خبرهای داغ:
معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور عنوان کرد
معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور با تاکید برلزوم مردمی کردن پدافند غیرعامل و آموزش مفاهیم آن به مردم افزود: پدافند غیر عامل هرچند نگاهی صلح آمیز و غیر مسلحانه دارد اما مکمل بخش دفاعی کشور بوده و بستر مناسبی برای توسعه پایدار است.
کد خبر: ۸۹۳۱۸۶۸
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷

پدافند غیرعامل بستر مناسبی برای توسعه پایداربه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مجتبی مولوی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه پدافند غیرعامل استان همدان اظهار داشت: خوشبختانه استان همدان در عرصه پدافند غیرعامل پیشرو بوده و در بخش شهرستان‌ها نیز ورود خوبی داشته‌ است.

وی با تاکید برلزوم تولید سند و قانون در حوزه پدافند غیر عامل افزود: از هشت حوزه تعریف شده در عرصه پدافند غیر عامل دو حوزه سایبر و محیط زیست و سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که هرچه در این زمینه هزینه کنیم کم است.

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور بیان کرد: در حوزه بهداشت و سلامت پدافند غیرعامل کار اصلی بر رصد و پایش حوزه مسایل زیستی است که مستقیم در سطح کشوری انجام می‌شود اما در کارگروه‌های استانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگرچه ما اشتراک زیادی با بخش مدیریت بحران داریم اما کار اصلی ما شناسایی عوامل تهدید است و باید بیشتر به حالت پدافندی موضوعات توجه شود هرچند مدیریت بحران نیزاهمیت دارد.

مولوی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل توجه به شهرستان‌ها نیز بسیار مهم است، گفت: علاوه بر مرکز استان، شهرستان‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند و جلسات ستاد پدافند غیرعاملدر این شهرها فعال شود.

وی اظهار داشت: شناسایی مراکز ثقل و دسته‌بندی آنها در عرصه بهداشت و درمان نیز بسیار اهمیت دارد که باید پس از شناسایی آنها آسیب‌شناسایی و تهدید شناسی انجام گیرد و مطابق با آن اولویت بندی انجام شود.

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور با بیان اینکه باید به حوزه سایبر و کنترل زنجیره غذایی در حوزه بهداشت و درمان اهمیت داده شود، عنوان کرد: تهدید امری است که  از  زمان انسان‌های اولیه  در عرصه‌های مختلف همراه آنها بوده  است به هیمن دلیل همه این را پذیرفته‌اند که تهدید در حوزه طبیعی و غیر طبیعی وجود دارد.

وی افزود: از 43 نوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی، 25 نوع آن در کشور ما رخ داده است و یا امکان دارد روی دهد بنابراین ما باید زمینه کاهش آنها را با برنامه‌ریزی مناسب کنترل  کرده و کاهش دهیم.

مولوی با تاکید بر تغییر چهره تهدیدات تصریح کرد: اگر پیش از این از تجهیزات نظامی و سخت افزاری برای تامین امنیت خود استفاده می‌کردیم در حال حاضر باید از راه‌های دیگری استفاده کنیم چرا که تهدیدهای نرم و سخت با هم ترکیب شده‌اند.

 وی وابسته سازی در عرصه تهدیدات را جدی دانست و ابراز کرد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای ما به هم وابسته‌اند و اگر اتفاقی در یکی از عرصه‌های خدمت‌رسانی بیفتد دیگر حوزه‌ها نیز متأثر می‌شود.

 معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور گفت: ما در حوزه بندی با بخش زیرساخت‌ها ،مردم و افکار عمومی سرکار داریم و باید  با توجه به هوشمند شدن تهدیدات کارها و برنامه‌ها را جدی‌تر دنبال کنیم.

* لزوم مردمی کردن پدافند غیرعامل و آموزش مفاهیم آن به مردم

وی ادامه داد: تهدیدات مستمر و پویا هستند و هر روز نو‌می‌شوند پس باید در حوزه پدافند غیرعامل این اصل را مورد توجه قرار داده  و متناسب با آن موضوعات را رصد و پایش کنیم.

مولوی با تشریح ویژگی‌های طبیعی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: آسیب پذیر بودن زیرساخت‌ها موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که ما کار در حوزه پدافند غیر عامل را دیر شروع کرده‌ایم به همین دلیل بیشتر زیر ساخت‌های ما بدون در نظر گرفته شدن اصول پدافند غیرعامل ساخته شده‌اند.

وی با اشاره به سوابق شکل‌گیری اصول پدافند غیر عامل در کشور و قوانین آن گفت: نهادهای ما از برنامه سوم توسعه ملزم به رعایت اصول پدافند غیر عامل در زمان ایجاد زیر‌ساخت‌ها شدند و پیش از آن الزامی برای رعایت این اصول نداشتند.

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور با تاکید بر لزوم مردمی کردن پدافند غیرعامل و آموزش مفاهیم آن به مردم افزود: پدافند غیر عامل هرچند  نگاهی صلح آمیز و غیر مسلحانه دارد اما مکمل بخش دفاعی کشور بوده و بستر مناسبی برای توسعه پایدار است.

وی اظهار داشت: پدافند غیر عامل ارزان‌ترین راه دفاعی و  روشی صلح آمیز برای پیش بینی و پیشگیری از تهدیدات است پس استان‌های ما باید پیوست‌های پدافند غیرعامل خود را داشته باشند در غیر این صورت این آسیب‌ها در آینده گریبان‌گیر ما می‌شود.

مولوی درباره لزوم پرداختن به حوزه سایبری نیز توضیح داد: در بخش سایبری هفتاد درصد از اطلاعات اداری ما در این فضا تبادل می‌شود به همین دلیل پرداختن به این موضوع در عرصه پدافند غیرعامل  اهمیت دارد.

وی با برشمردن حوزه‌های پدافند غیر عامل تاکید کرد: ما هشت حوزه پدافند غیر عامل داریم که در این عرصه بخش محیط زیست و سلامت، سایبر و فضای مجازی و پدافند کالبدی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور  اظهار داشت: در بخش خصوصی و دولتی تدابیر لازم برای اجرای اصول پدافند غیر عامل سنجیده شده است بنابراین هر وقت می‌خواهیم جهت‌گیری کنیم باید این الزامات قانونی را مد نظر قرار دهیم.

وی مردمی شدن اصول پدافند غیرعامل را مهمترین موفقیت در این عرصه برشمرد و عنوان کرد: آموزش و فرهنگ سازی، درگیر کردن بخش خصوصی وکانون‌های علمی، فعال‌سازی ارکان ساختاری، آمادگی تمرین و رزمایش از دیگر نکاتی هستند که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرند.

مولوی از آماده‌سازی و تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: این طرح جامع می‌تواند در توسعه استان‎ها موثر باشد پس باید در هنگام تنظیم همه مسئولان مشارکت داشته و اسناد بالادستی نیز مد نظر قرار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات