کد خبر: ۸۹۳۱۸۳۰
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 18 مهر
 
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نباید از یاد ببریم شکل‌گیری نظامی که شعارش عبارت است از تحقّق دین خدا در زندگی مردم، [...] در دنیایی که دو سه قرن با سرعت به سمت مادی‌گری پیش رفته، چیزی شبیه معجزه بود. (1392/6/14)
جهت‌گیری مشترک
پس از آنکه اواخر تیر ماه امسال سردار جعفری، فرمانده کل سپاه در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد گفته بود: «اگر آمریکا بخواهد تحریم دفاعی و تحریم سپاه را دنبال کند، قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق دو هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع‌آوری کند»، دو روز پیش هم در جلسه شورای راهبردی سپاه در واکنش به برخی ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرد، اگر آمریکایی‌ها چنین حماقتی بکنند، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان هم‌سنگ داعش در نظر خواهد گرفت.
پس از این اظهارات فرمانده کل سپاه، افزون بر برخی رسانه‌های آمریکایی که با تحریف سخنان فرمانده کل سپاه اعلام کردند؛ «در صورت معرفي شدن سپاه به عنوان گروهي تروريستي، سپاه سربازان آمريکايي را در سراسر جهان خواهد کشت»! نیروهای ضد انقلاب خارج‌نشین و وابسته‌های فکری آنها نیز درصدد القای چند صدایی در بین مسئولان کشور برآمدند و با سخنانی وقیحانه سپاه را به جنگ‌طلبی متهم کردند! تا اینکه در حاشیه نشست هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سردار جعفری در کنار محمدجواد ظریف جلوی دوربین‌ها ظاهر شدند و بر موضع مشترک بخش دیپلماسی و دفاعی کشور تأکید کردند که در این میان، دو نکته مهم وجود دارد:
اول، جمهوری اسلامی بر گفت‌و‌گو و تعامل با کشورها با حفظ حقوق متقابل و همچنین پایبندی به تعهدات تأکید کرده و این مهم را در روابط بین‌المللی خود با دیگر کشورها، به ویژه در موضوع هسته‌ای به اثبات رسانده است؛ اما متأسفانه دولت آمریکا ساز مخالف می‌زند و درصدد تحریم‌ها و اقدامات محدود کننده غیر قانونی علیه کشور و ملت ایران است.
دوم، اظهارات جنگ‌طلبانه دونالد ترامپ و بدعهدی‌های مکرر ایالات متحده آمریکا در برجام تجربه نزدیک به چهار دهه پس از انقلاب را به اثبات می‌رساند که هر جا در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی کردیم، دشمن را به عقب راندیم و هر جا در برابر تهدیدات به اسم موضع‌گیری دیپلماتیک و... کوتاه آمدیم، هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم.
 
▼ گزارش روز
آثار وحدت
در روزهای اخیر، در میان اخبار و فضای سیاسی کشور شاهد دو تصویر و اتفاق متفاوت بودیم؛ «کمال دهقان، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس با اشاره به ادعای برخی رسانه‌‌های غربی درباره تصمیمات احتمالی ترامپ علیه ایران و احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی می‌گوید؛ مجلس هر جا که احساس کند خطری سپاه را تهدید کرده و قصد تضعیف آن را دارد، قطعاً در جهت حمایت و دفاع از سپاه اقدام خواهد کرد.»، «فرمانده کل سپاه نیز با تأکید بر یکسان بودن جهت‌گیری دیپلماتیک و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: آقای ترامپ مطمئن باشند که ما با وزارت امور خارجه و دولت‌مان یکدل هستیم.»، «محمدجواد ظریف گفت: همه دنیا اذعان دارند که برادران ما در سپاه پاسداران بیشترین حمایت را از همسایگان در مقابل تروریسم داشته‌اند و حرکت‌ها و اقدامات این‌چنینی تأثیری ندارد و اگر ایالات متحده می‌خواهد تحریم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کند، تهران مقابله به مثل خواهد کرد.»، «بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال تروریستی نامیدن سپاه گفت: امیدوارم هیئت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خود این خطای استراتژیک و مهم را نداشته باشد؛ اما اگر این کار را بکند پاسخ ایران سخت، قاطع و کوبنده خواهد بود.» جملاتی که کنار هم قرار گرفتن آنها چشم‌انداز و تصویری از همدلی و همراهی در کشور را در برابر ما قرار می‌دهد؛ درست برخلاف تصویر دومی که این روزها از میان بگو مگوها و پیغام و پسغام‌هایی که در سخنرانی‌های عمومی میان تعدادی از مسئولان به افکار عمومی مخابره می‌شود؛ دو تصویر متضادی که از یک موضوع مهم‌تر پرده برمی‌دارد و نشان می‌دهد اگر ما در حوزه‌ای اتفاق نظر داشتیم و همه مسئولان و جریان‌های سیاسی کنار هم قرار بگیرند، مانند آنچه امروز در حوزه دفاعی کشور شاهد آن هستیم پیشرفت حاصل خواهد شد، اما هر کجا که در کنار هم نبودیم و مقاصد سیاسی را بر منافع ملی ترجیح دادیم، آسیب‌پذیر شدیم، مانند آنچه متأسفانه در زمینه فساد و مبارزه با آن شاهد هستیم.
 
