واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/43

تعریف کلمه «مستخدم» در تعلیم و تربیت/ از مستخدم ثابت تا مستخدم موقت

در واژه‌شناسی آموزش و پرورش، مستخدم فردی است که در مقابل دریافت حقوق یا دستمزد یا هر نوع پاداش، برای انجام دادن کار، با فرد یا سازمانی پیمان می‌بندد.
کد خبر: ۸۹۳۱۶۷۴
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
 

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه مستخدم/Employee آمده است: فردی که در مقابل دریافت حقوق یا دستمزد یا هر نوع پاداش، برای انجام دادن کار، با فرد یا سازمانی پیمان می‌بندد. این کار می‌تواند زیر نظر خود کارفرما یا مستخدم دیگر یا بخشی از سازمانی باشد که به‌وسیله او اداره می‎شود.

خدمتکار، خدمت‌گزار، کسی که از او در برابر حقوق مشخص خدمت بخواهند، خدمت کننده؛ کارمند.

مستخدم پیمانی/Contractual Employee: مستخدمی‌که به‌موجب قرارداد به‌طور موقت برای مدت معین و کار مشخّصی استخدام می‎شود‏. شرایط استخدام این قبیل مستخدمین به‌موجب آیین‌نامه‌ای است که توسط سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‎رسد.

کارمند قراردادی

مستخدم ثابت/Registered Employee/Permanent Employee: مستخدمی‌که به‌موجب حکم رسمی برای تصّدی یکی از پست‌های سازمانی مشمول آیین‌نامه استخدام شده باشد. خدمت مستخدم مادام که موجبات خاتمه خدمت تصریح شده در آیین‌نامه مربوط پیدا نشده باشد، ادامه خواهد یافت.

کارمند رسمی

مستخدم رسمی/Official/Registered Employee: مستخدمی‌که به‌موجب حکم رسمی در یکی از گروه‌های استخدامی در جداول حقوقی برای تصّدی یکی از پست‌های سازمانی وزارتخانه‌ها یا مؤسّسات دولتی مشمول قانون مربوط، استخدام شده باشد.

کارمند رسمی

مستخدم غیر‌رسمی/Unregistered Employee: مستخدمى‌که خدمت دولت شغل ثابت او نیست و از این بابت براى او حقوق ثابتى وضع و ایجاد نمی‎شود‏؛ یعنى از نظام ترفیعات و بازنشستگی و مزایاى قانونی دیگر مستخدم رسمی بهره نمی‌برد؛ ولى از لحاظ مقررات و انتظامات داخلى ادارات و قانون جزاى کارکنان دولت تابع قواعد عمومى است. مستخدم قراردادى و روزمزد و حکمى، از اقسام مستخدمان دولتی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهردارى‌ها مصداق مستخدم غیر رسمى هستند.

کارمند پیمانی

مستخدم موقت/Temporary Employee: مستخدمى‌که به‌موجب قرارداد، به‌طور موقت برای مدت معین و کار مشخّص استخدام یا به ضرورت و تشخیص بالاترین مقام اجرایی شرکت‌ها و واحدهای مشمول قانون مربوط، تصّدی یکی از پست‌های سازمانی را به‌طور موقت عهده‌دار می‎شود.

کارمند غیر‌رسمی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار