محمدحسن اسدی در بازدید از دو پروژه تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت و تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی اظهار داشت: امروز علاوه بر این دو پروژه، سایر فعالیتهای عمرانی شهر نیز روال عادی خود را طی میکند و با هیچ توقفی روبرو نیستیم.
اسدی با بیان این مطلب که دو تقاطع غیرهمسطح مطهری- امیرکبیر و شهید رودکی در راستای تعهدات شهرداری مبنی بر ایمنسازی محور کمربندی، توسط مهندسان جوان و توانمند شیرازی در دست ساخت است افزود: در شرایط کنونی که برخی کلانشهرها به دلیل مشکلات مالی، بیش از 7 ماه است که عملیات عمرانی خود را متوقف کردهاند، پروژه های شهرداری شیراز همچنان فعال است و با توجه به مشکلات اقتصادی، اهتمام مجموعه مدیریت شهری بر عدم توقف روند توسعه و عمران شهر و تأمین رفاه شهروندان است.
وی در تشریح تقاطع غیرهمسطح مطهری- امیرکبیر- رحمت نیز گفت: این پروژه سه سطحی پروانهای شکل با هفت پل و مجموع طول پنج کیلومتر، در حال حاضر بزرگترین پروژه شهر شیراز است که با افتتاح آن تحول زیادی در جریان ترافیک ورودی شهر شیراز از سمت بوشهر، بلوار امیرکبیر و بلوار رحمت ایجاد میشود.
اسدی با اشاره به پیشرفت 59 درصدی این تقاطع گفت: موقعیت مکانی و طراحی خاص و منحصر به فرد، این پروژه را از تملک اراضی بی نیاز کرده است و طراحی و اجرای پل نیز به گونهای بود که حتی یک روز هم خیابان امیرکبیر که یکی از محورهای اصلی شهر شیراز است مسدود نشد و تردد خودروهای عبوری در آن جریان داشت.
سرپرست شهرداری شیراز گفت: پروژه سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت با هدف تکمیل یکی از شریانهای اصلی رینگ درون شهری شیراز، روان سازی ترافیک، افزایش ایمنی تردد در کمربندی و کاهش زمان سفرهای درون شهری در حال ساخت است که به دلیل همجواری با باغ جنت و اتصال چند شریان اصلی در محورهای شلوغ شهر، تکمیل و افتتاح سریع آن اهمیت ویژهای دارد.
اسدی با بیان اینکه تا کنون پروژه با حدود 27 میلیارد تومان اعتبار، 59 درصد پیشرفت داشته است که با رصد دائمی و حل مشکلات تملکی، عملیات عمرانی اصلی تا پایان سال به پایان میرسد خاطرنشان کرد: این تقاطع با 64 هزار مترمربع پل سازی و 77 پایه از جمله پروژههای بزرگ عمرانی شیراز است که از نظر ابعادی شش برابر تقاطع بصیرت (پل معالی آباد) و دو برابر تقاطع میدان معلم بوده که به دست جوانان شیرازی و با تکیه بر خودباوری آنها در حال ساخت است.
سرپرست شهرداری شیراز در بازدید از تقاطع شهید عبدالله رودکی نیز در اشاره به نقش و اهمیت این پروژه گفت: تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی با عبور عرضی از محور کمربندی، بلوار ایمان جنوبی و امیرکبیر را به یکدیگر متصل می کند و با ورود به بلوار مهدیه، ارتباط این بخش را با محور غرب شهر برقرار میکند.
اسدی حجم زیاد عملیات عمرانی، نیاز به تملک اراضی مورد مسیر که فاقد سند و مستحدثات هستند و در برخی موارد نیز با اراضی ملی تداخل دارد و همچنین هزینه زیاد جابجایی تأسیسات گاز در بلوار ایمان جنوبی را از مهمترین مشکلات این پروژه دانست و گفت: تاکنون حدود 75 درصد پروژه انجام شده است و ادامه آن نیازمند ایجاد مسیر دسترسی برای جابجایی ترافیک است .
وی با بیان این مطلب که پل روگذر شمال به جنوب تقاطع غیر همسطح شهید عبدالله رودکی در دو ماه آینده تکمیل می شود، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 80درصد از عملیات عمرانی پل انجام شده و تکمیل بخش باقی مانده مستلزم ایجاد مسیر دسترسی فرعی جهت جابجایی ترافیک است اما افتتاح کل پروژه به علت وجود بحث تملک، زمان بر است.
سرپرست شهرداری شیراز افزود: کمربندی شیراز یکی از مسیرهای پرترافیک این کلانشهر محسوب میشود که هرسال شاهد حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح در این مسیر هستیم. اگرچه مسؤولیت محور کمربندی بر عهده اداره راه و شهرسازی است اما با توجه به توافق انجام شده طبق مصوبه شورای شهر، 18 کیلومتر از این محور در اختیار شهرداری قرار گرفته است که در راستای ایمنسازی این مسیر و کاهش حوادث ناشی از تردد شهروندان از مسیر پرخطر کمربندی، شش تقاطع توسط شهرداری شیراز بر روی کمربندی احداث میشود که تقاطع شهید عبدالله رودکی نیز یکی از آنها است.