گزارش بسیج از بی توجهی های دولت نسبت به نخبگان و مخترعین:
یکی ازمشکلات دیگری که مخترعین با آن مواجه هستند، پیدا نکردن سرمایه گذار یا اسپانسر مناسب برای طرح علمی که ارائه کردند است.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۱۴
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: داستان سرکار گذاشتن مخترع و کارآفرینان یکی از اقدامات سخیف برخی مسئولین است که نسبت به مسئولیتی که دارند کوتاهی می کنند. این رفتار نه تنها باعث دل سرد شدن مخترعین و کارآفرینان می شود بلکه مشکلات بزرگ تری را برای جامعه به همراه دارد.

تصور کنید یک نخبه جوان در زمینه ای دستگاهی را اختراع می کند و به دنبال ثبت اختراع و کارهای اداری آن می افتد. وی با تمام سختی هایی که در سیر مطالعاتی و دوران تحصیلی خود گذارنده است، وقتی یکی از همین آقایان ، کارهای او را نادیده می گیرد کاملا از ادامه دادن کار دل سرد می شوند. این باعث می شود هم کشور از تکنولوژی عقب بیافتد و هم نخبگان و دانشمندان و مخترعین از کشور مهاجرت کرده و به کشور های اروپایی و آمریکایی بروند که چهره خوبی برای وجهه سیاسی کشور ندارد.

باید شرایط را برای این مخترعین طوری فراهم کرد که آزادی فکری و عملی برای طرح علمی خود داشته باشند. یک مخترع با اختراعاتی که انجام می دهد می تواند کشور را از هزینه های هنگفتی که متحمل می شود دور نگاه داشته و نگذارد ارز از کشور خارج شود.

بارها دیده شده است که ایران به دلیل ضعف در بخش صنعتی نتوانسته دستگاه های تولیدی یک مجموعه را فراهم کند و بالاجبار به سمت کشور هایی که دارای تکنولوژی هستند تمایل نشان می دهند. این دستگاه ها با قیمت های بالا و دور از منطق اقتصادی به ایران تحمیل می شود و ما برای تامین نیاز های کشور مجبور به پرداخت این هزینه ها می شدیم.

سعید سلامت یکی فعالین اقتصادی بسیجی و از تولید کنندگان محصولات کشاورزی است. این جوان با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که داشته توانسته در زمینه دام و طیور، کشاورزی و بعضی از دستگاه های صنعتی، اختراعاتی داشته باشد که مورد توجه همگان قرار گیرد.

چند وقتی است که این نخبه بسیجی یک مجموعه ای کامل برای پرورش جوجه، یک دستگاه جوجه کشی اختراع کرده که نظر کمپانی های معروف دنیا را به خود جلب کرده است. این مجموعه از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است که از جمله آن عدم نیاز به مکانی مثل سوله های بزرگ است که شرکت های خارجی از این ویژگی شگفت زده شدند. از دیگر ویژگی هایی که این دستگاه دارد آن است که تا 70 درصد از انرژی را می کاهد و باعث می شود قیمت تمام شده هر جوجه ای که به مرغ تبدیل می شود، پایین آید.

اطلاعات به دست آمده خبرنگار ما حاکی از آن است که این مخترع بسیجی بارها به سمت ارگان های دولتی رفته تا به کمک آن ها طرح اختراع دستگاهش را تکمیل کند و با آن بتواند اشتغال زایی بزرگی انجام دهد اما افسوس که  وقتی هر جایی رفته است هیچکس در باغ سبزی به او نشان نداده است. چنانچه هزینه ای که برای ساخت این دستگاه برآورد شده است 1 میلیارد 200 میلیون تومان بوده که تا به الآن حداقل نهاد های دولتی هیچ حمایتی از وی انجام نداده اند.

پیش تر جمشید آرین تولید کننده ماشین های الکتریکی هم با این مشکلات مواجه شد و او با وجود اعتصاب غذا هم به نتیجه نرسید و در آخر هم هیچ قدمی برای او  در دولت یازدهم برداشته نشد. جمشید آرین کسی است که می تواند با تولیداتش انقلابی را در صنعت خودرو سازی داشته باشد و حتی کشور هایی که صاحب صنعت خودرو سازی هستند را به رقابت دعوت کند. حالا در این مسیر به سعید سلامت یکی دیگر از مخترعین دستگاه های صنعتی برخوردیم و او با اختراعاتش مثل یک انقلاب صنعتی دیگر برای دنیا می ماند.

سئوال اینجاست که مگر چند مخترع دیگر شامل حال این ملت می شود که با رد کردن و دلسرد کردن آن ها و نادیده گرفتن علم آن ها، به انید رویش های جدید باشیم؟

همچنین فساد اداری و وجود دیوانسالاری در ادارات دولتی باعث شده است که هر روز این فساد بیشتر شود که نمونه های آن را می توان در پرداخت فیش های نجومی یا اختلاس های میلیاری مشاهده کرد. وقتی یک کارمند یا بالاتر، مخترع جوان کشور را بدون هیچ دلیل و برهان به هفته ها و ماه های بعد حواله می کند مشخص می شود که وضعیت کارگر، کارمند، مسئول سازمان بحرانی است. این بدان معناست که فرایند به جایی رسیده که دولت به کارمند یا کارگر خود رسیدگی نمی کند و باعث به فساد کشیدن آن ها شده که برای هر چیزی طلب رشوه می کنند.

یکی ازمشکلات دیگری که مخترعین با آن مواجه هستند، پیدا نکردن سرمایه گذار یا اسپانسر مناسب برای طرحی علمی که ارائه کردند است. مخترع همیشه دچار سردگمی بوده تا شاید بعد از مدتی یک سرمایه گذار پیدا کند تا برای پروژه های این نخبگان سرمایه گذاری انجام شود.

سعید سلامت این نخبه بسیجی در گفتگو با خبرنگار ما این گونه بیان می کند که؛ دودندگی های زیادی داشتم و به درهای آخر رسیدم اما هر چه تلاش کردم نتوانستم یک اسپانسر مناسب برای اختراعات و پروژه های علمی پیدا کنم. این در حالی است که نهاد های دولتی همه درها را بر روی من بسته اند و من همچنان منتظر یک سرمایه دار و یا یک خیرخواه هستم تا بتوانم اختراعاتم را به مراحل تکمیلی برسانم.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد هایی با شرایط ها عالی از کشور های اروپایی به من ارائه شد اما به دلیل حس وطن دوستی و اعتقاداتی که دارم هنوز جوابی به آن ها نداده ام. این جریان به آن دلیل است که بعدها اگر جایی منتشر شد به بنده تهمت وطن فروشی یا جاسوسی و یا ضد انقلاب بودن را نزنند.

این مخترع بسیجی که مدیر شرکت طاووس مجتمع تولیدی صنعتی است در استان فارس شهرستان استهبان فعالیت می کند و همچنان منتظر یک سرمایه گذار است تا با او تماس گرفته تا شاید کسی برای اختراعاتش ارزش قائل شود.

ارسال نظرات