به همت تیم جهادی دامپزشکی شهید هدایت ؛
تیم دامپزشکی متشکل از 2 نفر درمانگر و 12 نفر از دستیاران و دست‏اندرکاران (دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای دامپزشکی ترم های 9 و پایین تر) در محل روستاهای هدف در 2 منطقه متفاوت کلات (مناطق مرزی با کشور ترکمنستان) و تایباد (مناطق مرزی با کشور افغانستان) در شرایط سخت آب و هوایی و کار سنگین بدنی به ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی طی ۷ روز کاری به ولی نعمتان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پرداختند.
کد خبر: ۸۹۳۰۹۹۸
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، به همت گروه جهادی شهید هدایت بسیج سازندگی حوزه مقاومت ۱۲۱ شهید مهدی باکری سپاه ناحیه امام حسین(ع) کرج، اردوی جهادی در استان خراسان برگزار شد.

ارائه بیش از 4000 خدمات به مناطق محروم
تیم دامپزشکی متشکل از 2 نفر درمانگر (رزیدنت های رشته بیماری های داخلی) و 12 نفر از دستیاران و دست‏ اندرکاران (دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای دامپزشکی ترم های 9 و پایین تر) در محل روستاهای هدف در 2 منطقه متفاوت کلات (مناطق مرزی با کشور ترکمنستان) و تایباد (مناطق مرزی با کشور افغانستان) در شرایط سخت آب و هوایی و کار سنگین بدنی به ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی طی ۷ روز کاری به ولی نعمتان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

تیم دامپزشکی پس از حضور در روستاهای از پیش تعیین شده، با برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی در محل مسجد یا حسینیه روستا به بیان معضلات مهم و مدنظر کاهش دهنده راندمان دامپروری پرداخته و به بسط دانسته های فردی روستائیان در مورد بیماری های مشترک بین انسان و دام پرداختند.

در این زمینه بروشورهای تهیه شده در مورد بیماری های مهم واگیردار دامی و انسانی از جمله شاربن، CCHF، بروسلوز، تب برفکی و اکتیمای واگیر در بین اهالی توزیع و به در مورد آن ها توضیحات مورد نیاز ارائه شد.

پس از برقراری ارتباط کلامی موثر بین درمانگران و اهالی، مشکلات و بیماری های اسپورادیک به صورت پرسش و پاسخ مطرح شده و درمانگران با توجه به شرایط در این جلسات پرسش و پاسخ به ارائه خدمت به ولی نعمتانمان پرداختند.

در پایان کلاس های آموزشی و ترویجی، ثبت نام از روستائیان حاضر صورت گرفته و سپس ویزیت موارد به صورت خانه به خانه صورت گرفت. در برخی از روستاها که شرایط ایجاد درمانگاه صحرایی فراهم بود، درمانگاه دامپزشکی دائر شده و مردم دام های بیمار خود را به کادر درمانی درمانگاه ارجاع می دادند.

بیماری های مربوط به دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، اختلالات عصبی، کمبودهای تغذیه ای، آلودگی های انگلی داخلی و خارجی، انجام جراحی های محدود و ارائه مشاوره در سطح گله عمده فعالیت های گروه درمانی بوده است.

گروه خواهران دامپزشکی هم با حضور در محل درمانگاه پزشکی به ارائه آگاهی های لازم در مورد بیماری های مشترک به مراجعین پرداختند.

گروه واکسیناسیون و سمپاشی هم با حضور گسترده در مناطق هدف، همزمان با گروه درمانی به واکسیناسیون دام های پرخطر بر علیه بیماری هایی نظیر هاری، تب برفکی و شاربن پرداخته و جایگاه های نگهداری دام را به منظور مبارزه هدفمند با انگل های خارجی و بیماری های منتقله از آن سم پاشی کردند.

در مجموع 1040 راس دام بیمار مورد ویزیت و درمان قرار گرفت، 3000 راس دام واکسینه شده و 20 باب جایگاه مورد سمپاشی قرار گرفته و 270 نفر نیز مورد مشاوره دامپزشکی قرار گرفتند.

 

خبرنگار بسیجی: پناهیان

ارسال نظرات