معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا:

امروز ضروری ترین نیاز کشور شورای عالی ایمنی حمل و نقل است/تدوین نقشه راه قوانین و مقررات ترافیکی کشور

سرهنگ دوم ترحمی در نشست خبری هشتمین همایش سلامت و زندگی شاهرود گفت: نقشه راهی برای قوانین ومقررات کشور در حوزه ترافیکی تدوین شده است و در برنامه توسعه ششم کشور ماده 108 را در سه بند به سیاست گذاری در امر کاهش حوادث رانندگی تا سی و یک درصد که حدود یک سوم وضعیتی که الان هست بهبود بدهد.
کد خبر: ۸۹۳۱۹۷۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد ترحمی در نشست خبری هشتمین همایش سلامت و زندگی همزمان با هفته نیروی انتظامی با موضوع پیشگیری از سوانح رانندگی، ارتقاء سلامت اجتماعی که در سالن جلسات دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه رسالت ما و این برنامه ها کاهش حوادث رانندگی است به آماری اشاره و اظهار کرد: در ایران روزانه 43 نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت و 910 نفر مصدوم می شوند و 46 درصد از ضایعات نخاعی کشور طبق آمار سازمان بهزیستی از تصادفات رانندگی است.
وی افزود: مشکلات روانی که از تلخی این حوادث ناگوار به جامعه وارد می شود غیرقابل شمارش است و خسارت های مستقیم این حوادث 7 درصد تولید ناخاص ملی را صرف خود می کند و 16 هزار خانواده سالانه داغدار می شوند و 330 هزار خانواده سالانه مریض داری می کنند و دردناشی از بیمارداری را همراه دارند و غیر مستقیم چه فرزندانی بی سرپرست و چه خانواده هایی می پاشند که قابل وصف نیست.
ترحمی با بیان اینکه دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات جاده ای است ادامه داد: در جهان سالی یک میلیون 200هزار نفر از تصادفات در دنیا فوت می کنند که سهم هر متوفی از ده هزار وسیله نقلیه در سال 2013 توسط سازمان بهداشت جهانی 5/7 نفر و در اروپا 7/2 نفر و در آسیا 9/10 نفر و در ایران 7/6 نفر بوده که تا سال 2017 این آمار در ایران کاهش خوبی داشته و به 5 نفر رسیده است به ازاء هر ده هزار وسیله نقلیه.
وی تصریح کرد: در ده سال گذشته 210 هزار نفر در کشور کشته شده اند و این یعنی ما یک شهر را زیر خاک کرده ایم و بخش اعظم مربوط به رفتارهای پرخطر است که اگر مدیریت شود منجر به کاهش آمار تلفات خواهد شد.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: انسان، راه و وسیله نقلیه سه رکن از تصادفات جاده ای محسوب می شوند و باید انسان ایمن تربیت کنیم که حتی با راه و وسیله پرخطر نقلیه نیز تصادف نکند.
وی با بیان اینکه از سال 2011 تا 2020 دهه ایمنی ترافیک در سازمان ملل تعیین شده است افزود: برای کاهش تصادفات سازمان های زیر مجموعه سازمان ملل برنامه هایی تدوین کرده اند و سازمان بهداشت جهانی وظیفه پیشگیری اتفاقات ناشی از آسیب هایی که به جامعه وارد می شود را بر عهده دارد.
ترحمی با اشاره به اینکه رفتارهای ترافیکی ما می تواند به ما خانواده و جامعه آسیب وارد کند بیان کرد: برای کنترل و ایمن سازی رفتار انسان در ترافیک اقدامتی جدی باید انجام شود که ما در این راستا یادبود قربانیان حوادث ترافیکی را در تهران برگزار کردیم و از تعدادی از هنرمندان به عنوان سفیر راهبر نامگذاری کردیم و پوشش با احتیاط برانیم را هدایت و راهبری نموده ایم که تا نوروز 97 ادامه دارد.
وی با بیان اینکه رفتارهای پرخط باید اصلاح شود گفت: در کشور ما در بررسی های انجام شده فقط 27 درصد تصادفات با یک خودروی خاص انجام شده است و 3 هزار نقطه و یا مقطع حادثه خیز در کشور شناسایی شده است.
ترحمی با اشاره به استاندارد خودرو در اروپا 5 ستاره کمتر نیست عنوان کرد: در کشور ما ماشین های زیر 40 میلیون تومان ما ستاره ایمنی ندارند و یکی از عوامل مرگ و میر محسوب می شوند.
وی ادامه داد: تا ایمن کردن راه و وسیله نقلیه عامل بروز انسانی را باید بگوییم آهسته تر و عامل اول تاثیرگذار انسان و رفتار انسانی در مقوله رانندگی است که اگر مراقبت کند در معرض خطر کمتری قرار می گیرد.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به آیه 32 سوره مائده که اگر جان یک نفر را نجات دهی جان یک جامعه را نجات بخشیدی بیان کرد: مردم باید به یاری پلیس بیایند و به یاری خود نیز بیایند چرا که در سال 16 هزار کشته داریم، چه کسی اینها را می کشد یا مصدوم می کند؟ نیرویی که از بیرون نمی آید بلکه خود مردم بدون سوء نیست و قصد با رفتار ناشایست و پرخطر باعث مرگ و میر می شوند.
