خبرهای داغ:
امام جمعه اقبالیه گفت: خدمت به محرومان باید جزئی مهم و اساسی از زندگی مردم شود.
کد خبر: ۸۹۳۲۱۳۷
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی فاطمیان در دیدار مردمی مدیرکل کمیته امداد با مردم که در مسجد جامعه این شهر برگزار شد، بیان کرد: یکی از مهمترین آموزه های قرآن و اهل بیت علیهم السلام خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است.
وی ادامه داد: از دیدگاه مکتب حیات بخش اهل بیت علیهم السلام خدمتگزاری به افراد جامعه، حد و مرزی ندارد و یک دین باور حقیقی در تمام صحنه های زندگی با الهام از رهبران آسمانی خویش می کوشد تا باری را از دوش دیگران بردارد و خدمتی را به بشر ارائه کند؛ گرچه فرد مخدوم، هم کیش او نباشد، البته خدمت به اهل ایمان اهمیت ویژه ای دارد .
امام جمعه اقبالیه افزود: یکی از مهمترین آرزو و درخواست های ائمه اطهار علیهم السلام از خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به مردم بوده است و آنان این خواسته ارزشمند خویش را در قالب دعاها و سخنان گهربار خویش ابراز می کردند.
وی توضیح داد: اسلام که یک دین کامل فطرى و الهى است، رفع نیاز و مشکلات و گرفتارى انسان‌ها را یکى از برنامه‏‌هاى بنیادى و اساسى خود اعلام کرده و نه تنها به اجر و پاداش دنیوى و اخروى اجراکنندگان این برنامه حیاتى و انسان‌ساز اشاره مى‏‌کند، بلکه مسئولیت هرکس را در حد توان خود تعیین کرده و چگونگى برآوردن حاجات مردم را بیان مى‏‌کند و عدم رفع نیاز(در صورت توانایى) را زشت شمرده و آن‌ را محکوم و وعده عذاب الهى را مى‏‌دهد.
حجت الاسلام فاطمیان تصریح کرد: در اسلام علاوه بر حقوق واجبه از قبیل خمس و زکات، حقوقى هم بر‌عهده ثروتمندان و صاحبان قدرت گذاشته شده است و لذا بر ثروتمندان دستور مى‏‌دهد: پس از تأمین نیازهاى ضرورى و گاه نیمه ‏ضرورى، دست از مصرف‏‌گرایى و اسراف بردارند و بخشى از امکانات مالى خود صرف رسیدگى به ضعفا کنند.
وی اضافه کرد: اگر در جامعه، کسانى هستند که نیاز مالى دارند، ‌در مقابل، کسانى هم هستند که مى‌‏توانند به دیگران کمک کنند و بدین جهت است که وظیفه ثروتمندان سنگین‌‏تر مى‏‌شود چرا‌که همیشه وظائف؛ بر اساس امکانات تعیین مى‏‌شود.
امام جمعه اقبالیه اعلام کرد: احادیثى که از رهبران معصوم ما، در زمینه کمک به دیگران و رفع نیاز از آنان وارد شده، شامل آن کسى است که بتواند حاجتى از دیگرى را برآورد چه از لحاظ مالى و چه از لحاظ معنوى مانند نصیحت، مشکل ادارى، اجتماعى و... چنانکه پیامبر گرامى اسلام (ص) مى‏‌فرماید: مؤمنان برادران یکدیگرند که بعضى از آنان نیازهاى بعضى دیگر را رفع مى‏‌کند و خداوند هم نیازهاى او را برآورده مى‏‌کند. از بهترین اعمال این است که انسان مؤمنى را شاد، یا گرسنگى را از او دفع کند و از غصه برهاند یا قرض او را ادا کند یا به او لباس بدهد.
وی ادامه داد: آنچنان‌ که از دستورات رهبران دینى ما فهمیده مى‌‏شود، گره‏‌گشائى و رفع نیاز از نیازمندان و برادران دینى باید تبدیل به یک ارزش و یک فرهنگ عمومى شود که همه سعى در برآوردن حاجات مردم باشند چنانکه امام علی(ع) در این باره به کُمیل مى‌‏فرماید: اى کمیل به خانواده‌‏ات دستور ده در تحصیل مکارم اخلاق بکوشند و حتى در تاریکی‌هاى شب به برآوردن حاجات مردم و رفع گرفتارى‌‏هاى آن‌ها بپردازند، سوگند به خدائى که جانم در دست اوست، هیچ‏‌کس بر دل انسان مؤمنى سرور و شادمانى وارد نمى‏‌کند مگر آن‌که خدا از این عمل خیر یعنى سرور و شادمانى، مایه لطفى مى‏‌آفریند که در موقع نزول بلا و به هنگام گرفتارى سریع‌تر از سیلاب در سراشیبى، به یارى او مى‏‌رسد و او را نجات مى‌‏دهد.
حجت الاسلام فاطمیان تأکید کرد: امروز وظیفه دستگاه مختلف این است که خدمت به محرومان را با فرهنگ سازی جزئی مهم و اساسی از زندگی مردم کنند یعنی ارزش خدمت به مردم از دوران کودکی برای همه شناخته شود.
وی یادآورشد: وقتی فرهنگ همدلی و نوع دوستی در جامعه تبیین شد، افراد مختلف برای خدمت به یکدیگر بیش از پیش تلاش می کنند و در این میان خدمت به نیازمندان نیز از جایگاه خاص خود برخوردار است.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها