فرهنگ فراگیر عاشورا منحصر به مسلمانان و شیعیان نیست

فرهنگ عاشورا حتی برای غیرشیعه نیز تأثیرگذار است و امروز فقط شیعه نیست که از کربلا و عاشورای حسین درس می‌گیرد بلکه حتی مسیحی‌ها و غیرمسلمان هم درس می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۳۰۹۴۲
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت الاسلام محمود مشایخ در مراسم سوگواری ایام محرم که به میزبانی دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک  شهرستان نوشهر برگزار شد نقش هنر را در احیاء فرهنگ عاشورایی مهم دانست و اظهار کرد: واقعه عاشورا همیشه تازه و ماندگار است و فرهنگ عاشورایی هرگز از تاریخ حذف شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه گاندی می‌گوید «من مبارزه با استعمار انگلیس را از حسین (ع) آموختم»، افزود: فرهنگ عاشورا حتی برای غیرشیعه نیز تأثیرگذار است و امروز فقط شیعه نیست که از کربلا و عاشورای حسین درس می‌گیرد بلکه حتی مسیحی‌ها و غیرمسلمان هم درس می‌گیرند.

امام جمعه نوشهر خاطرنشان کرد: اثر هنری استاد فرشچیان با موضوع «عاشورا» عمق غربت همسر و فرزندان امام حسین (ع) و جنایت دشمن را نشان می‌دهد و این یک کار هنری در احیاء فرهنگ عاشورا و سیدالشهدا (ع) است و بنابراین با هنر می‌توان درباره واقعه عاشورا کار کرد.

وی گفت: هر کسی به تناسب توان و استعدادش برای فرهنگ عاشورا گامی بردارد و در این بین هنرمندان با هنرشان در احیاء فرهنگ عاشورا گام بردارند.

مشایخ عنوان کرد: سعادت دنیا و آخرت در اعتیاد، موادمخدر و لااباگری نیست بلکه در فرهنگ عاشورا و سیدالشهدا است و ما خیلی چیزها را با فرهنگ عاشورا به دست آوردیم.

وی با اشاره به اینکه به برکت عاشورای حسینی شیعه را حفظ کردیم و تشیع را رواج دادیم، تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس را با فرهنگ عاشورایی حفظ کردیم و شهید «حججی»‌ها را در مکتب سیدالشهدا پرورش دادیم.

امام جمعه نوشهر افزود: نقش زن در جامعه و امور اجتماعی را به برکت فرهنگ عاشورایی به دنیا نشان دادیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ سیدالشهدا با همه آثار، اهمیت و عظمتش، دشمن دارد، اظهار کرد: یکی از ترفندهای دشمن نسبت به فرهنگ عاشورا و عزاداری این است که می‌خواهد ظاهر عزاداری بماند ولی سیرت و باطن آن نباشد یعنی فرهنگ حسینی و عبرت از واقعه عاشورا نباشد.

مشایخ یادآور شد: امام حسین (ع) برای اساس اسلام شهید شد و اسلام برای همه است ولی دشمن به دنبال تفرقه افکنی بین مسلمانان است.

وی گفت: عاشورا مظهر غیرت است و هنرمندان در قالب فیلم، تئاتر، نقاشی، شعر و امثالهم در احیاء فرهنگ عاشورایی حرکت کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها