رئیس شورای روستای آشیر با بیان اینکه درختان 200 ساله را قطع کرده و نیمه شب از جنگل خارج می‌کنند، اظهار کرد: اگر مشکل و مسئله‌ای در میان نیست و با نظارت منابع طبیعی صورت می‌گیرد چرا نیمه شب اقدام به این کار می‌کنند؟
کد خبر: ۸۹۳۱۶۵۰
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزارش خبرگزاری بسیج مازندران، اخیراً موضوع برداشت چوب از جنگل‌های پنجک از توابع مرزن آباد در غرب استان مازندران با وجود اجرای طرح تنفس خبرساز شده و به گفته مقامات محلی و روستائیان آشیر از جنگل‌های پنجک در این منطقه به‌صورت بی‌رویه و غیرقانونی چوب برداشت می‌شود و با وجود اجرای طرح تنفس هیچ اقدامی از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی غرب استان انجام نمی‌گیرد.

در حالی که حسینی رئیس شورای روستای آشیر و مردم منطقه خبر از برداشت غیرقانونی درختان جنگل در این منطقه می‌دهند اما رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس چیز دیگری می‌گوید.

مهرداد خزایی‌پول در گفت‌وگو با فارس، با رد اظهارات و ادعای رئیس شورای روستای آشیر گفت: خبر جنگل‌خواری جنگل‌های روستای آشیر مرزن‌آباد توسط شورای آن روستا که چندین‌بار در رسانه‌ها انتشار یافت، کذب محض است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس بیان کرد: با وجود مراجعه شورا به اداره منابع طبیعی و استعلام مستثنیات این قطعه که به مساحت 5 هکتار است، نامبرده اقدام به فیلم‌برداری و درج اخبار کذب و نشر آن در فضای مجازی کرده که موجب بهره‌‌برداری شبکه‌های معاند از این فیلم و تخریب مسؤولان شد.

خزایی‌پول ادامه داد: این امر موجب تشویش اذهان عمومی و دوستداران محیط زیست شده است.

وی از تشکیل پرونده در مراجع قضایی علیه شورای این روستا خبر داد و تصریح کرد: از بدو درخواست متقاضی که خریدار درخت به‌وسیله نقشه‌برداری و بررسی کامل مشخص شده، مساحت 8 هزار و 682 متر مربع نیز از اراضی ملی مازاد بر مستثنیات، توسط متقاضی ارائه شده که اقدام به رفع تصرف و به اراضی ملی برگردانده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس در پایان گفت: تمامی اقدامات قانونی شامل تنظیم صورت نشانه‌گذاری و استحصال با نظارت منابع طبیعی صورت گرفته است.

در همین ارتباط و درباره سخنان خزایی پول رئیس شورای روستای آشیر نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: ما اصلاً از موضوع خبر نداشتیم، بحث برداشت غیرقانونی چوب را خود رئیس منابع طبیعی چالوس به ما اطلاع داد.

سیدمحمود حسینی افزود: رئیس منابع طبیعی چالوس به ما گفته است که این افراد از بالا مجوز دارند و ما نمی‌توانیم در برابر آنها کاری انجام دهیم و جلوی آنان را بگیریم.

رئیس شورای روستای آشیر با بیان اینکه درختان 200 ساله را قطع کرده و نیمه شب از جنگل خارج می‌کنند، اظهار کرد: اگر مشکل و مسئله‌ای در میان نیست و با نظارت منابع طبیعی صورت می‌گیرد چرا نیمه شب اقدام به این کار می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: رئیس منابع طبیعی چالوس خودش بیان کرده که افراد از بالا مجوز دارند و کاری از دست ما برنمی‌آید.

