خبرهای داغ:
مسعود تاج لنگرودی در خصوص ثواب شهدایی همچون حججی در حلقه های صادقین گفت: اگر کسی در این زمان شهید بشود و اجری که پیامبر(ص) فرمود بالاتر از هر مقامی، مقامی هست الا شهادت را ببرد.
کد خبر: ۸۹۳۲۲۱۲
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام مسعود تاج لنگرودی، از واعظین معروف شهر تهران، امروز در جلسه حلقه صادقین در خصوص شهید و شهادت از دیدگاه قرآن کریم، گفت: در چند جای قرآن شهدا هم رتبه با انبیاء و صدیقین نام برده شده اند و خداوند متعال به مخاطبین قرآن اجازه نمیدهد که تصور کنیم شهدا جزو اموات محسوب شوند و صراحتا خداوند شهدا را جزو احیاء نام برده است، مانند آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿آل عمران/ ۱۶۹﴾» و در جایی دیگر می فرماید: «فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ و ... (آل عمران/ 170) »

وی افزود: در جای دیگر با تکرار آیه می فرماید آنها زنده اند، ولی زنده بودن آنها را شما حس نمی کنید! زیرا ما حسگرهایی به اندازه نیاز خود داریم، و هر آنچه در عالم هستی اتفاق می افتد را نمی توانیم ببینیم و بشنویم. به طور مثال ما حدیث داریم در جایی که قرآن خوانده می شود، ملائکه آمد و شد دارند ولی ما این را حس نمی کنیم در عین حال انکار هم نمی کنیم.

تاج ادامه داد: لذا شهدا حیات دارند اما ما حس نمی کنیم، در مقابل برخی هم هستند که به ظاهر زنده اند اما حیات ندارند، مانند کافرینی همچون ابولهب که خدا آن ها را جزو اموات حساب می کنند، کسانی که گوش شنوای حق را ندارند، هرچند که شاید آثار زنده بودن را بیش از من و شما داشته باشند.

وی تصریح کرد: حیات و ممات در قرآن با آنچه مرگ و زندگی می نامند متفاوت است و شهدا فوق این حیات که لمس می کنیم حیات دارند و اسیر عالم ماده نیستند، ما حرکت مادی داریم و نیازمند جابه جایی از جایی به جای دیگر هستیم، اما به طور مثال امام سجاد(ع) همزمان که اسیر بودند، در تدفین شهدای کربلا به بنی اسد حضور دارند.

این خطیب با بیان اینکه ما درکی از عالم معنا نداریم به این خاطر این مسائل برایمان عجیب است، افزود: برای حرف زدن باید رگ،  قلب و مغز انسان کار کند اما ما می بینیم سر بریده روی نیزه قرآن می خواند با وجودی که مغز و قلب و رگ نیست، همینطور در مجلس یزید قرآن می خواند، چون حیات طیبه دارد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) می فرمایند: «هر کسی در زمان غیبت حالیکه بر ولایت و موالات ما باشد، بمیرد ولو در رختخواب باشد خدا هزار برابر شهید در جنگ بدر و احد به او اجر عنایت می کند.» هرچند که پیامبر(ص) فرمودند بالای هر خوبی، خوبی دیگری است تا به شهادت برسد، فوق آن مقامی قابل جستجو نیست، با این حال مقام شهدای بدر و احد از دیگر شهدا بالاتر است ولی حضرت(ع) می فرمایند که هزار برابر از آن ها هم بیشتر ثواب می برند.

تاجی در خصوص بالا بودن اجر این افراد گفت: در زمان پیامبر نیز این موضوع مطرح شد که فرمودند در آینده افرادی می آیند که هر عمل صالح آن ها 5 برابر اصحاب زمان من است، که در این زمان اصحاب اعتراض کردند که ما در کنار شما ایمان آوردیم و حمایت کردیم و به سختی و محرومیت افتادیم ولی چرا آن ها اعمالشان با فضیلت تر است، پیامبر(ص) پاسخ دادند که شما من را می بینید و اگر شبهه ای بشنوید، من برایتان رفع می کنم، اما آنها امامشان غایب است، با این حال ایمانشان را حفظ می کنند ولذا هزار بار بیشتر  پاداش می برند.

وی در خصوص موالات که در حدیث آمده است نیز گفت: منظور از آن پیروی از سیره و روش ائمه است، مانند باید در همه امور مانند حجاب و نماز و جهاد و ... پیوستگی در ترتیب وضو و نماز که فاصله نباید داشته باشد ما باید پشت سر امام و پیوسته به او حرکت کنیم و فاصله نگیریم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: اگر کسی در این زمان شهید شود، چقدرکارش ارزش دارد؟ شهیدی که پیامبر(ص) فرمود بالاتر از هر مقامی مقامی است الا مقام شهید و در زمان غیبت هم که گفته شد با همه زرق و برق دنیایی قید زندگی را بزند و در راه حق به شهادت برسد، چقدر قیمت دارد؟

وی در پایان گفت: امثال شهید حججی جایگاه رفیعی دارند که ما اگر هزاران کتاب بنویسیم نمی توانیم این مقام را بیان کنیم، و امیدواریم امام حسین پذیرای او باشد و خدا به ما توفیق بدهد که زندگی ما طوری باشد که حق را بر عزیزان خود ترجیح بدهیم تا شامل حدیث امام سجاد(ع) بشویم.

ارسال نظرات