در قسمت اول ساندرو، تندر ۹۰ و لیفان ایکس ۵۰ در بازه قیمتی زیر ۶۰ میلیون معرفی و بررسی شد. در ادامه پژو ۲۰۷، برلیانس H۳۲۰ و دانگ فنگ H۳۰ کراس کاندید تکمیل پرونده بررسی اتوماتیکهای ارزان قیمت بازار شدند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، بررسی اجمالی ۳ خودروی اتوماتیک صفرکیلومتر زیر ۶۰ میلیون بازار را انجام داد. در قسمت دوم دو چینی و یک فرانسوی مورد بررسی قرار میگیرند.
خرید و فروش ماشینهای گیربکس اتوماتیک در سالهای اخیر مثل کراس اورها داغ شده است. ترافیکهای سنگین در شهرها، تعویض دندههای مکرر و مشکلات گیربکس و متعلقات آن در خودروهای ارزان قیمت ایرانی و چینی از دلایل اقبال مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک است.
خرید و فروش ماشینهای گیربکس اتوماتیک در سالهای اخیر مثل کراس اورها داغ شده است. ترافیکهای سنگین در شهرها، تعویض دندههای مکرر و مشکلات گیربکس و متعلقات آن در خودروهای ارزان قیمت ایرانی و چینی از دلایل اقبال مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک است.
خودروهای اتوماتیک بازار
۴ -پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید
پژو ۲۰۶ که از سال ۱۳۸۰ در ایران تولید میشود، پرفروشترین خودروی تاریخ پژوی فرانسه است. به دنبال موفقیت ۲۰۶ در ایران و سایر نقاط جهان، شرکت ایران خودرو با همکاری بزرگترین خودروساز سرزمین خروسها، پژو ۲۰۷ (پژو ۲۰۶ پلاس) را در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک از سال ۸۹ به بازار عرضه کرد. با بازگشت مجدد پژو ۲۰۷ به سبد محصولات ایران خودرو پس از وقفه ۴ ساله، تغییراتی در چهره و کابین ۲۰۷ ایجاد شد که لیست تجهیزات آن را پربار کرد و در بازار به ۲۰۷ جدید معروف شد.
چهره پژو ۲۰۷ خوب و قابل قبول است و به نسبت رقبای هم قیمت خود نظیر ساندرو و تندر ۹۰، ظاهر به روز و اسپرتی دارد. متأسفانه کیفیت داشبورد به شدت افت کرده و رنگ و بوی رقبای چینیش را به خود گرفته و در مقایسه با سری اول تولید این خودرو تفاوت کاملاً محسوس است؛ البته نباید از به روز شدن چراغهای عقب و جلو، فرمان طرح جدید با دکمههای کنترلی و مانیتور فابریک داخل خودرو چشمپوشی کرد.
قیمت کارخانهای پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۲ / ۴۷ میلیون تومان و در بازار ۸ / ۵۳ میلیون تومان است که این دو رقم اختلاف قابل توجهی با هم دارند و باز هم ماجرای رانت نمایندگیها و دلال بازی در بازار آزاد آن مطرح میشود و پرداختن به آن تکرار مکررات است.
بگذریم از نقاط ضعف پژو ۲۰۷ میتوان به فضای کم سرنشینان عقب اشاره کرد که همچون برادر سادهترش ۲۰۶ و خانواده ۲۰۶ صندوقدار گریبانش را گرفته است.
در کنار کیفیت پایین داشبورد، نکته مورد توجه کشور سازنده ECU است که دوستان چینی جای آلمانها زحمت تولید آن را میکشند! از گیربکس پژو ۲۰۷ جدید اتوماتیک غافل نشوید که همان گیربکس پر حرف و حدیث ۲۰۶ اتوماتیک و پژو ۲۰۷های سابق است و مشکل خنگی گیربکس و تقه زدن را دارد.
مشخصات فنی و تجهیزات پژو ۲۰۷ اتوماتیک
برلیانس شرکت خودروساز چینی که مونتاژ برخی مدلهای بیامو، میتسوبیشی، تویوتا و پورشه را در شرق آسیا بر عهده دارد. برلیانس در سال ۲۰۱۳ از لحاظ کمیت در تولید ششمین خودروساز بزرگ چین لقب گرفت. چرا از خانواده برلیانس، H۳۲۰ برای بررسی انتخاب شد؟ بازار ایران همواره به هاچ بکها روی خوش نشان داده و حتی جالب است که مردم حاضرند پول بیشتری بابت نمونههای یکسان صندوقدار و هاچ بک یک خودرو بپردازند! مثل تیبا، ساندرو، پراید یا همین برلیانس.
