یک روزنامه انگلیسی نوشت با رفتارهای رئیس جمهور آمریکا احتمال می‌رود بدون ادله از سوی آژانس، پایبندی ایران به تعهدات اتمی‌را دیگر تایید نکند، کره شمالی به آمریکا اعتماد نکرده و برنامه اتمی‌اش را کنار نمی‌گذارد.
کد خبر: ۸۹۳۲۷۶۰
|
۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، امروز پنجشنبه در یادداشتی ضمن اشاره به ادبیات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، نوشت، «این رفتار یعنی آمریکا غیرقابل اعتماد است».

در یادداشت فایننشال تایمز آمده است، این‌که انتظار می‌رود ترامپ پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را از جانب آمریکا تایید نکند، اگر کسی جای کیم جونگ اون رهبر کره شمال باشد نتیجه می‌گیرد که آمریکا در هیچ توافق بین‌المللی قابل اعتماد نیست. 

در ادامه یادداشت آمده است، از دید کره شمالی تنها راه برای بازداشتن آمریکا از تجاوز، تبدیل شدن پیونگ یانگ به یک قدرت اتمی است که قادر باشد اول حمله کند یا اینکه قادر باشد به شکل ویرانگری تلافی نماید.

فایننشال تایمز افزود، با این اوصاف کیم جونگ اون متقاعد شده برنامه اتمی‌اش که از ایران هم پیشرفته‌تر است، برگ برنده ابقای حکومتش در مواجهه با آمریکا خواهد بود. 

نویسنده فایننشال تایمز در ادامه گفت، با اینکه اصلا مدرکی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نشده، و با وجود اینکه دیگر کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای ایران با این رفتار ترامپ موافق نیستند، ترامپ که دوست دارد همه اقدام بعدی او را حدس بزنند، ممکن است این‌طور نتیجه‌گیری کند که ایران در اجرای  توافق هسته‌ای تاریخی تخلف کرده است.

یادداشت افزود، البته وقتی آقای ترامپ باشی، همچنان احتمال تغییر نظر و شگفت‌زده کردن همه وجود دارد اما اگر فرض بر این گذاشته شود که ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نمی‌کند، کنگره باید دوباره درباره بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت، با این رفتار ترامپ، کیم جونگ اون که 33 سال داشته و تمایل دارد زندگی و حکومتش ادامه یابد، قمار کرده و روی این مساله حساب می‌کند که تسلیحات اتمی‌اش، وی را از سرنوشت مشابه حفظ کرده و آمریکا را مجبور می‌کند کره شمالی را به عنوان یک قدرت اتمی بپذیرد.

در انتهای یادداشت فایننشال تایمز آمده است، اگر جنگ میان آمریکا و کره شمالی روی دهد چنین باوری برای کیم اشتباه محاسباتی عمیقی خواهد بود اما وقتی دونالد ترامپ توافق هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند، این باور را در کیم تقویت می‌کند که قمار وی ارزشش را دارد.

ارسال نظرات