▼ خبر ویژه
سکوت دولت درباره دستگیری جاسوس هسته‌ای
با گذشت یک سال از تشکیل پرونده عبدالرسول دری‌اصفهانی که به اتهام جاسوسی در تیم هسته‌ای دستگیر شده بود، سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: این فرد دو تابعیتی بوده و تابعیت کانادا و ایران را داشته و در سال‌های گذشته با دو سرویس جاسوسی ارتباط داشته است که به تازگی حکم وی قطعی شده و متهم در حال طی کردن پنج سال حبس خود به جرم جاسوسی است. گفتنی است، در جریان دستگیری این فرد ابتدا رسانه‌های زنجیره‌ای خبر را تکذیب کردند و در ادامه با تأیید قوه قضائیه، این رسانه‌ها سناریوی همیشگی خود، یعنی بایکوت جاسوس هسته‌ای را در پیش گرفتند و حتی برخی رسانه‌ها در اقدامی غیر حرفه‌ای حضور دری‌اصفهانی در تیم هسته‌ای را انکار کردند. این در حالی بود که این رسانه‌ها در شرایطی که گمان می‌کردند بابک زنجانی یکی از فعالان اقتصادی در دولت قبل است، روزانه گزارش‌های مبسوطی را علیه وی در رسانه‌های خود کار می‌کردند. بازتاب جاسوس هسته‌ای در فضای مجازی به دلیل هوچی‌گری‌های خبری برخی رسانه‌ها در پی ادعاهای کذب یک کانال تلگرامی معاند نسبت به اهمیت آن بسیار کمتر بود و این موضوع از دید کاربران پنهان ماند. آنچه شاید کمتر کسی به آن توجه کرد، واکنش نشان ندادن دولت به دستگیری یک جاسوس در تیم هسته‌ای بود تا جایی که تا کنون واکنشی از سوی ظریف، عراقچی و... نسبت به این مسئله دیده نشده است.

▼ اخبار
1ـ آماده‌باش ارتش آمریکا

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با تأکید بر اینکه واشنگتن هنوز هم برای حل بحران شبه‌جزیره کره به راه‌حل دیپلماتیک امید دارد، گفت: با این حال ارتش باید آماده (اقدام نظامی) باشد. وی که در نشست سالیانه انجمن ارتش ایالات متحده سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر، تلاش‌ها بر به‌کارگیری دیپلماسی به پشتوانه تحریم‌های اقتصادی متمرکز است تا کره شمالی از مسیر خود برگردد. وی با اشاره به ناتو، تأکید کرد: واشنگتن باید آماده همکاری با شرکای خود باشد. متیس پیش از این هشدار داده بود که جنگ با کره شمالی «فاجعه‌بار» خواهد بود و کاخ سفید گزینه نظامی را تنها به نحوی به کار خواهد گرفت که کره جنوبی در معرض خطر قرار نگیرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بارها به اقدام نظامی علیه کره شمالی تهدید کرده است و این تهدیدها ممکن است آتش یک نبرد هسته‌ای را شعله‌ور کند.

 
2ـ نتوانستیم از حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی و آقای عسکراولادی بهره ببریم
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، نماینده سابق مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفت: اگر در زمان حیات مرحوم آقای مهدوی‌کنی و مرحوم آقای عسکراولادی نتوانستیم به جمع‌بندی برسیم و حمایت از یک فرد واحد را دنبال کنیم، معلول نبود تشکیلات منسجمی است که مجموعه را دور هم جمع کند. یعنی نبود چنین تشکیلات منسجمی، موجب شد شخصیت‌هایی، مانند آیت‌الله مهدوی‌کنی و آقای عسکراولادی هم نتوانند نقش‌آفرینی کنند و کاری انجام دهند. حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در ادامه افزود: الآن هم در غیاب شخصیت‌هایی، مانند این دو بزرگوار، ما به دنبال محوریت لیدر واحد نیستیم و همان دوره هم معتقد به لیدر واحد نبودیم. این برداشت رقبای اصولگرا بود که روی افراد تمرکز کرده و برخی افراد را به عنوان لیدر ما معرفی می‌کردند؛ در حالی که برای ما این چنین نبود.
 
3ـ آمریکا مانند آفتاب‌پرست مدام رنگ عوض می‌کند
خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) با اشاره به اینکه آمریکا عامل اصلی تروریسم در جهان است، نوشت: واشنگتن خود را سردمدار جنگ علیه تروریسم می‌داند تا از این طریق توجیهی برای مداخلات خود در امور داخلی افغانستان، عراق، لیبی و... داشته باشد. این خبرگزاری همچنین فاش کرد، در ماه می سال جاری، گروهی از تروریست‌ها به دستور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سرویس اطلاعاتی کره جنوبی با هدف اجرای یک عملیات تروریستی با مواد شیمیایی و بیولوژیکی علیه رهبر ما، به کشور نفوذ کردند. این اقدام ماهیت واقعی آمریکا به منزله عامل اصلی تروریسم در جهان را نشان می‌دهد. این خبرگزاری در ادامه نوشت: آمریکا مانند «آفتاب‌پرست» مدام رنگ عوض می‌کند تا سرنگونی حکومت‌ها در کشورهای دیگر را توجیه کند.
 
4ـ مذاکره تنها راه‌حل اختلاف دولت عراق با اقلیم کردستان
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق به آمادگی اربیل برای آغاز گفت‎و‎گو با بغداد درباره طرح‎ها و پرونده‏های باز، بدون تعیین پیش‌شرط تأکید کرد و گفت: باید وقت کافی برای گفت‏وگوی دو طرف داده شود. بارزانی در دیدار با هیئتی از اتحادیه اروپا به ریاست سفیر جدید آن در عراق اعلام کرد: گفت‎وگو تنها راهی است که شاید مشکلات بین اربیل و بغداد را حل کند. رئیس منطقه کردستان عراق همه‌پرسی بر سر استقلال کردستان را بیانگر اراده مردم کُرد دانست و اظهار داشت: اربیل به خوبی می‌داند که به دنبال همه‌پرسی باید مذاکراتی با دولت بغداد صورت بگیرد و گفت‎وگو با طرف عراقی سبب رسیدن به توافق دو طرفه درباره همه مسائل مورد اهتمام می‌شود.
 
▼ اخبار کوتاه
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در سفر به فلسطین اشغالی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد. در این سفر، مقامات این رژیم غاصب بر حتمی بودن مقابله با جمهوری اسلامی ایران در سوریه تأکید کردند(!) و با اشاره به افزایش شمار نیروهای جبهه مقاومت در سوریه، حضور متحدان تهران در همسایگی اسرائیل را غیر قابل تحمل خوانده و گفتند جنگ در سوریه با ایران حتمی و اجتناب‌ناپذیر است.
خبرهای دریافتی از سازمان بورس و اوراق بهادار حاکی از آن است که هلدینگ سرمایه‌گذاری ایتالیایی «آزیموت» با تحصیل 20 درصد از سهام شرکت «سبدگردانی انتخاب مفید» به طور رسمی وارد بازار سرمایه ایران شده است. ورود هلدینگ آزیموت با 1400 نفر نیرو به بازار سرمایه ایران، افزون بر اینکه یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، ارتقای دانش فنی و مالی بورس کشور را به همراه دارد.
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران با اشاره به افزایش صلاحیت دادگستری استان تهران از سوی مجلس شورای اسلامی و رسیدگی به دعاوی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا گفت: تا به امروز حدود 300 رأی به نفع شهروندان‌مان و علیه دولت آمریکا صادر کرده‌ایم که رقم محکومیت دولت آمریکا در این پرونده‌ها بالغ بر ١١٠ میلیارد دلار است.
مذاکره‌کنندگانی از دو جنبش فلسطینی فتح و حماس به مصر سفر کرده‌اند تا مذاکرات خود را برای پایان دادن به اختلافات ۱۰ ساله شروع کنند. از زمان کنترل جنبش مقاومت اسلامی حماس بر نوار غزه و خروج تشکیلات خودگردان فلسطین از این منطقه در سال ۲۰۰۷، این مذاکرات بزرگ‌ترین تلاش برای برقراری صلح میان دو طرف به شمار می‌آید.
«هاپتون» سفیر انگلیس در تهران گفت: برجام بهترین چارچوب را برای پیشبرد روابط با ایران مهیا کرده است تا ایران عضو فعال و سازنده جامعه جهانی شود. هاپتون افزود: اگر ترامپ پایبندی ایران به توافق‌نامه را تأیید نکند، انگلیس به تلاش خود برای نگه داشتن برجام با تمرکز بر کنگره آمریکا ادامه می‌دهد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از دولت دوازدهم خواست قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را اجرا کند. شافعی اظهار داشت: بخش خصوصی معتقد است اراده‌ای برای توانمندسازی بخش غیر دولتی وجود ندارد و حرف‌هایی هم که هیئت دولت می‌زند، از روی اعتقاد و باور قلبی نیست؛ چون در عمل ما شاهد تغییر محسوسی در این حوزه نبوده و نیستیم.
ارسال نظرات