بگذریم سری ۳۰۰ برلیانس تیراژ تولید و بازار فروش بهتری نسبت به سری ۲۰۰ دارد بنابراین برلیانس H۳۲۰ برای دفاع از اعتبار خانوادهاش به میدان آمده است! البته برادر صندوق دار این خودرو با ده شماره بالاتر، شباهت بسیاری از نظر طراحی ظاهری، کابین، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق به نمونه مورد بررسی دارد.
برلیانس H۳۲۰ با ظاهری شبیه به بیامو سری یک از سال ۹۴ روی خط تولید پارس خودرو رفت و از مزیت شبکه گسترده خدمات پس از فروش و اعتبار کیفیت محصولات پارس خودرو، بازار بهتری نسبت به هموطنان خود پیدا کرده است. H۳۲۰ از نظر ظاهری نسبت به چهرههای بیاصالت و گنگ چینیها اوضاع بهتری دارد و توانسته نظر جوانان را به خود جلب کند.
برلیانس H۳۲۰ از موتور BM۱۵ cc۱۵۰۰ و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک بهره میبرد که با وجود عملکرد قابل قبول گیربکس، خودرو کشش کافی را در سربالاییها ندارد. صدای موتور با افزایش دور موتور بالا میرود و در کابین کاملاً حس میشود. هندلینگ ماشین خوب و خودرو کاملاً در دست است.
برلیانس مانند همه هم وطنان خودش در بحث امکانات دست پر جلو آمده، سانروف، صندلی ۸ حالته راننده، فرمان برقی و کامپیوتر سفری بخشی از امکانات این هاچ بک چینی است. برآمدگی برلیانس در قسمت صندوق باعث شده حجم فضای بار آن به نسبت هاچ بک بودنش قابل قبول باشد. فضای سرنشینان عقب تنگ و کوچک است، اما اوضاع در حد خانواده پژو ۲۰۶ بحرانی نیست.
برلیانس H۳۲۰ از موتور BM۱۵ cc۱۵۰۰ و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک بهره میبرد که با وجود عملکرد قابل قبول گیربکس، خودرو کشش کافی را در سربالاییها ندارد. صدای موتور با افزایش دور موتور بالا میرود و در کابین کاملاً حس میشود. هندلینگ ماشین خوب و خودرو کاملاً در دست است.
برلیانس مانند همه هم وطنان خودش در بحث امکانات دست پر جلو آمده، سانروف، صندلی ۸ حالته راننده، فرمان برقی و کامپیوتر سفری بخشی از امکانات این هاچ بک چینی است. برآمدگی برلیانس در قسمت صندوق باعث شده حجم فضای بار آن به نسبت هاچ بک بودنش قابل قبول باشد. فضای سرنشینان عقب تنگ و کوچک است، اما اوضاع در حد خانواده پژو ۲۰۶ بحرانی نیست.
کیفیت و رنگ داشبورد برلیانس قابل دفاع نیست شاید اگر داشبورد کمی نرمتر و با تریم مشکی عرضه میشد منطقیتر بود؛ البته از خودروهای این رنج قیمت هم انتظار چندانی نمیرود. داشبورد خشک و کرم رنگ است. صندلیها به خوبی سرنشینان را در بر میگیرد. سیستم تعلیق به لطف فنربندی مناسب نرم و بهتر از پژو ۲۰۶ است. قیمت برلیانس H۳۲۰ در بازار ۵ / ۵۴ میلیون تومان است.
برلیانس برای استفاده شهری خانواده کم جمعیتی که اهل شتابگیری نیستند و از چهره پژو ۲۰۶ خسته شدهاند، گزینه مناسبی است.
