بررسی مسئله‌ی کردستان توسط کارشناس ارشد مسائل سیاسی

کردها قومیت هستند نه ملت/ قانون اساسی عراق به هیچ وجه قابل نقض نیست

دکتر عمران علیزاده استاد دانشگاه گفت: ملت و قومیت دو نوع قانون مجزا از هم دارند که کردستان در دسته‌ی قومیت قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۳۲۳۷۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) دکتر عمران علیزاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی در منطقه به بررسی اوضاع اقلیم کردستان عراق پرداخت.

علیزاده با تشریح این موضوع که کردها قومیت هستند یا ملت، گفت: ملت واژه‌ای مدرن است که در جهان امروز به‌کاررفته می‌شود که دارای مرزهایی است و افرادی که در آن مرزها سکونت دارند شهروندان آن ملت محسوب می‌شوند، اما در تعریف قومیت باید این‌گونه گفت که بخش از مردم یک کشور هستند که دارای هویت مذهبی، آئینی و تاریخی مستقلی هستند.

دکتر عمران علیزاده گفت: با توجه به تعاریف ارائه‌شده کردها قومیت محسوب می‌شوند و وقتی قومیت محسوب می‌شوند می‌توانند ابراز هویت خواهی قومیتی بکنند که هیچ مشکل و مانع قانونی هم در هیچ کجای دنیا ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اذعان داشت: در کنار هویت خواهی قومیتی تجزیه خواهی قومیتی وجود دارد که بحث امروز کردستان عراق به این موضوع مربوط می‌شود و عده‌ای به دنبال تجزیه‌طلبی قومیتی در عراق هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: خواست استقلال در موازین بین‌المللی بسیار قابل‌احترام است اما برای ملت‌ها و یا کشورهایی که در استعمار یا اشغال یک کشور بیگانه باشند و همان‌طور که همگان می‌دانند کردهای عراق در قانون اساسی این کشور دارای حق خودمختاری حداکثری هستند.

وی به قانون اساسی عراق اشاره کرد و تصریح کرد: هیچ قانونی در محاکم بین‌الملل قابل تصویب نیست تا به‌وسیله‌ی آن بتوان قانون اساسی عراق را نقض کرد و در اصل79 این قانون آمده است که اقلیم کردستان عراق بخش جدایی‌ناپذیر این کشور هست.

علیزاده بابیان اینکه باید بین تمایلات سیاسی بزرگان قومیتی و مردم آن قومیت تفاوت‌های اساسی قائل بود، افزود: ایران هرگز اجازه نخواهد کشور جعلی در کنار قلمروی مرزی و به نام یکی از استان‌های کشور ایران تأسیس شود.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار