خبرهای داغ:
وفيق السامرايي به عنوان مسئول ميز ايران در استخبارات عراق كه از نزديكان صدام بود در خصوص پايان جنگ ايران و عراق مي گويد: جنگ براي هر دو كشور به معناي تمام يك فاجعه بود.
کد خبر: ۸۹۳۲۷۳۹
|
۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

به گزارش خبرگزاري بسيج از قزوين، وفيق السامرايي مسئول ميزايران دراستخبارات عراق در خصوص جنگ  معتقد است كه براي هردو كشور يك فاجعه بود كه حجم بالاي تلفات انساني كه بيش از يك ميليون كشته و زخمي  در بر داشت و در ماه مي 1982 صدام تصميم گرفت از خاك ايرانيان عقب نشيني كند وعملا نيز چنين كرد اما  رهبران ايران بر تداوم جنگ اصرار داشتند.
جنگ برنامه اقتصادي دو كشور را فلج ساخت در شرايطي كه جنگ پايان يافت عراق بيش از 100 ميليارد دلار بدهي روبرو شد و غرامت هاي ناشي از جنگ كويت به همراه بهرههاي اين وام ها 60 درصد در آمد نفت عراق را براي سالها به خود اختصاص خواهد داد.
صدام قصد داشت كه نيمي از اروند را باز ستاند و انقلاب ايران را ساقط و قرارداد الجزاير را باطل كند اما درهمه اين موارد ناكام ماند و خسارت هاي وحشتناكي به عراق زد. جنگ باعث مسابقه تسليحاتي و به دست آوردن تسليحات كشتار جمعي بيولوژيك شيميايي و اتمي در منطقه شدبيش از 20000نفر از ارتش عراق 16تا 8 سال است كه در اسارت ايران قرار دارند.
جنگ فرقه گرايي را تشديد نمود و زمينه آن را به طور گسترده در منطقه فراهم آورد و زمينه ساز از هم گسيختگي كشورهاي عربي در منطقه را فراهم آورد. در مقابل ايران جنگ را براي كشور يك نعمت مي دانستند و امام مستضعفان فرمودند: ما ابهت دو ابرقدرت را در جنگ شكستيم و در جنگ انقلابمان را به جهانيان صادر كرديم 
جنگ باعث شد كه ايران نيازمندي هاي دفاعي خود را بدون اتكا به شرق و غرب تهيه نمايد و در زمينه هاي مختلف نظامي وعلمي به قطب بزرگ دنيا تبديل شود و با خود باوري به نيروي عظيم اتكا به قدرت مردم و ملت پي ببرد.
جنگ به ايران نشان داد كه اگر قوي نباشيم كشورهاي مينياتوري ايران را لقمه چرب و پر سودي مي دانند كه مورد تاخت و تاز قرار خواهيم گرفت و براي ماندن در دل تاريخ و برافراشتن پرچم مهدويت در دنيا و اعدولهم  مستعطعتم من قوه را بايد سرلوحه كار خود قرار دهيم.
جنگ مظلوميت ايران را به دنيا صادر كرد و دست پليد استكبار را براي مردم افشا كرد كه هر بار فاجعه اي در اين سرزمين رخ داده دست پليد ابرقدرتهاي استعمارگر در كار بوده و جهش در سينما وعلوم مختلف نظامي،پزشكي، را سبب شد تا جاييكه امروز ايران به عنوان بزرگترين قدرت منطقه در معادلات نقش ايفا مي كند.
جنگ براي ايران تبديل به يك فرهنگ شد و فرهنگ جهاد و دفاع را در ايران نهادينه كرد و ايران با الهام از عاشورا فرهنگ دفاع مقدس را در قشرهاي مختلف كشور براي مواجهه با بحرانها ترويج كرد. 
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها