خبرهای داغ:
نماینده ایلات استان همدان با بیان اینکه زندگی عشایر آیینه تمام نمای اقتصاد مقاومتی است، گفت: زندگی عشایری از دیرباز تاکنون مصداق اقتصاد مقاومتی است و هیچ جامعه ای سزاوارتر از جامعه عشایری در تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.
کد خبر: ۸۹۳۲۵۰۳
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴

زندگی عشایری آئینه تمام نمای اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا رحمتی در همایش سران و بزرگان ایلات و طوایف عشایری همدان اظهار داشت: در ساختار اجتماعی نظام اسلام سه دسته جامعه شهری، روستایی و عشایر فعال است که خاستگاه اولیه و ریشه همه آنها جامعه عشایری است.

وی گفت: جامعه عشایری کوچنده با یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت در قالب ۲۱۳هزار خانوار و ۱۰۴ ایل و ۵۵۰ طایفه در ۲۷ استان عشایرنشین کشور هستند.

نماینده ایلات استان همدان درخصوص سامانه زیستی تاکید کرد: این سامانه در قالب ییلاق و قشلاق ۵۹ درصد از مسائل کشور را در بر می گیرد این جامعه با داشتن ۲۴ میلیون واحد دامی، ۲۸ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین این قابلیت را دارد که گوشت قرمز مردم را تامین کند و ۳۵ درصد تولیدات کشاورزی بخشی از قابلیت‌های این جامعه بزرگ است.

وی در خصوص کارکردهای چادرهای عشایر تصریح کرد: هر چادر عشایری یک ساختار جمعیتی و اجتماعی و یک کارگاه اشتغالزایی و یک کارگاه تولیدی در اقتصاد مقاومتی است.

رحمتی با بیان اینکه ایران اسلامی در مناطق دوردست دارای خلأ جمعیتی است، گفت: هر چادر به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی و امنیتی در مناطق مرزی است.

وی ادامه داد: هر چادر عشایری به عنوان یک پایگاه فرهنگی برای نظام اسلامی و برای حفظ رسوم و سنن کنونی است و محلی در راستای سبک زندگی ایرانی-اسلامی به شمار می‌رود و در واقع جامعه عشایری با مردمانی کم هزینه، سخت‌کوش و پربازده در همیشه ادوار یار و یاور ایران اسلامی بوده اند.

نماینده ایلات استان همدان در ادامه افزود: امروز می توانیم زندگی عشایر را آیینه تمام نمای اقتصاد مقاومتی تعریف کنیم و زندگی عشایری از دیرباز تاکنون مصداق اقتصاد مقاومتی است، چرا که خانواده عشایری، به صورت شبانه روزی در سخت ترین شرایط مشغول کار هستند و هیچ جامعه ای سزاوارتر از جامعه عشایری در تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه زندگی عشایر استان با جامعه شهری فاصله زیادی دارد، امید است مسئولین ذیربط برای برطرف شدن مشکلات این قشر تلاش کنند تا نیازهای آنها برطرف شود.

رحمتی در خصوص برخی از مشکلات عشایر استان بیان کرد: کمبود آب، ایجاد آبخوری برای دام‌ها، بهسازی راه‌ها، پرداخت وام با بهره پایین، انتخاب محل مناسب برای اسکان عشایر، لزوم واکسیناسیون به موقع و نبود دامپزشک و همچنین عدم بکارگیری فرزندان تحصیلکرده عشایر در سازمان امور عشایری از جمله این مشکلات است.

وی از دیگر مشکلات این قشر عدم توزیع کود شیمیایی را دانست و ابراز داشت: همچنین با توجه به اینکه ۱۹ روز از سال تحصیلی می گذرد کلاس درس برای فرزندان عشایر تشکیل نشده و آموزش و پرورش توجه چندانی به تامین امکانات آموزشی برای این قشر ندارد.

نماینده ایلات استان همدان خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه فروش محصولات به طور مستقیم یکی از خواسته‌های عشایر است تا برای ارائه محصولات و فرآورده های عشایری بدون واسطه محصولات را عرضه کنند همانطور که دولت اقدام به خرید گندم و جو از کشاورز می کند به جای خرید گوشت از کشورهای خارجی گوشت قرمز را مستقیما از خود عشایر خریداری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات