رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در همایش تجلیل و تکریم سالمندان:
خبرگزاری بسیج: همایش تجلیل و تکریم سالمندان، فرهیختگان و پیشکسوتان شهرستان ری با حضور معاون فرماندار و جمعی از مسئولان ادارات شهرستان ری در اداره بهزیستی برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۳۱۳۶۸
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰

سید محمد فاضلی نژاد،رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در این آئین با تشریح برنامه های هفته گرامیداشت سالمندان، گفت: برنامه های مختلفی در روزجهانی ناشنوایان و نابینایان در شهرستان ری برگزار شد و امروز نیز به مناسبت بزرگداشت سالمندان برنامه های متنوعی با حضور جمعی از مسئولان ادارات شهرستان ری، پدران و مادران شهدا، پیشکسوتان و فرهیختگان سالمند، اساتید دانشگاهی، کشاورزان نمونه سالمند و افرادی که تجربه و دانش آنان سرمایه های ارزشمندی برای کشور است برگزار شده است.

وی هدف از برگزاری این مراسم را فرهنگسازی در خصوص پاسداشت و گرامیداشت سالمندان دانست و اظهار داشت: توجه و احترام به سالمندان از اصول دین مبین اسلام و جزو فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است و نکوداشت این فرهنگ با توجه به جایگاه عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سالمندان در ابعاد مختلف با رویکرد ترویج فرهنگ سالمند پویا مورد تاکید سازمان بهزیستی است.

 فاضلی نژاد، با اشاره به راه اندازی شورای سالمندان در کشور، خاطرنشان کرد: این شورا به ریاست استانداران و فرمانداران و دبیری سازمان بهزیستی تشکیل می شود که در همین راستا نشست شورای هم افزایی سالمندان روز چهارشنبه با حضور فرماندار ویژه شهرستان ری نیز برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در کشور، اظهار داشت: متاثر از عوامل مختلف شامل ارتقاء سطح سلامت، امنیت، تغذیه و ... سطح امید به زندگی در ایران به 74 سال افزایش پیدا کرده است و این آمار در  کشورهای ژاپن و فرانسه بالاتر از 80 سال و در کشورهای کمتر توسعه یافته آفریقایی 40 سال گزارش شده است.

وی با مقایسه جمعیت سالمندی از سال 35 تا کنون گفت: در سال 1335 جمعیت سالمندی کشور کمتر 600 هزار نفر بالای 60 سال بوده اند در حالی که با کنترل و تعدیل عوامل مرگ زودهنگام، این رقم اکنون حدود 8 میلیون نفر است.

فاضلی نژاد با اشاره به فرصت یا تهدید بودن افزایش جمعیت سالمندی، تصریح کرد: در اگر به زیر ساخت ها توجه داشته باشیم افزایش جمعیت سالمندی به عنوان یک فرصت خواهد بود در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.

 وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم در سال 1420 با افزایش جمعیت سالمندان به انفجار جمعیت سالمندی برسیم که در این شرایط جمعیت سالمندی به حدود 25 میلیون نفر خواهد رسید و چنانچه تمهیدات لازم را در این زمینه نداشته باشیم قطعا این افزایش جمعیت به عنوان تهدید بروز خواهد کرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پیش بینی می شود در 20 سال آینده جمعیت کودکان و سالمندان کشور با هم برابر شود و به همین علت سازمان بهزیستی و همه عوامل و دستگاه های اجرایی برنامه ریز، مجلس و ... باید با تلاش و برنامه های مناسب نیازهای همه سالمندان را تشخیص و زیر ساخت های لازم را مهیا کنند تا توانمندیهای سالمندان در راستای توسعه همه جانبه کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

  

 

ارسال نظرات