسیرهای انتخابی کشورهای مختلف دنیا در امر تجارت شده است بطوریکه در بررسی موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و روابط تجاری بین کشورهای مختلف، مشاهده می‌شود که در این موافقتنامه‌ها جهت‌گیر‌های بسیار جدی به سمت پیمان‌های منطقه‌ای و قراردادهای منطقه‌ای و تعاملات تجاری منطقه‌ای وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه هدف اولیه رشد و توسعه با تعاملات منطقه‌ای و پیمان‌های منطقه‌ای بیشتر به نتیجه می‌رسد، افزود: لذا این پیمان‌ها یک جهت‌گیری کلی جهانی و منطقه‌ای است و برای ایران هم به دلایل متعدد گسترش روابط تجاری منطقه‌ای مزیت است که باید در اولین فرصت آن را توسعه دهد.

این فعال اقتصادی گفت: هاب بودن در منطقه، موقعیت ترانزیت کالا، موقعیت چهار فصل و موقعیت انرژی، روابط فرهنگی و اشتراکات در حوزه امنیتی از جمله دلایلی است که گسترش روابط تجاری منطقه‌ای را برای ما با اهمیت می‌سازد.

وی اظهار داشت: استراتژی تجاری منطقه‌ای با توسعه و امنیت جمهوری اسلامی ایران کاملا در یک خط است لذا ضرورت دارد که استراتژی تجاری کشور براساس استراتژی تجاری منطقه‌ای سامان داده شود.

آل اسحاق تصریح کرد: رویکرد گسترش روابط اقتصادی منطقه‌ای به نفع همسایگان هم است و منجر به رشد و توسعه همه منطقه می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد نگاه جهانی به تجارت ایران و پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزود: در این رابطه سه گزینه هضم، حذف و تعامل با نظام بین‌المللی وجود دارد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: هضم‌امکان‌پذیر نیست زیرا اگر قرار بود در نظام اقتصادی بین‌الملل هضم شویم این کار در نظام پهلوی هم صورت می‌گرفت و اصلا یکی از عوامل انقلاب این بود که ما از آن حالت بیرون بیاییم و استقلال خود را بیان کنیم.

وی گفت: حذف از نظام اقتصادی دنیا هم ممکن نیست زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند در نظام اقتصادی امروز دنیا بگوید چهاردیواری اختیاری و این تفکر اقتصادی منطق ندارد و شدنی و عقلانی هم نیست.

آل اسحاق بیان داشت: ضمن اینکه در اصول حاکم بر سیاست کلان اقتصاد ایران، تعامل منطقی با جهان مطرح است و انقطاع مطرح نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: وی افزود: بنابراین در کنار تعاملات تجاری منطقه‌ای باید با تعامل منطقی با دنیا تعامل داشت و باید در تمام نهادهای بین‌المللی و پیمان‌هان‌های منطقه‌ای با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشیم.

ارسال نظرات