کارشناس ارشد یک بانک کانادایی ضمن تاکید بر نگرانی بازار جهانی نفت از «بازگشت تحریم‌های ایران»، از «چماق آمریکا» ضد طرف‌های تجارت با ایران سخن گفته است.
کد خبر: ۸۹۳۰۸۰۹
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج، شبکه آمریکایی گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «تصمیم بزرگ هفته آینده رئیس‌جمهور ترامپ درباره ایران، می‌تواند سبب بی‌ثباتی در بازار(جهانی)نفت شود».

اشاره شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» به اعلام موضع دونالد ترامپ درباره برجام و راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران است؛‌ راهبردی که قرار است او در سخنرانی 12 اکتبر آن را بیان کند.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ در گزارش خود به کنگره آمریکا که طبق قوانین داخلی هر 90 روز باید درباره برجام ارائه شود، احتمالا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اعلام  می‌کند.

در صورتی که این چنین شود، کنگره آمریکا ظرف 60 روز باید درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند؛ تحریم‌هایی که بر اساس برجام رفع شده‌اند.

حال عضو ارشد بانک سرمایه‌گذاری «آربی‌سی کپیتال مارکتس» تاکید کرده که او سخنرانی 12 اکتبر ترامپ درباره راهبردش در قبال ایران را گوش خواهد داد.

این بانک تاسیس شده در سال 1864 به مرکزیت تورنتوی کانادا تاسیس شده و در 15 کشور، 70 شعبه دارد. حوزه فعالیت آن در زمینه‌های بانکی، مالی و بازارهای سرمایه است.

رئیس بخش جهانی استراتژی کالا در این بانک، درباره مواضع ترامپ درباره ایران و راهبردش در قبال برجام گفت: «تحول بسیار مهمی می‌تواند هفته آینده اتفاق بیافتد».

«هلیما کرافت» ادامه داد: «بازار نگران خواهد شد که ما دوباره به تحریم‌هایی برگردیم که از کشورهای واردکننده(نفت) بخواهد برای هر شش ماه، کاهش‌های شدیدی در میزان واردات نفت خام ایران داشته باشند و همچنین شرکت‌هایی خارجی را از سرمایه‌گذاری در بخش(صنایع) بالادستی ایران منع می‌کند».

وی به سوالی درباره تاثیرات مواضع دولت آمریکا علیه ایران بر افزایش بهای جهانی نفت پاسخ داد.

این کارشناس گفت: «برای اینکه بهای نفت به شدت بالا برود، باید نشانه‌های واضح و اشکاری درباره اینکه تحریم‌ها در حال بازگشت هستند، مشاهده شود. در حال حاضر، این نظر وجود دارد که فقط آمریکا به تنهایی در موضوع تحریم‌ها پیش می‌رود و این موضوع اهمیت نخواهد داشت. آنچه اهمیت دارد آن است که دولت آمریکا و به طور خاص کاخ سفید تا چه حد خواهان مجبور کردن شرکت‌های خارجی به خروج از ایران است. اگر آنها بخواهند چنین کاری بکنند، آنها همیشه می‌توانند تهدید به قطع دسترسی به بازارهای سرمایه آمریکا بکنند و این چماق بزرگی است».

«هلیما کرافت عضو ارشد بانک سرمایه‌گذاری «آربی‌سی کپیتال مارکتس»

ارسال نظرات