وی با تاکید بر اینکه نخواسته ها را به مردم آموزش بدهیم گفت: افزایش چنین همایش هایی گفتمانی را در جامعه ایجاد می کند که جامعه حساس شود و به سمت تغییر پیش برود چرا که خداوند در قرآن فرمود هیچ قومی تغییر نمی کند مگر خود بخواهند و با توجه به ایمنی جان خود و هموطنان را تهدید نمی کنیم.
امروز ضروری ترین نیاز کشور شورای عالی ایمنی حمل و نقل است/تدوین نقشه راه قوانین و مقررات ترافیکی کشور
ترحمی با بیان اینکه ایمنی خودرو و جاده دست حاکمیت است افزود: باید رفتارهای شهروندان را اصلاح کنیم و تلاش کنیم تا ایمنی رعایت شود و طبق محاسبات اگر ده کیلومتر از سرعت ها کاسته شود 22 درصد تصادفات کاهش پیدا می کند.
وی با اشاره به اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی اظهار کرد: خانم مربی در این اتوبوس نیم ساعت قبل از حادثه تصادف منجر به فوت دانش آموزان به راننده می گوید تو خوابت می آید اما راننده قبول نمی کند و به رئیس آموزش و پرورش داراب ساعت 3 نصف شب تماس می گیرد که راننده خواب آلود است و او هم توجه نمی کند و حتی وصیتنامه خود را از طریق تلفن همراه برای همسرش ارسال می کند اما یک تماس با پلیس نمی گیرد و اگر تماس با پلیس می گرفت راننده حواسش جمع می شد و ترسی در دلش می افتاد اما انجام نشد.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا تاکید کرد: باید مردم را حساس کنیم که با جان و ارزش های سلامتی معامله نکنند و خودشان حساس باشند تا به نتایج مثبت برسیم.
وی با اشاره به برداشتن شرط خدمت سربازی از شرایط اخذ گواهینامه گفت: در سال 95 قانون بیمه شخص ثالث توسط مجلس تصویب شد و در ماده 54 اشاره شد در اخذ گواهینامه بررسی شرایط مشمولیت لازم نیست در کنارش بند الف ماده ده قانون نظام وظیفه را نسخ ضمنی کرد در سال 90 یک ماده 58 مکرر قانون نظام وظیفه تظاهم ایجاد می کرد و این مردم بیایند گواهینامه و نپرسند که سربازی رفتند اما ماده 58 مکرر نظام وظیفه نیروی انسانی را موظف می کرد شناسایی سربازان غایب و دستگیر و تحویل مراجع قضایی و خدمت کنند.
ترحمی ادامه داد: اولاد ذکور باید خدمت کنند و عده ای سرباز زدند و همین ها قانون شکن هستند و باز قانون شکنی می کنند بدون گواهینامه پشت خودرو تصادف و بیمه از اینها بازیافت می کنند و زندان ها را پر کردند و برای حل مشکل گواهینامه دهند.
وی اضافه کرد: مراتب تظاهم را به ستاد کل اعلام کردیم و جلسات متعددی داشتیم که دیروز در مجلس شورای اسلامی دیداری رئیس مجلس و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و ماده 54 قانون بیمه را تصویب کنند و قانون با هماهنگی ستاد کل اتجام دهند و نیروی انتظامی منتظر ابلاغ ستاد کل است تا اجرایی کند.
ترحمی با اشاره به کاهش تصادف در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: ما در تلاش هستیم اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری توامان با هم اجرا شود تا از اقدامات جزیزه ای جلوگیری و بتوانیم حوادث رانندگی را کم نماییم.
وی با بیان اینکه شورای عالی ایمنی در کشور نداریم افزود: در خیلی از کشورها این شورا با ریاست رئیس جمهور و با مسئولین ساست گذاری و برنامه ریزی و نظارت انجام می شود و ما سال گذشته لایحه شورای عالی ایمنی حمل و نقل را به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی معاون اول به مجلس فرستادیم که اعلام وصول شد و در کمیسیون عمرانی آماده شد و به صحن آمد اما بنا به دلایلی پس گرفته شد.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از اینکه متولی خاصی در این امر نداریم و اتفاق جدی نخواهد افتاد عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه در ماه 38 در خصوص کاهش تصادفات توضیح داده شده و نیروی انتظامی و دستگاه های فرهنگ ساز و اطلاع رسان باید فرهنگ سازی جدی و قوی داشته باشند و حتی تمام معابر کشور باید مجهز به دوربین هوشمند کنترل شوند که شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شهرداری ها باید امکانات مورد نیاز پلیس را تامین کنند.