حسینی با بیان اینکه به فرض بحث مستثنیات مطرح باشد، افزود: آیا رودخانه حریم ندارد که این افراد درختان حاشیه رودخانه را هم قطع می‌کنند؟ چرا منابع طبیعی جلوی قطع درخت در حریم رودخانه را نمی‌گیرد؟

مسؤولان منابع طبیعی اظهارات مردم و شورای منطقه را کذب می‌دانند اما تنها مردم و منابع محلی روستای آشیر نبوده‌اند که این موضوع را تأیید کرده‌اند، معاون حفاظت محیط زیست استان مازندران هم در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با برداشت غیرقانونی در جنگل‌های مرزن‌آباد قول پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی را داده بود.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران عوامل خود را برای بازدید از این منطقه اعزام کرده و گزارش‌های مستند از نحوه برداشت تهیه کرده است.

معاون محیط زیست مازندران با اعلام اینکه موضوع برداشت غیرقانونی چوب از جنگل‌های منطقه مرزن‌آباد چالوس از زمانی که مورد پیگیری این رسانه قرار گرفت در برنامه کاری قرار دادم، اظهار کرد: مسؤول محیط زیست چالوس در منطقه حضور یافته و مستندات تخلفاتی که در حال انجام است را تهیه کرده است.

علی‌اکبر یداللهی بیان کرد: مراتب اعتراض محیط زیست به‌صورت قانونی از طریق مقامات قضایی در حال پیگیری است و باید با کمک مراجع قضایی وارد عمل شویم.

بر اساس اظهارات و شواهد و مشاهدات منابع محلی و محیط زیست استان مازندران برداشت غیرقانونی چوب در جنگل‌های توابع مرزن‌آباد در حال انجام است.

در حالی که مسؤولان اداره‌کل محیط زیست استان مازندران قول پیگیری موضوع برداشت و جنگل‌خواری را از طریق مراجع قانونی می‌دهند و متولی منابع طبیعی شهرستان چالوس که مستندات  و اظهارات منابع محلی نشان از غارت منابع ملی را می‌دهد به‌دنبال اقدام و ایجاد پرونده قضایی علیه شورای آشیر است.

علاوه بر آن مردم منطقه نیز با ابراز ناراحتی و نگرانی از موضوع بیان کرده‌اند که این افراد زمین‌های مردم را در ابعاد کوچک می‌خرند و با طرح موضوع مستثنیات به زمین‌خواری هم می‌پردازند.

مردم این روستای با بیان اینکه کامیون‌های زیادی از دل جنگل درختان چندصد ساله را خارج می‌کنند، گفته‌اند:  پیرمرد محلی که برای سوخت زمستانی خود شاخه‌های درخت را قطع کرده است عوامل منابع طبیعی هیزم‌ها را گرفته و همچنین وی را برای گرفتن تعهد به منابع طبیعی برده‌اند اما فردی بیش از 100 کامیون الوار را با ضخامت بیش از 30 سانتی‌متر از جنگل خارج می‌کند اما هیچ اقدامی در قبال وی صورت نمی‌گیرد.

به‌راستی در جنگل‌های غرب مازندران چه خبر است؟ افرادی بدون هیچ واهمه و ترسی اقدام به جنگل‌خواری و زمین‌خواری و همچنین تجاوز به حریم رودخانه می‌کنند که حتی به گفته مردم باعث خشک شدن رودخانه هم شده‌اند.

لزوم پاسخگویی منابع طبیعی غرب استان و سازمان جنگل‌ها در زمینه جنگل‌خواری و غارت منابع ملی در جنگل‌های مرزن‌آباد ضروری است و همچنین دلیل عدم جلوگیری از این نابودی سرمایه‌های کشور از طرف یگان حفاظت منابع طبیعی استان چیست؟ چرا افرادی به‌راحتی به این اقدام دست می‌زنند که منابع طبیعی که متولی حفظ جنگل‌هاست توانایی مقابله با آنان را ندارد.

با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه حفظ و حراست منابع ملی به ویژه جنگل‌ها، طرح تنفس و توقف برداشت  چوب از آغاز سال 96 در حال اجراست و می‌طلبد با پیگیری جدی‌تر این موضوع  با قطع دستان متجاوزان به داد جنگل‌های پنجک از توابع مرزن‌آباد برسد و دغدغه و نگرانی مردم و دوستداران طبیعت را در این زمینه برطرف کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها