یادداشتی از دکتر فیروز اصلانی،دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران و عضو هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان:
منشا و ریشه مشکلات مختلف کشور نه فقدان یا ضعف قانون بلکه عدم حسن اجرای قانون و عدم استفاده از ظرفیت های بسیار عالی و موجود قانون اساسی و نفسانیت است.
کد خبر: ۸۹۳۱۸۱۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

تغیییر قانون اساسی، آدرس غلط و فرافکنی است. ریشه مشکلات کشور خود برخی از مقامات و احزاب و جریانات سیاسی ناسالم هستند.

منشا و ریشه مشکلات مختلف کشور نه فقدان یا ضعف قانون بلکه عدم حسن اجرای قانون و عدم استفاده از ظرفیت های بسیار عالی و موجود قانون اساسی و نفسانیت است. 

بهترین و کارامد ترین قانون بدست افراد نامطلوب،ناکارامد، غیر انقلابی و غیر متخلق دچار سوء جریان می شود بالعکس بدترین و ناکارامدترین قانون به دست مقامات مطلوب، کارامد، انقلابی و مهذب موجبات خیر و صلاح ملت را فراهم می کند.  مشکلات ریشه در ناکارامدی و ضعف و نفسانیت مسئولان و متولیان امور دارد. امام علی علیه السلام فرمودند : "انما لایقیم امرالله سبحانه الا من لایصانع و لا یضارع و لا یتبع المطامع" (حکمت 107نهج البلاغه)

در گفتمان امام خمینی (ره) نقطه عزیمت هر اصلاحی رویکرد اصلاح اخلاقی است. بدون اخلاق و تهذیب اخلاقی هرگونه حرکت و ساختاری به نتیجه مطلوب نمی رسد.  ریشه همه مفاسد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی فساد و عدم تهذیب نفس انسان هاست.تا بشر مهذب نشود و مقدرات امور به دست افراد مهذب نیفتد، مشکلات ادامه دارد. ساختار ها و نهادها با انسان اداره مى شود. بسته به صلاح و فساد اخلاقی  انسان ها نتیجه عملکرد نهادها و ساختارها متفاوت است. 

مشکلات کشور عمدتا ریشه در عدم تهذیب از یک سو و عدم حسن اجرای قانون بویژه قانون اساسی از سوی دیگر دارد.

کشور ما واجد بهترین و مترقی ترین قانون اساسی دنیا ست و از ساختارها و ظرفیت های بالفعل و بالقوه برای پیشبرد امور کشور برخوردار است.

نظام سیاسی خاص برامده از نظریه سیاسی خاص امام راحل امت ره عالی ترین و برترین نظریه و مدل حکومتی جهان کنونی است. اگر اینچنین نبود که اینهمه توطئه و جنگ سرد و گرم و نرم و سخت توسط استکبار و مهره ها و عواملش نیاز نبود.

آدرس غلط ندهیم. مشکل اصلی کشور خود برخی از مقامات و احزاب و جریانات سیاسی ناسالم و نامطلوب سیاسی هستند. برخی از مقامات و جریانات سیاسی چون ریشه مشکلاتند و حتی خودشان مشکل اند فرافکنی کرده  رفع مشکل را منوط به تغییر قانون اساسی و ساختارهای منبعث از آن معرفی می کنند. 

اگر گفتمان امام راحل امت (ره) و مطالبات بسیار اساسی و ارزشمند و نسخه تجویزی امام حاضر امت (حفظه الله) سرلوحه رفتار مسئولان نظام و انقلاب اسلامی قرار می گرفت مشکلات کنونی در جامعه اسلامی پدید نمی آمد که بخواهیم اکنون برای رفعش تلاش کنیم.

راه حل کلیه مشکلات کشور بازگشت به این گفتمان و نسخه مذکور و تحقق راهبردهای اساسی منطبق بر آن است. باید با خدا بست و به دهان کدخدا زد. این قانون و سنت لایتغیر الهی است که نزول برکات الهی و خروج از بن بستهای بشر ساخته تنها در گرو تقوای الهی است.  من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب.

 جریانات سیاسی بیجهت آدرس غلط ندهند و ذهن مردم را از خود شان که ریشه مشکلاتند منحرف نکنند.

ارسال نظرات