وی ادامه داد: امروز ضروری ترین نیاز کشور شورای عالی ایمنی حمل و نقل به ریاست رئیس جمهور است که باید محقق شود.
ترحمی با اشاره به تغییر در صدور گواهینامه های رانندگی بیان کرد: از ابتدای مرداد ماه شرایط سختگیرانه تری برای صدور گواهینامه رانندگی اعمال کرده ایم که افرادی که گواهینامه پایه سه دارند حتما باید تا سه ماه یک نفر دارای گواهینامه کنار این شخص هنگام رانندگی بنشیند و تابلوی احتیاط بر روی خودروی این شخص در جلو و عقب نصب شود و در شب محدودیت رانندگی دارد و برای موتورسکلت ها نیز محدودیت هایی دیده شده است.
وی با بیان اینکه در خیلی از کشورها آموزش اجباری نیست گفت: در ایران از سال 1383 آموزش اجباری شده و البته باید کیفیت آن بالا برود که ما سامنه جامع راننده را پیش بینی کرده ایم که تکنولوژی آموزشی وارد شده و افراد به شکل الکترونیکی آموزش ها را طی می کنند.
ترحمی با اشاره به تحول در نظام صدور گواهینامه افزود: وزارت بهداشت که متولی تایید سلامت رانندگان است باید آزمایشات پزشکی را حدی تر انجام دهد و سختگیری بیشتری شود.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص قوانین و مقررات پیگیری شده از سوی این معاونت برای کاهش سوانح رانندگی گفت: نقشه راهی برای قوانین ومقررات کشور در حوزه ترافیکی تدوین شده است و در برنامه توسعه ششم کشور ماده 108 را در سه بند به سیاست گذاری در امر کاهش حوادث رانندگی تا سی و یک درصد که حدود یک سوم وضعیتی که الان هست بهبود بدهد.

امروز ضروری ترین نیاز کشور شورای عالی ایمنی حمل و نقل است/تدوین نقشه راه قوانین و مقررات ترافیکی کشوروی با اشاره به جاده و ایمنی وسیله نقلیه و اصلاح رفتارها را در دستور کار قرار دهند بیان کرد: در سه بند کلان بررسی کردیم و دولت مکلف است که نیروی انسانی را قوی و هخودروها را ایمنی تر کنند و امسال تصویب شد در شورای عالی استاندار از 51 به 83 استاندارهای ایمنی در وسیله نقلیه افزایش یابد.
ترحمی با بیان اینکه صندلی کودک را در دولت داریم افزود: اصلاح آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی در دستور کار است که در کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک آماده شده و آماده ارائه به دولت است و برای حمایت از نابیانان و جانبازان قانون عصای سفید و عابر محسوب شدن ولیچرسواران تصویب شد.
وی اضافه کرد: در قانون بودجه سال 96 به صداوسیما تا 5 درصد مبالغ جریمه از سرجمع تخلفات رانندگی جهت تولید برنامه پرداخت می شود و آیین نامه افزایش جرایم در سال 94 را داشتیم که تلاش کردیم از حالت عدم تناسب با موضوع ارتکاب بزهه در بیاید و افزایش در برخی موارد صد در صدی داشته است که البته با توجه به نرخ تورم هر سه سال ما این افزایش جرایم را داریم.
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به جرایم رانندگی در سایر کشورها گفت: ما در برخی کشورها برای راننده متخلف زندان را داریم و حتی دو سوم درآمد ماهیانه فرد به نفع دولت دریافت می شود و ما لایحه ای پیشنهاد دادیم به دولت که برای در نظر گرفتن سهم رفتارهای اجتماعی در انتصاب مشاغل و مهم دانستن سوابق اجتماعی در حُسن رفتار شخص اعمال شود.
وی ادامه داد: تغییرات جدی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگان به وزارت کشور پیشنهاد دادیم که بتواند در پیشگیری از تخلفات جلوگیری شود که برخی از آنها محقق شده است.
ترحمی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده برای خودرو سازان گفت: روز گذشته در کمیسیون عمران و کشاورزی پیشنهادی دادیم که در ماده 33 لایحه برای ایمنی خودرو برای خودروسازان مالیات تعلق بگیرد که اگر ایمنی آنها پایین تر از حد استاندار بود جریمه بپردازند تا به استاندار روز نزدیک شوند.
وی اضافه کرد: در قانون هوای پاک و شخص ثالث نیز نقش مهمی ایفا کرده اسم و ماده 18 آیین نامه هیئت وزیران خواهد آمد که اگر به راننده ای نمره منفی اختصاص یافت به ازاء هر نمره منفی یک درصد و تا سی درصد حق بیمه پرداختی افزایش می یابد و اگر معاینه فنی نداشت تا سه درصد حق بیمه بیشتر می شود و اگر راننده ریسک بیشتری دارد باید حق بیمه بیشتری پرداخت شود و در کل گام ها جدی برداشته شده اما کافی نیست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار