تحلیل معاون اسبق سازمان توسعه تجارت:

اوضاع خیلی خراب است!

کرمانشاهی گفت: دولت فقط کلیات آمارها را اعلام می‌کند، ما اگر جزئیات را به تفکیک صنعت، معدن، کشاورزی نداشته باشیم چگونه می‌توانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم.
کد خبر: ۸۹۳۱۷۵۵
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، کیومرث کرمانشاهی معاون اسبق سازمان توسعه تجارت و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال اظهار کرد: تجارت خارجی در حال حاضر یله و رهاست و مثبت و منفی شدن تراز تجاری هم امری اتفاقی است، دلیل این مسئله هم این است که ما در تجارت اصلا برنامه‌ای نداریم.

وی افزود: اگر قرار بود طبق برنامه‌ها عمل کنیم در حال حاضر باید طبق برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم سال گذشته 80 میلیارد دلار صادرات انجام می‌دادیم. در حال حاضر آمار امسال نسبت به سال گذشته مقایسه می‌شود، در حالی که آمار سال گذشته هم خودش کاهشی بوده است.

وضعیت تجارت خارجی از سال گذشته هم بدتر است

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: وقتی آمار تجارت خارجی نسبت به آمار منفی سال گذشته هم کاهشی است، پس باید بگوییم که اوضاع خیلی خراب است. همچنین باید به این مسئله هم اشاره کرد که جزئیات آمارها دقیق اعلام نمی‌شود.

کرمانشاهی با انتقاد از نحوه انتشار آمارهای تجارت خارجی تصریح کرد: دولت فقط کلیات آمارها را اعلام می‌کند، ما اگر جزئیات را به تفکیک صنعت، معدن، کشاورزی نداشته باشیم چگونه می‌توانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. در حال حاضر مدتهاست که آمار بخش خدمات اعلام نمی‌شود. ضمن اینکه 10 قلم اول کالای صادراتی ما عموما پایه نفتی دارد.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم با این که اهداف صادرات غیر نفتی تعدیل شد و از آن پیشرفتهای مدنظر در برنامه‌های قبلی خبری نیست، بازهم امسال نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر برسیم. در حال حاضر در برنامه ششم چیزی نزدیک به 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی هدفگذاری شده، در حال که اگر طبق روند برنامه‌های قبلی هدفگذاری می‌شد امسال باید به بیش از 80 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست پیدا می‌کردیم. بنابراین امسال با شرایطی که در نیمه نخست سال به وجود آمده دست یابی به صادرات 50 میلیارد دلاری بعید است.

در دولت همه به دنبال صادرات نفت و خام فروشی هستند

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: صادرات غیر نفتی در حال حاضر متولی مشخصی ندارد و دلسوزی لازم برای آن انجام نمی‌شود. همه در دولت به دنبال خام فروشی و صادرات نفت هستند. در نهایت اگر خیلی به صادرات غیرنفتی فکر کنیم به دنبال صادرات محصولات پتروشیمی هستیم. اخیرا متوجه شدم که اتاق بازرگانی تهران در لندن برای پیگیری صادرات غیرنفتی دفتری را تاسیس کرده ولی وقتی پیگیری کردم متوجه شدم که این دفتر فقط برای صادرات پتروشیمی ایجاد شده است.

کرمانشاهی بر همین اساس گفت: بنابراین متاسفانه اکنون همه به دنیال صادرات صنایع مادر و یا 5 صنعت خاص به نامهای نفت، گاز، فولاد، خودروسازی و پتروشیمی هستند و کسی برای صنایع کوچک و متوسط برنامه ندارد. وقتی برای تجارت خارجی هدف گذاری می‌کنیم، باید سهم هر بخش را مشخص کنیم و بعد به دقت نوع پیشرفت کار را رصد کنیم.

جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی خروجی ندارد

وی بیان کرد: باید بفهمیم کدام بخشها کم کاری کردند. ما قبلا کمیته‌های استانی داشتیم. میزهای کالایی فعال بودند. چرا کالایی مانند پسته باید در بسته‌های 50 کیلویی صادر شود؟ چرا زعفران ما باید به این شکل صادر شود؟ کسی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نمی‌کند. جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی خروجی ندارد. اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. وقتی فلان معاونت در دولت فقط یک جلسه برای اقتصاد مقاومتی برگزار کرده شما چه توقعی دارید؟ در اقتصاد مقاومتی قرار شد بر مزیتهای منطقه‌ای و استانی تاکید شود. قرار شد نگاه ما به داخل باشد و همچنین در کنار آن با دنیا هم کار کنیم.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در حال حاضر هفت ماه از سال گذشته و اگر بخش خصوصی و دولتی در این راستا هماهنگ نشوند و صنایع کوچک و متوسط تقویت نشود، وضعیت به همین شکل خواهد بود.

ارسال نظرات