مشخصات فنی و تجهیزات برلیانس H۳۲۰
۶ -دانگ فنگ H۳۰ کراس
H۳۰ هاچ بک کراس محصول دانگ فنگ موتورز چین که با همکاری گروه پژو، سیتروئن (PSA) تولید شده است. ماحصل این همکاری استفاده از پلت فرم سری ۳ اتاق پژو و موتور TU۵ پژو ۲۰۶ بر روی ۳۰H کراس است که ایرانیها با این موتور به خوبی آشنا هستند. قلب تپنده H۳۰ کراس با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، ۲۰۶ صندوقدار V۸، پژو ۴۰۵ SLX و پژو پارس LX مشترک است. هاچ بک کراس کلاسی از بدنه خودرو است که ابعاد آن کمی بزرگتر از هاچبک است و تعلیق و هندلینگ آن بهبود داده شده و تجهیزاتی مانند باربند، فلاپ دور در و سپرها اضافه میشود.
حواشی زیادی درباره H۳۰ کراس از بدو ورود به بازار ایران در اوایل سال ۱۳۹۵ تاکنون وجود داشته است که در گزارشی مجزا، به آن پرداخته خواهد شد. از موتور و گیربکس و پلت فرم گرفته تا تعلیق و ایمنی همگی جای بحث بسیار دارد. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو برای شناخت اجمالی مخاطب از ویژگیهای این خودرو به چند نکته اساسی بسنده میکند.
دانگ فنگ با همکاری PSA تا حدودی مشکلات پژو ۲۰۶ تیپ ۶ را رفع کرده است، اما نکات منفی در کنار این عیبیابی بروز داده است. اچ سی کراس به لطف فاصله بین دو محور بیشتر از ۲۰۶ اتوماتیک، فضای بهتری برای سرنشینان عقب فراهم کرده و با استفاده از گیربکس Aisin ژاپن، مشکلات گیربکس (تقه زنی و معکوس کلافه کننده) را ندارد. با وجود اضافه وزن H۳۰ (حدود ۱۸۰ کیلوگرم سنگینتر از ۲۰۶ اتوماتیک) و گیربکس قدیمی ۴ سرعته، با خودروی پرشتابی مواجه نخواهید بود.
کیفیت پایین داشبورد، ایمنی بحث برانگیز علی رغم ۴ کیسه هوا، هندلینگ نامناسب در سرعتهای بالا از نقاط ضعف و تعویض نرم دنده ها، مصرف سوخت کم و امکانات رفاهی مناسب از نکات مثبت دانگ فنگ H۳۰ کراس است. قیمت دانگ فنگ در بازار با افت قابل توجهی در ماههای اخیر مواجه شده و به ۴۵.۵ میلیون تومان نزول پیدا کرده است.
مشخصات فنی و تجهیزات دانگ فنگ H۳۰ کراس
همانطور که در پایان قسمت اول مشاهده کردید، جدولی برای ارزیابی خودروهای اتوماتیک زیر ۶۰ میلیون تومان مونتاژ داخل ترسیم شد تا انتخاب را برای مشتری سادهتر کند.
گزارش و جدول قسمت اول
در این قسمت هم جدول ارزشیابی با همان معیارهای امتیازدهی قابل مشاهده است. انتخاب یک گزینه به عنوان انتخاب برتر و رد سایر ماشینها انتخاب اصولی نیست. ممکن است برای برخی از خریداران یکی از این متغیرها نسبت به دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد و براساس آن بهترین گزینه اتوماتیک بین این ۳ خودرو را انتخاب کنند. طبق جدول پارامترهای مورد ارزیابی با نمره از ۱ تا ۱۰ ارزیابی شدهاند که ۱۰ بهترین نمره برای عملکرد هر خودرو است.
گزارش و جدول قسمت اول
در این قسمت هم جدول ارزشیابی با همان معیارهای امتیازدهی قابل مشاهده است. انتخاب یک گزینه به عنوان انتخاب برتر و رد سایر ماشینها انتخاب اصولی نیست. ممکن است برای برخی از خریداران یکی از این متغیرها نسبت به دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد و براساس آن بهترین گزینه اتوماتیک بین این ۳ خودرو را انتخاب کنند. طبق جدول پارامترهای مورد ارزیابی با نمره از ۱ تا ۱۰ ارزیابی شدهاند که ۱۰ بهترین نمره برای عملکرد هر خودرو است.
نمره ارزیابی عملکرد خودروهای اتوماتیک زیر ۶۰ میلیون بازار
منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