نورانی گفت: صادرات محصولات باغی در 5 ماه ابتدایی سال 96 از نظر وزنی 27 درصد و از نظر ارزشی 16 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۹۳۱۷۵۶
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، سید رضا نورانی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: کل صادرات محصولات کشاورزی در 5 ماه ابتدایی سال 96، 2 میلیون و 15 هزار تن و به ارزش 1 میلیارد و 726 میلیون دلار است.

وی افزود: سهم محصولات کشاورزی به کل صادرات از نظر وزنی 4 درصد و از نظر ارزشی 10 درصد بوده است.

نورانی ادامه داد: مقایسه این 5 ماه در سال 96 نسبت به سال 95 نشان می‌دهد که چیزی در حدود 10 درصد صادرات محصولات کشاورزی کاهش یافته است و این در حالی است که امسال میوه فراوانی توسط کشاورزان تولید شده بود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: در رابطه با محصولی مانند سیب درختی حدود 85 درصد از نظر ارزشی و حدود 81 درصد از نظر وزنی کاهش صادرات داشته‌ایم. صادرات محصولات باغی نیز در سال 96 از نظر وزنی 27 درصد و از نظر ارزشی 16 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: امسال وضعیت تولید محصولات باغی بسیار خوب بود اما نتوانستیم از این فرصت و توانمندی در حوزه تولید استفاده کنیم و در حالی که انتظار داشتیم صادرات محصولات باغی بسیار بیشتر از سال قبل باشد این اتفاق صورت نگرفت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این مطلب که دلیل کاهش صادرات را باید از وزارت جهاد کشاورزی پرسید به  گفت: هنوز زیرساخت‌های ما برای صادرات کلان آماده نیست، به طور مثال زمانی که در بازاری مانند قطر باز می‌شود، چون وضعیت جاده‌ای و حمل و نقل ما محدود است به یکباره هزینه انتقال 30 درصد افزایش می‌یابد و این نشان دهنده ضعف در حوزه صادرات است و همین موارد موجب می‌شود تا فرصت‌های خوبی را از دست بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی عده‌ای پشت درهای بسته برای صادرات تصمیم گیری کرده و جایزه صادراتی تعیین می‌کنند، باید توجه داشته باشند که در نظر گرفتن واردات به عنوان مشوق صادراتی نمی‌تواند باعث صادرات بیشتر شود بلکه تنها واردات را افزایش می‌دهد.

نورانی در پایان یادآور شد: یک مشکل اساسی این است که تعرفه‌های ترجیحی کشورهایی که با ما داد و ستد دارند نسبت به ما بالا است به طور مثال چین خواهان گیلاس ایران بود اما آن چنان تعرفه بالایی داشت که نتوانستند به راحتی گیلاس وارد کشور کنند این در حالی است که بازار ما پر از کالاهای چینی است.

ارسال نظرات